Glas Javnosti


Roditelji đaka i zaposleni na Vazduhoplovnoj akademiji u sukobu sa Ministarstvom prosvete zbog „otimanja imovine“

Društvo
Autor: Glas javnosti

Nakon što je otkriveno da država planira da Trening centar u Vršcu i simulatore letenja Vazduhoplovne akademije da na upravljanje Visokoj školi istoimenog naziva, Ministarstvo prosvete je objavilo da su oni neophodni Visokoj školi zbog školovanja pilota.

Tim povodom oglasili su se zaposleni na Akademiji i roditelji đaka, koji su saopštenje Ministarstva okarakterisali kao nastavak kampanje širenja dezinformacija, sa ciljem da se prikrije “učešće pojedinih rukovodilaca Sektora za visoko obrazovanje u koruptivnim radnjama vezanim za investicije u srednju školu Vazduhoplovna akademija”.

Pre svega, roditelji i zaposleni kažu da je sporno to što je predlagač “otimanja imovine”, odnosno prebacivanja upravljanja na Visoku školu Sektor za visoko obrazovanje Ministarstva prosvete, iako nadležnost nad školom ima Sektor za srednje obrazovanje.

Da bi se razumeo problem, prvo je potrebno razumeti razliku između Vazduhoplovne akademije i Visoke škole istog naziva. Vazduhoplovna akademija je obrazovna ustanova koja već 101 godinu školuje kadrove poput pilota, tehničara, a ima i civilne i vojne smerove.

Poznato je da je jedna od najatraktivnijih srednjih škola, za čiji je upis, u zavisnosti od godine, potrebno ostvariti i više od 90 bodova na prijemnom ispitu. Srednja škola se nalazi u Beogradu, dok se u Vršcu nalazi Trening centar za obuku pilota. Razliku između ove dve ustanove objašnjavaju i zaposleni i roditelji u svom saopštenju.

“Visoku školu strukovnih studija Vazduhoplovna akademija, formalno je svojim Zaključkom 2021. godine osnovala Vlada Republike Srbije, a praktično sve aktivnosti, od pisanja studijskih programa do procesa akreditacije, uradila je srednja škola Vazduhoplovna akademija. Ideja osnivača je bila da se kandidatima koji se već školuju na kursevima za pilote i aviomehaničare koji sadrže od 750 do 1.200 sati teorijske obuke stvori mogućnost da kroz formalno obrazovanje steknu i zvanja strukovnih inženjera, jer ukoliko piloti ili mehaničari nekada u karijeri izgube zdravstveni kriterijum, samim tim i dozvolu, ipak mogu biti upotrebljivi na tržištu rada. Novoosnovana Visoka škola strukovnih studija tada, kao i sada, od imovine nije imala ni jednu stolicu, stvorena je da realizuje studije koristeći resurse i pod sertifikatima srednje škole. Tada, kao i sada, Visoka škola strukovnih studija nema nijednog zaposlenog ovlašćenog instruktora teorijske ili praktične nastave, pilota ili aviomehaničara, jer nema svoje priručnike, a srednja škola ih ima više od 50”, navodi se u saopštenju.

Kako se dalje ističe, kompletnu nastavu na studijskim programima Vazdušni saobraćaj i Vazduhoplovno mašinstvo u protekle četiri godine organizovali su i realizovali instruktori srednje škole. Inače, srednja škola ima 188 zaposlenih, a Visoka škola strukovnih studija oko 35, uključujući pomoćno tehničko osoblje.

“Pojednostavljeno, zaposleni srednje škole u najboljoj nameri stvorili su zlog patuljka koji sada uz pomoć Sektora za visoko obrazovanje želi da im otme kuću staru 100 godina. Istovremeno, Visoka škola strukovnih studija posle vanrednog inspekcijskog pregleda u aprilu ove godine dobila je inspekcijski nalaz na 38 strana, sa uočenim nezakonitostima u radu, po kojima je trebalo da izgubi akreditaciju, odnosno dozvolu za rad. Baš čudnim spletom okolnosti Ministarstvo prosvete donelo je odluku da se primena mera prolongira do oktobra, dok se ne završi otimanje imovine srednje škole”, navodi se u saopštenju.

Koje licence ima Akademija?

Takođe, roditelji i zaposleni kažu da je tvrdnja da studentima Visoke škole tokom blokade srednje škole nije bilo dozvoljeno korišćenje aerodroma i aviona srednje škole u Vršcu, koju je iznelo Ministarstvo, “notorna laž”. Kako dodaju, da u Ministarstvu “nešto znaju o obuci pilota”, znali bi da se u srednjoj školi već godinama u koristi program FlightLogger za praćenje obuke kandidata kome u realnom vremenu imaju pristup inspektori Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) sa svog naloga, pa pouzdano može da se proveri da li je obuka realizovana.


“Dobar izgovor para vredi – ali ovaj izgovor za otimanje imovine je u najmanju ruku neinteligentan. Istovremeno, zarad malo bolje informisanosti oko sistema obuke, praktična obuka aviomehaničara za ovlašćenja B1 i B2 koji se na Visokoj školi vode kao strukovni inženjeri održavanja vazduhoplova, realizuju instruktori srednje škole u kompanijama Jat Tehnika i Prince Aviation u skladu sa odobrenim priručnicima za obuku srednje škole. Da biste prikrili pravu nameru, a to je otimanje novog simulatora za AIRBUS A320, spinujete priču o simulatorima letenja u Vršcu. Pre svega, u Vršcu je samo jedan sertifikovan ALSIM simulator koji je u funkciji obuke, dok se drugi koristi kao trenažer, usput odnos obuke na avionu i simulatoru je približno 20:80 odsto u korist aviona, takav je i odnos broja kandidata iz Visoke i kandidata iz Srednje škole koji ga koriste. I da rezimiramo, Vi ste očigledno neobavešteni da je Vazduhoplovna akademija još 2021. postala regionalni lider u oblasti školovanja vazduhoplovnih kadrova i po rečima inspektora EASA, jedan od najvećih evropskih potencijala u ovoj oblasti, tako da su danas naši ciljevi u ovoj oblasti znatno veći od onih koje vi promovišete kao ciljeve države Srbije”, navodi se u saopštenju u kom se roditelji i zaposleni obraćaju vlastima.

Dodaje se da je srednja škola kao pravno lice trening centar za obuke koje se potpuno nezavisno vezuju za pojedinačne sertifikate, a tu spadaju ovlašćena EASA organizacija za obuku vazduhoplovno-tehničkog osoblja, za obuku vazduhoplovno-tehničkog osoblja za tip aviona AIRBUS A320 familije i organizacija koja upravlja uređajima za simulaciju letenja. Srednja škola je sertifikovana od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije kao ovlašćena organizacija za obuku vazduhoplovno-tehničkog osoblja, pilota, za održavanje vazduhoplova, obuku zemaljskog osoblja, procenu znanja engleskog jezika, upravljanje kontinuiranom plovidbenošću i kao ovlašćeni operater uređaja za simulaciju leta. Dalje, u saopštenju se navodi da je srednja škola sertifikovana od strane EASA kao ovlašćena organizacija za obuku vazduhoplovno-tehničkog osoblja, za obuku vazduhoplovno-tehničkog osoblja za tip aviona Airbus A320 familije, za održavanje vazduhoplova i upravljanje uređajima za simulaciju letenja.


“Voleli bismo da dobijemo informaciju koje sertifikate kao pravno lice poseduje Visoka škola strukovnih studija kao institucija koja se bavi školovanjem vazduhoplovnog osoblja”, dodaju roditelji i zaposleni, koji naglašavju da bi od Sektora za visoko obrazovanje Ministarstva prosvete želeli da dobiju odgovore na sledeća pitanja:

  1. Ko je i sa kojim obrazloženjem podneo predlog Zaključka koji je usvojila Vlada Republike Srbije, a tiče se prenosa prava korišćenja pokretne i nepokretne imovine Srednje škole na Visoku strukovnu školu?
  2. Da li je neko video obrazloženje na osnovu koga je Vlada donela pomenuti Zaključak i koji su to širi društveni ili državni interesi opredelili Vladu da donese ovakav Zaključak?
  3. Koje obrazloženje postoji da se imovina sa pravnog lica koje ima 188 zaposlenih, 960 učenika i sve licence i ovlašćenja prenosi na pravno lice sa 35 zaposlenih, i oko 100 studenata i ništa od imovine, uz to nema ni jednog jedinog zaposlenog ovlašćenog instruktora?
  4. Da li postoji mogućnost da se dobije pravni uvid u opsežan zapisnik Republičke prosvetne inspekcije od 11. aprila ove godine, koji se odnosi na zakonitost rada Visoke škole primenjenih nauka, pravnog lica na koje se prenosi imovina prema Zaključku Vlade?
  5. Zašto niko u procesu donošenja Zaključka nije zatražio mišljenje trenutnog korisnika imovine, Srednje škole, već je 3. aprila samo stiglo zvanično obaveštenje Ministarstva prosvete da je Vlada donela pomenuti Zaključak i da se pristupi izradi i potpisivanju ugovora po tom Zaključku?
  6. Da li Vlada u tehničkom mandatu može doneti ovakav Zaključak kojim se menja korisnik imovine vredne više od 120 miliona evra?
  7. Da li je Zaključak Vlade objavljen u Službenom glasniku ili na internet stranici Vlade?
  8. Zašto je sve zaključke u ovom slučaju potpisao samo sekretar Vlade?
  9. Da li je Grad Beograd dao saglasnost na ovaj zaključak, jer imovina škole u Beogradu koja je predmet prenosa prava korišćenja po ovom zaključku pripada Gradu Beogradu? Ako jeste sa kojim obrazloženjem?
  10. Ukoliko je Grad Beograd dao saglasnost da li to znači da se raskida Ugovor koji je Grad Beograd 2016. godine potpisao sa Srednjom školom kojim je pravo korišćenja nepokretnosti u Beogradu dato školi na period od 20 godina, znači do 2036. godine?
  11. Da li je SMATSA – Kontrola letenja Srbije i Crne Gore, koja je 2021. godine prodala imovinu u Vršcu Republici Srbiji na 10 godišnjih rata, tako da će imovina biti isplaćena 2032. godine, dale saglasnost za zaključak Vlade?
  12. Da li ste pitali za mišljenje Sindikata Vazduhoplovne akademije?
  13. Šta će se desiti sa zaposlenima koji odbiju da raskinu ugovor o radu sa srednjom školom?
  14. Kako se statutarne promene koje predviđa ovaj zaključak Vlade mogu sprovesti bez odluke Školskog odbora?
  15. Da li su o promeni pravnog lica, koji će biti krajnji korisnik opreme i objekata koji se kupuju i rekonstruišu iz kredita, obaveštene evropske banke koje finansiraju projekat, jer je Srednja škola u procesu odobravanja kredita bila deo pregovaračkog procesa kao krajnji korisnik?
  16. Da li je o procesu oduzimanja ovlašćenja Vazduhoplovnoj akademiji po Zaključku Vlade obaveštena EASA? I da li je dala saglasnost?

Šta je saopštilo Ministarstvo?

Ministarstvo prosvete saopštilo je da “najoštrije osuđuje i demantuje neistine koje poslednjih dana u javnost iznosi grupa roditelja i nastavnika Srednje škole Vazduhoplovna akademija, a koje se odnosne na navodnu nameru Ministarstva da ugasi ovu obrazovno-vaspitnu ustanovu i da joj oduzme imovinu”.

“Tvrdnjama koje iznosi ova grupa ljudi stvara se pogrešna slika o situaciji u školi i namerama države, ali ono što ostaje upitno jeste njihova namera i cilj, jer ne samo da javno manipulišu i obmanjuju javnost, nego i nedeljama opstruiraju rad škole, organizaciju nastavnog procesa i pravo učenika na obrazovanje”, navodi se u saopštenju.

“U cilju istinitog informisanja javnosti i demantovanja tvrdnji ovih pojedinaca”, kažu, Ministarstvo prosvete ističe sledeće:

“Namera Ministarstva nije gašenje Srednje škole Vazduhoplovna akademija. Upravo suprotno. Cilj Ministarstva je da škola radi, da se nastavni proces odvija i da učenici ostvare svoje pravo na obrazovanje. U tom cilju su preduzete i sve prethodne mere – imenovanje v.d. direktora, razrešenje Školskog odbora i uvođenje privremenih mera. Zaključak Vlade Srbije kojim se pravo korišćenja pokretne i nepokretne imovine Republike Srbije, Trening centar u Vršcu i dva simulatora letenja, koju trenutno koristi Srednja škola Vazduhoplovna akademija, daje Visokoj školi, donet je u cilju stvaranja uslova za praktičnu obuku pilota i inženjera održavanja vazduhoplova koje školuje ova visoka škola, a ne Srednja škola”, navodi se u saopštenju i dodaje da je cilj države da Srbija postane regionalni centar za obuku pilota i svih pratećih profesija u oblasti vazduhoplovstva.

Trening centar u Vršcu i dva simulatora letenja Vlada Srbije kupila je, dalje se navodi, kako bi se stvorili uslovi za razvoj obrazovanja u ovoj oblasti, odnosno za školovanje najpre pilota, kontrolora letenja i avio inženjera, a potom i svih drugih pratećih zanimanja u ovoj oblasti.

“Trening centar dat je na korišćenje Akademiji, jer u tom trenutku Visoka škola još nije bila osnovana. Država 2021. godine osniva Visoku školu koja školuje pilote, kontrolore leta i avio inženjere, i koja zajedno sa Akademijom, koja školuje tehničare vazdušnog saobraćaja, aviotehničare, aviomehatroničare, tehničare vazdušnog saobraćaja, tehničare vazdušnog saobraćaja za spasavanje i tehničare za bezbednost, čine sistem obrazovnih ustanova u oblasti vazduhoplovstva. Važno je istaći da Srednja škola Vazduhoplovna akademija nikada nije školovala pilote. Do osnivanja Visoke škole, piloti su se školovali kroz kurseve kao neformalni vid obrazovanja u raznim školama letenja i te obuke skupo plaćali. Osnivanjem Visoke škole država je prvi put omogućila da se školovanje određenog broja studenata za pilote finansira iz budžeta. Ove godine na budžetu Republike Srbije je 20, od ukupno 24 studenata koliko ih Viša škola upisuje na prvu godinu studija”, navodi se u saopštenju.

Dodaje se da je dosad Visoka škola koristila Trening centar u Vršcu na osnovu sporazuma o saradnji koji je imala sa Akademijom. Međutim, tokom blokade srednje škole, tvrdi ministarstvo, “studentima nije dozvoljeno koriste aerodrom i avione u Vršcu za obuku, što ih je ozbiljno ugrozilo njihovo obrazovanje”.

“Zbog toga je odluka Vlade da se Trening centar u Vršcu i oprema dodele na korišćenje onoj ustanovi koja školuje pilote, potpuno prirodna i opravdana i nipošto ne znači da ovaj trening centar neće biti na raspolaganju i Akademiji za potrebe praktične nastave učenika. Upravo suprotno, Akademija će i dalje koristiti ovaj trening centar i u tom pogledu sarađivati sa Visokom školom. Ministarstvo izražava uverenje da će i ovoj grupi roditelja i nastavnika biti jasni imovinsko-pravni odnosi i sistem obrazovanja u oblasti vazduhoplovstva, te da u javnim nastupima i istupima neće više iznositi neistine. Ministarstvo prosvete ostaje posvećeno dijalogu kao putu za rešavanje svih otvorenih pitanja, kao i daljem razvoju i unapređivanju obrazovanja u oblasti vazduhoplovstva, ali i ukazuje da je osnovna funkcija škola obrazovanje učenika”, zaključuje se u saopštenju.


Glas javnosti /N011S  

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR