Radovi na izgradnji brze saobraćajnice neposredno ispred naplatne rampe Požarevac, pokrenuti 5. maja uz obilje obećanja i medijske pompe, danas predstavljaju ogledni primer kako se milionski projekti urušavaju pre nego što su uopšte predati.
Dok se asfalt kruni, a radnici odlaze sa gradilišta, Vlada Srbije povlači ključna sredstva sa infrastrukturnih projekata i preusmerava ih u budžetsku rezervu. Dok se gradilišta gase, Vlada Srbije donosi odluku koja dodatno potapa čitav infrastrukturni sektor.
Prema rešenju objavljenom u Službenom glasniku, čak 20.032.580.000 dinara povučeno je iz infrastrukturnih projekata i prebačeno u budžetsku rezervu. Ovo su projekti sa kojih su skinuta sredstva: Mađarsko–srpska železnica – 10 milijardi, pruga Niš–Dimitrovgrad – 2,5 milijarde, autoput Beograd–Sarajevo – 2,41 milijarda, beogradska kanalizacija i prečišćavanje otpadnih voda – 2 milijarde, brza saobraćajnica E-75, petlja Požarevac–Golubac – 1,26 milijardi,
Zvanično obrazloženje glasi – sredstva se preusmeravaju za pokrivanje izdataka koji nisu bili poznati prilikom izrade budžeta za 2025. Nezvanično – para nema dovoljno ni za postojeće projekte, ni za nove. To praktično znači jedno – SNS Vlada je shvatila da para za sve, jednostavno više nema. I zato se vadi novac sa projekata koji već trpe, kasne i pucaju po šavovima. A najviše stradaju upravo oni gde je teren već pokazao šta se zaista dešava – fus rad, improvizacija i panične sanacije.
Podssetimo, na terenu, na radovima završetka brze saobraćajnice E-75, petlja Požarevac–Golubac potpuni zastoj. A prema informacijama do kojih je TPKnews došao, radovi na ovom pravcu neće biti završeni ni do proleća 2026. godine, uz realnu mogućnost daljih pomeranja.
Najkritičniji deo trenutno je zatvorena trasa između Topolovnika i Popovca. Prema svedočenju kamiondžija angažovanih na projektu, sa cele jedne trake počelo je dizanje asfalta. Razlog je jednostavan i porazan – završni sloj nije postavljen. Umesto finog završnog asfalta, izvođač je preko cele trase položio grubi sloj koji bi se tokom prve zime pretvorio u šljunak. To sada znači, sve ponovo. Kompletna traka mora da se presvuče iz početka. Još alarmantnija je činjenica da je oko Požarevca već predato blizu 25 kilometara iste ovakve loše urađene trase. Kako su radovi formalno preuzeti, sada će kompletno presvlačenje morati ponovo da se plati, jer se naknadne sanacije tretiraju kao nova stavka.
Inženjer koji je zvanično prijavio ove propuste, momentalno je dobio otkaz.
Sistem koji kažnjava profesionalce, a nagrađuje fus-rad, prirodno je proizveo ovo što vidimo danas na terenu.
I na delu od Topolovnika do Velikog Gradišta, koji je zvanično završen, situacija je jednako problematična. Izvodjač ne dozvoljava kamionima preko dve tone da koriste trasu koja je navodno “gotova”. Razlog? Strah da će se jedna od traka srušiti pre primopredaje, jer je loše izvedena. Ako do urušavanja dođe posle primopredaje, sve mora da se radi o trošku države.
Zbog toga su kamiondžije primorane da i dalje voze kroz sela, preko lokalnih puteva koji nisu predviđeni za ovakav protok, dok izvođač krije propuste do poslednjeg trenutka.
Na potezu kod naplatne rampe Požarevac radovi su potpuno stali. Radnici su prekinuli posao jer im izvođač duguje više plata. Bez novca, oprema stoji zakočena, a rokovi samo formalno postoje na papiru.
Poruka sa terena je direktna – pare su potrošene. Ako ih bude, radiće se. Ako ne bude, radovi stoje.
Izgradnja brze saobraćajnice E-75, petlja Požarevac–Golubac postala je udžbenik propusta – asfalt se podiže pre zime, radovi predati, pa se ponovo plaćaju, kamionima zabranjeno da pređu preko “gotove” trase, radnici bez plata, inženjer izbačen jer je govorio istinu, Vlada povlači sredstva tako da ni postojeći radovi ne mogu da se završe.
Dok građani čekaju obećanu saobraćajnu žilu kucavicu, projekat se pretvara u lavirint improvizacije, duplih troškova i političke kozmetike.