Glas Javnosti


Od 12. oktobra EU kreće u primenu novog sistema ulaska i izlaska: Kamiondžijama iz Srbije slede problemi na granicama?

Društvo
Autor: Glas javnosti

Evropska komisija najavila je da će od 12. oktobra početi postepena primena novog Sistema ulaska i izlaska (EES) u zemlje Šengen zone.

Ovaj sistem pratiće kretanje državljana trećih zemalja tokom kratkih boravaka u 29 evropskih država.

Međutim, uvođenje EES-a moglo bi da donese ozbiljne probleme profesionalnim vozačima iz Srbije i drugih zemalja Balkana koje nisu deo Šengena, a koji svakodnevno dovoze i odvoze robu ka i iz Evropske unije.

Prema novim pravilima, građani iz trećih zemalja neće smeti da provedu više od 90 dana u 180 dana unutar šengenskog prostora. Ovo će važiti i za profesionalne vozače, koji za Danas upozoravaju da taj limit često premašuju zbog prirode svog posla.
 
Poručuju da "profesionalni vozači nemaju naciju" i da bi morali da budu izuzeti iz ovog sistema, ali dodaju da za sada u Briselu nema razumevanja za njihov problem.
 
Ističu da bi primena EES-a mogla dodatno smanjiti prihode vozača iz Srbije, koji su ionako niži u poređenju sa kolegama iz zemalja EU. Takođe, ukazuju da bi primena ovog sistema mogla dodatno pogoršati nedostatak vozača u Srbiji, koji će verovatno želeti da posao pronađu u nekoj zemlji u okviru Šengen zone.
Upozoravaju i da bi roba mogla da stane, jer vozači iz Francuske, Nemačke i drugih država EU nemaju interes da voze terete ka Srbiji, niti da iz nje izvoze robu u Uniju.
 
Predsednik Poslovnog udruženja prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju Srbije "Međunarodni transport" Neđo Mandić objašnjava za Danas da ograničenje boravka formalno postoji još od 1985. godine, kada je potpisan Šengenski sporazum.
 
Međutim, dodaje, tada to pravilo nije imalo nikakav efekat, jer je Šengen obuhvatao svega pet zemalja. Danas, kako objašnjava, situacija je potpuno drugačija.

"Sada, kada kamion iz Subotice, Novog Sada ili Beograda krene prema EU, za svega nekoliko sati već ulazi u Šengen zonu. Do Nemačke, Belgije, Francuske ili Holandije potrebno je više dana puta, a dok se obavi kompletna tura, vozač lako može da ispuni tih 90 dana i onda više ne može da radi. To je suština problema", ističe on.


Na pitanje kako bi nova pravila mogla da utiču na vozače, prevoznike, ali samim tim i na robu i cene robe, Mandić odgovara da su scenariji različiti. Prema njegovim rečima, prevoznici će zbog čestog prekoračenja od 90 dana dolaziti u situaciju da ostaju bez vozača.
 
"Nije problem da on postavi novog vozača i da obavi posao, ali problem je što nema vozača. Vozaču će biti i najlakše, on može da se pokupi i ode u bilo koju zemlju Šengena, odmah istog dana će biti primljen, zato što svim zemljama nedostaju vozači. Međutim, premestiti preduzeće nije lako", kaže Mandić.
 
Ističe da i preduzeće može da reši problem na isti način kao vozač, ali, dodaje, to nije pametno za državu.
 
"I preduzeće može da reši problem tako što će pokupiti svoj kapital i registrovati firmu u Hrvatskoj, Sloveniji, Mađarskoj, bilo kojoj zemlji, ali to onda znači da Srbija gubi prihode, poreze, doprinose i sve ostalo. U tom slučaju gubi cela privreda", upozorava ovaj sagovornik.
 
Kako dodaje, logično je da će manjak vozača dovesti i do skoka cena, jer oni koji će, navodi, moći da voze podizaće cene, duplo ili za pet puta, u zavisnosti od potražnje.
 
"To će se odraziti na maloprodajne cene i na celokupan lanac snabdevanja", ističe.

Glas javnosti/D01S

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR