Glas Javnosti


DRI: Propusti u upravljanju žičarama za transport lica

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Državna revizorska institucija (DRI) utvrdila je da u periodu 2022-2024. u Srbiji nisu bile preduzete sve aktivnosti kako bi se obezbedili uslovi za efikasno upravljanje žičarama za transport lica, preneo je danas Forbs Srbija.

Takođe, kako se navodi, nadležni nisu u dovoljnoj meri sprovodili aktivnosti u cilju bezbednog rada žičara, dok postoji rizik i da su pojedine bile u upotrebi u revidiranom periodu, a da nisu bile primenjene sve propisane mere bezbednosti.

U Srbiji postoji više od 60 žičara, prema podacima Ministarstva građevinarstva. Od tog broja, po podacima Instituta za rudarstvo i metalurgiju Bor, za njih 40 objavljen je stručni pregled tokom prethodne dve sezone.

Navedeno je da su za 31 žičaru podneti zahtevi Direkciji za železnice za izdavanje odobrenja za rad, dok je do januara ove godine 27 žičara dobilo odobrenje. U nadležnosti Skijališta Srbije je ukupno 31 žičara, a preostale su u nadležnosti lokalnih samouprava i drugih pravnih lica.

„O važnosti upravljanja žičarama za transport lica svedoči veliki broj turista koji se, naročito u zimskom periodu, prevozi njima. Kao i podatak da se u prethodnom periodu u svetu desilo više incidenata sa žičarama, navodi se u izveštaju DRI.

Cilj revizije DRI bio je, kako se navodi, da se utvrdi da li su subjekti revizije preduzeli odgovarajuće aktivnosti radi efikasnog upravljana žičarama za transport lica.

Revizijom su obuhvaćene aktivnosti koje se odnose na oblast žičara za transport lica u periodu 2022-2024, a obuhvaćeni su bili Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Direkcija za železnice i JP Skijališta Srbije.


Ministarstvo građevinarstva do 2023. nije ovlastilo stručno lice koje vrši stručni pregled žičara, iako je po Zakonu iz 2019. godine bilo u obavezi, a razlog je bio to što privredna društva, koja su do tada aplicirala, nisu ispunila propisane uslove, obrazložilo je ministarstvo.

Ministarstvo je u maju 2023. ovlastilo Institut za rudarstvo i metalurgiju Bor da vrši sturčni pregled žičara i specifičnih vučnih instalacija.

Prvi stručni pregledi žičara, koji su uslov za izdavanje odobrenja za rad žičara, obavljeni su krajem 2023. godine, a prva odobrenja za rad izdata su početkom 2024. godine.

Radi se o uslovima koji su predviđeni Zakonom o žičarama za transport lica, odnosno Pravilnikom o stručnom pregledu žičara za transport lica i specifičnih vučnih instalacija. Ministarstvo je navelo, kako piše Forbs, da je namera bila da podnosilac zahteva dokaže da se oprema, uređaji i alati fizički nalaze kod podnosioca zahteva u trenutku podnošenja zahteva.

Zakon iz 2019. propisuje da se stručni pregled izvodi jednom godišnje, nakon remonta, nakon ponovnog postavljanja žičare ili specifične vučne instalacije posle izmeštanja, a po potrebi i češće, u propisanom obimu.

Stručnim pregledom se, kako se navodi, utvrđuje da li je postrojenje žičare ili specifične vučne instalacije opremljeno i da li se održava u skladu sa važećim propisima i tehničkim uslovima.

Stručni pregled vrši stručno lice koje može biti pravno ili fizičko lice, ovlašćeno od strane Ministarstva saobraćaja. Žičara i specifična vučna instalacija može biti puštena u rad na osnovu odobrenja za rad žičare. Odobrenje za rad žičare za period od godinu dana daje Direkcija na osnovu zahteva upravljača žičare.

Za postojeće žičare odobrenje za rad se daje uz uslov izvršenog godišnjeg stručnog pregleda kojim se pozitivno ocenjuje sposobnost za bezbedan rad žičare za naredni period. Prvi zahtevi za vršenje stručnog pregleda podneti su u drugoj polovini 2023. A prvi stručni pregledi od strane Instituta obavljeni su u decembru te godine.

To za posledicu ima da žičare pre toga nisu ispunjavale propisane uslove za dobijanje odobrenja za rad. Takođe, Zakonom o žičarama nije propisan rok za podnošenje zahteva za obavljanje stručnog pregleda žičara. Usled toga su upravljači žičara, podnosili zahteve u različito vreme tokom godine.

U pojedinim slučajevima su izveštaji o obavljenom stručnom pregledu, a nakon toga i odobrenja za rad žičara izdata – nakon završetka ski sezone.

Prvi zahtevi za izdavanje odobrenja za rad Direkciji za železnice podneti su u januaru 2024. godine (nakon obavljenih stručnih pregleda). A prva odobrenja za rad žičara od strane Direkcije izdata su u februaru 2024. godine.

Skijališta Srbije su u 2024. podnela 20 zahteva za odobrenje za rad žičara u ski centru Kopaonik. A Direkcija izdala 19 odobrenja. Za jednu instalaciju je bila nepotpuna dokumentacija.

Podneta su i dva zahteva za odobrenje za rad žičara u ski centru Zlatibor, i dva u ski centru Stara planina. Po osnovu tih zahteva, Direkcija je izdala četiri odobrenja za rad.

„Postoji rizik da su pojedine žičare u revidiranom periodu bile u upotrebi iako nisu posedovale odobrenja za rad. A da kod pojedinih žičara nije obavljen pregled ovlašćenog stručnog tela što je moglo uticati na bezbednost njihovog rada“, navela je DRI.

Tokom revizije je utvrđeno i da je od 26 odobrenja koje je Direkcija za železnice izdala u periodu 2022-2024, odobrenje za jednu izdato iako nisu bili ispunjeni svi propisani uslovi.


Konkretno, kako se vidi iz izveštaja, za ski lift Bandera (Zlatibor) Skijališta Srbije su podnela Direkciji zahtev za izdavanje odobrenja za rad. Uz zahtev je dostavljen i izveštaj o stručnom pregledu u kojem je ocenjeno da žičara ne zadovoljava u pogledu sigurnosti i ispravnosti.

Uslov za izdavanje odobrenja za rad je izvršen godišnji stručni pregled kojim se pozitivno ocenjuje sposobnost za bezbedan rad žičare za naredni period.

Po podnetom zahtevu, Direkcija je tražila dopunu dokumentacije u delu upotrebne dozvole i evidencije svih lica koja učestvuju u održavanju i radu žičare.

Nakon dostavljene dodatne dokumentacije, Direkcija je 24. jula 2024. donela rešenjeo izdavanju odobrenja za rad – iako za žičaru nisu bili ispunjeni svi propisani uslovi.

Prema obrazloženju Direkcije, razlog je povećan obim posla i nedovoljan broj zaposlenih.

U toku revizije DRI, Direkcija je 7. maja 2025. donela rešenje o stavljanju van snage rešenja o izdavanju odobrenja za rad žičare za ski lift Bandera. Prema izveštaju Instituta iz januara 2024, konstatovano je da u momentu stručnog pregleda postoje odstupanja u hidrauličkom sistemu u odnosu na odobrenu tehničku dokumentaciju.

Stručni tim Instituta je zaključio da ski lift Bandera ne zadovoljava u pogledu sigurnosti. Data je preporuka da je potrebno da se kontaktira proizvođač ski lifta i dovede hidraulička instalacija u projektovano stanje.

Nakon dobijenog Izveštaja, Skijališta Srbije su isti u aprilu 2024, uz zahtev za izdavanje odobrenje za rad, podnela Direkciji. Iako je, kako navodi DRI, uslov za izdavanje odobrenja pozitivan izveštaj o stručnom pregledu kao dokaz o bezbednosti žičare.

Nakon godinu dana, u januaru 2025, nakon obavljenog stručnog pregleda ski lifta Bandera, u zaključku je, kao i u prethodnom izveštaju, navedeno da se zaključuje da nisu primenjene sve propisane mere bezbednosti. I da Skijališta nisu postupila po preporukama Instituta iz 2024.

Prema obrazloženju Skijališta Srbije, u prethodnom periodu preduzete su aktivnosti u cilju otklanjanja kvara na instalaciji ski lifta Bandera.

Odnosno, hidraulična jedinica i sam klip koji zateže uže na pogonskoj stanici je servisiran i pregledan od strane više hidrauličara. Zamenjeno je i uže lifta. Ali kvar još nije otklonjen.

Navode da je u narednom periodu potrebno da se ugovori specijalna ekspertiza.

U toku revizije DRI, Skijališta Srbije su planom nabavki u junu 2025. predvideli defektažu sa izradom analize stanja, neophodnih mera i dokumentacije za ovaj ski lift. DRI je utvrdila i da je u pojedinim slučajevima rok koji je protekao od podnošenja zahteva za izdavanje odobrenja za rad do donošenja rešenja o izdavanju odobrenja, bio duži od 30 dana.

Odnosno, u slučaju potrebe za dopunom dokumentacije protekao je kod pojedinih žičara rok od skoro godinu dana. A u slučaju kada nije bilo potrebe za dopunom dokumentacije protekao je rok od tri meseca. Kod donošenja dva rešenja o obustavi postupka protekao je rok od osam i 11 meseci.

Usled toga, postoji rizik da su pojedine žičare u revidiranom periodu bile u upotrebi – a da nisu ispunjavale sve propisane uslove. Prema obrazloženju Direkcije, razlog je povećan obim posla i nedovoljan broj zaposlenih.

DRI je u izveštaju utvrdila i da preduzeće Skijališta Srbije nije preduzelo aktivnosti kako bi sve žičare kojima upravlja posedovale odobrenje za rad.

Revizija je, takođe, pokazala i da nadzor koji je vršila republička inspekcija za železnički saobraćaj Ministarstva građevinarstva, nije u dovoljnoj meri doprineo efikasnom upravljanju žičarama.

Konkretno, postoje žičare koje ne poseduju odobrenja za rad – a nisu bile predmet nadzora u revidiranom periodu. Takođe, inspekcija nije sprovodila kontrolne nadzore i nije vršila praćenje sprovođenja izrečenih mera u vezi sa uslovima rada žičara za transport lica.

Glas javnosti /D01S 

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR