U Austriji pred početak zimske sezone, restorani i hoteli u planinskim oblastima imaju problem sa hiljadama nepopunjenih radnih mesta, pa intenzivno rade na privlačenju novih radnika, što pravi problem susednoj Švajcarskoj.
Kako procenjuju, u Graubuendenu i Berner Oberlandu, sezona će početi sa deficitom od oko pet odsto kvalifikovanih radnika, dok u Valaisu očekuju manjak od pet do deset odsto.
Problem za Švajcarsku je što Austrijanci intenzivno privlače nove radnike. Nude izvanredne uslove u evropskim okvirima, plata od 3.000 evra mesečno i besplatan smeštaj u skijalištima. Najviše im nedostaje servisni kadar, a mnogi poslovi su još otvoreni u Koruškoj i Štajerskoj. Zbog toga angažuju radnike iz Rumunije, Španije i drugih EU zemalja, preko platforme Eures i nacionalnih biroa za zapošljavanje, piše Blick.
Za zainteresovane zahtevi su jednostavni: treba da poznaju engleski na osnovnom nivou (B1) ili imaju osnovno znanje nemačkog (A2), budu ljubazni i timski orijentisani. Mnogi hoteli obezbeđuju besplatne sobe sa kupatilom, Wi-Fi i televizorom, a neki nude i besplatne ili snižene ski-pasove, kao i pristup fitnes i wellness sadržajima. Pošto građani EU ne trebaju posebnu radnu dozvolu, mogu odmah početi rad. Samo boravci duži od tri meseca moraju biti prijavljeni.
Švajcarska, što se plata tiče, može da konkuriše Austriji. Minimalna plata u ugostiteljstvu u Švajcarskoj iznosi 3.700 franaka mesečno, dok tokom probnog perioda iznosi 3.400 franaka i dalje više nego u Austriji.
Mnogi švajcarski hoteli takođe nude dodatne pogodnosti: povoljniju hranu, popuste na spa, masaže, fitnes i druge sadržaje, a ponegde čak i besplatno.
Dodatno se nude skraćena radna nedelja, regulisano radno vreme i stan za zaposlene, mada obično uz naknadu.
Ipak, stotine radnih mesta i dalje su nepopunjene, a posledice su vidljive: hoteli sa manjkom osoblja moraju prilagoditi ponudu kako bi zaposleni izdržali sezonu.
"Smanjujemo broj jela na meniju", kaže Stefan Grossniklaus, predsednik udruženja hotelijera Berner Oberlanda, za Blick i dodaje da je važno da kvalitet i odnos cene i usluge ostanu na nivou, a da hrana stiže na vreme do gosta.
Hoteli već imaju iskustva iz prethodnih godina i pronašli su načine da smanje radno opterećenje bez da gosti osete posledice. U nekim slučajevima, gosti se posluže u jednom objektu, dok su kuhinje drugih zatvorene, ili se radi saradnja sa obližnjim restoranom.
Glas javnosti/ B01S