Glas Javnosti


Poslodavci bi morali da navode ključan podatak u oglasima za posao

Društvo
Autor: Glas javnosti

Na popularnom forumu Reddit, u podforumu AskCroatia, otvorena je diskusija o pitanju koje zanima mnoge tražioce posla - kada će poslodavci u Hrvatskoj biti zakonski obavezni da navode visinu plate u oglasima za posao? Tema je pokrenuta poređenjem sa Austrijom, gde je takva praksa obavezna od 2011. godine.

U objavi korisnik ističe da se u Austriji mora navesti bruto iznos minimalne plate za poziciju, uz vremensku jedinicu (npr. satna ili mesečna plata), a izuzeci se odnose samo na visoke rukovodeće pozicije. Nepoštovanje zakona kažnjivo je novčanom kaznom do 360 evra.

Uprkos najavama da će Hrvatska slediti ovaj primer, u oglasima za posao i dalje dominiraju nejasne fraze poput „atraktivne plate“. Korisnik u objavi podseća da je Evropska unija usvojila Direktivu o transparentnosti plata, čija se implementacija u nacionalno zakonodavstvo očekuje najkasnije do juna 2026. godine. Ali do tada – status kvo.

Plata je tek četvrta na listi prioriteta

Neki korisnici skeptično komentarišu trenutnu praksu poslodavaca i njihov stav prema temi plata. „Kako mi je rečeno, plata nije toliko važna. Tek je negde na četvrtom mestu liste prioriteta“, piše jedan korisnik, ironično aludirajući na klišee u oglasu.

Još jedan komentar dodatno pojačava ironiju: „Kod nas je zapisano da je beneficija redovan prihod.“ Izgleda da je nekima postalo jasno da realna očekivanja u reklamama često zamenjuju marketinške slogane.

– Koga briga za platu osim mogućnosti za napredovanje i rad u dinamičnom okruženju – dodaje korisnik, pozivajući se na česte formulacije u oglasima koje skrivaju stvarne uslove rada.


Međutim, neki korisnici su obavešteni da se promene ipak očekuju: „Mislim da bi Hrvatska do sredine 2026. trebalo da uvede Direktivu o transparentnosti plata (na zahtev EU), pa bismo tada trebali imati raspon plata za svaku poziciju u oglasima…“

Kako je ovo rešeno u Americi?

Neki komentatori takođe navode iskustva iz inostranstva. „U Americi su u nekim državama uveli da se mora napisati raspon plata, a sada imate oglase sa ‘Raspon nadoknade: 20.000 – 1.000.000’“, piše jedan korisnik, komentarišući širinu raspona koju poslodavci ponekad ostavljaju kao prostor za manevar.

Čak i kada je plata precizirana, korisnici upozoravaju na manipulacije. „I kada napišu platu u oglasu, kada dođete na razgovor, kažu vam tu platu sa svim mogućim dodacima. Bruto plata treba da bude napisana u oglasu“, stoji u jednom od komentara, upozoravajući na praksu „pumpanja“ iznosa.

Iako retko, ponekad se u Hrvatskoj nađe transparentna reklama. „Negde u oglasima je navedeno. Video sam negde, nešto se pojavilo za čistačicu ili tako nešto, i pisalo je nešto poput 800 neto“, kaže korisnik.

Za sada ostaje da se vidi da li će Hrvatska zaista zakonski uvesti obavezu navođenja plate u oglasima ili će još neko vreme dominirati fraze poput „stimulativna plata“ i „mogućnost napredovanja“, piše Dnevno.hr.


Glas javnosti/A03S

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR