NOVINAR XXI VEKA
Sve ovo u krajnjoj konsekvenci menja do sada poznatu ulogu medijskih profesionalaca, a posebno veb novinara koji moraju da prihvate činjenicu da je osluškivanje potreba i zahteva publike na mreži, postao sastavni deo njihove profesije. Od toga će sve više zavisiti uspeh na mreži.
Na osnovu svega mogu se sumirati i neke osnovne karakteristike veb novinara u digitalnoj eri:
- Novinar današnjice je u osnovi “multimedijalni storiteler“, jer je sposoban da ponudi priču u mnogim formatima, iako je možda specijalizovan samo za jedan. On istovremeno koristi reči, vizuelne prikaze, video, audio zapise i grafiku, odnosno poseduje odgovarajuće digitalne veštine, ali i sposobnost tzv. “digitalnog mišljenja“.
- Novinar današnjice gradi svoju veb zajednicu, jer povezuje publiku, olakšava dvosmernu komunikaciju i interakciju, a gradeći zajednicu, on, zapravo, nastupa kao njen menadžer.
- Novinar današnjice koristi društvene medije da sluša, ne samo da emituje poruke ili sadržaje, na njima pronalazi nove teme, obezbeđuje pažnju, gradi i poboljšava svoj lični imidž.
- Da bi učestvovanje onlajn zajednice bilo korisno i relevantno u profesionalnom pogledu, novinar današ¡njice je taj koji je održava u okviru standarda novinarske profesije, odnosno na prvom mestu je pouzdan izvor, jer je svaki sadržaj koji deli ili objavljuje informativan, koristan, upotrebljiv i kredibilan (po potrebi i zabavan). To znači da on proverava i verifikuje informacije dobijene od korisnika, čini ih kredibilnim, i tek nakon toga ih inkorporira u medijski sadržaj koji kreira.
- Novinar današnjice radi u saradnji s drugima, i zna kako da iskoristi rad ljudi oko sebe: kolege iz redakcije, stručnjake za pitanja kojima se bavi, građane-novinare i publiku koja želi da učestvuje, i ne pokušava da pokrene svaku priču od nule.
- Novinar današnjice poseduje i aktivno ažurira sopstveni blog, kao i profile ili stranice na društvenim mrežama. On se lično obraća svojoj publici i učestvuje u “link ekonomiji“, odnosno razmeni i deljenju linkova.
Zaključak: Novinarstvo se dramatično promenilo u poslednjih nekoliko decenija. Da bi se sve te promene pratile, posebno posle pojave društvenih mreža (na kojima se dnevno nalazi oko milijardu korisnika), novinari moraju promeniti način rada i ovladati mnogim veštinama i znanjima: radom u CMS-u, kombinovanjem multimedijalnih sadržaja (fotografije, video, audio, grafike, mape...), obukom za "Data Driven Journalism" (odnosno kako maksimalno iskoristiti dostupnost velike koliÄine informacija)... Promena je i što se posao ne završava pisanjem i predavanjem teksta već njegovim praćenjem i plasirenjem na netu, odgovaranjem na pitanja i komentare i učešćem u diskusijama.
Ali i pored toga sadržaj ostaje osnova. Dobro istražene, provokativne, suštinske teme i sadržaji su osnova svakog dobrog novinarstva. Ključno je sledeće: u novinare i njihovo usavršavanje se mora ulagati.
Novinari nisu trošak – oni su dobra investicija.