Počela je sezona zamena letnjih guma i kupovine zimskih pneumatika, što je ujedno, prilična stavka u budžetu svakog vozača. Zbog toga, mnogi se odlučuju da kupovinu istih obave u susednoj BiH, s obzirom na to da su tamo gume, ali i gorivo znatno jeftiniji.
U to smo se i sami uverili, jer smo na jednoj gumi uštedeli minimum 2.500 dinara. Kako je "sred sezone", na samoj carini kod opštine Rudo, na primer, ogromna je gužva jer su mnogi, očigledno, prešli Lim samo da bi pazarili gume.
Evo nekoliko činjenica koje smo uhvatili. Prilikom samog prelaska carine, granice i prelaska iz Srbije u BiH, potrebna je samo lična karta, jer odnedavno važi da zeleni karton nije neophodan. Čim se pređe prelaz, postoji nekoliko prodavnica robe široke potrošnje, a gume su potpuni hit.
Većina vozača na ovo se odlučuje i zbog toga što je moguć povraćaj PDV, koji iznosi 17 odsto. Cene guma u Srbiji nisu povećane. Ali ipak su skuplje pa ispada da tamo mogu da se kupe za iste novce četiri gume, a u Srbiji tri. Plus, mnogi trgovci nude popuste i vaučere za vulkanizere sa kojima imaju saradnju. Tako da montiranje i balansiranje dobijete uz popust, a često i gratis. (Reč je o vulkanizarskim centrima na teritoriji Srbije, da napomenemo, jer biste u suprotnom izgubili pravo na povraćaj PDV, tako da se raspitajte na licu mesta oko stavke za montažu).
Kada na kraju računate sve, imate viška novca za pun rezervoar. Ne čudi zato što mnogi samo zbog ovog šopinga prelaze granicu.
Procedura kratko traje, ali morate da računate na veliki red ispred carine, i poštovanje epidemioloških mera. Kada odaberete gumu, popunite obrazac sa kojim idete na carinu BiH kako biste dobili pečat za povraćaj PDV. Sa tim istim papirom se onda vraćate kod trgovaca koji vam vraća novac, umanjen za PDV. Moramo da napomenemo da gume morate da prikažete na carini, odnosno da ih fizički odnesete, i to da je po osobi dozvoljena kupovina samo dve gume. Savet je da ostale dve kupite na ime suvozača, ukoliko ga imate.
Konkretno, pazarili smo dve Tigar Wintera (225/45/ r 17) gume, po ceni od 50 evra (po pneumatiku). Bez PDV, koštala je 36 evra. To je manje od 4.000 dinara, a ista takva u Srbiji košta od 5.600 dinara pa naviše. Što je prečnik gume veći, i cena je veća. U ponidi ima i drugih brendova, poput Sava, kinskih i sl.
Pišite nam u komentarima kako se vi snalazite i podsećamo ujedno, da je obaveza vozača da na automobilima imaju sve četiri zimske gume u periodu od 1. novembra do 1. aprila, ako je na kolovozu sneg, led ili poledica.
Ne zalećite se na najjeftinije gume, pošto mala početna ušteda kasnije lako može da se pretvori u veliki trošak. Na tržištu danas ima mnogo proizvođača i brendova, pa je prosečnom vozaču veoma teško da proceni odnos kvaliteta i cene.
Konstantno se pojavljuju neka nova „imena“, za koja je teško utvrditi odakle dolaze, ko je pravi vlasnik (majka-firma), u kojoj zemlji se proizvode gume i slično. Zato nije na odmet istražiti pre kupovine, raspitati se i eventualno pogledati neke testove na specijalizovanim sajtovima ili u časopisima, mada oni zaista retko testiraju gume iz cenovnog ranga koji gleda prosečan vozač u Srbiji.
Uglavnom, kada su u pitanju najčešće dimenzije, razlika u ceni između najjeftinijih, tzv. budžet guma, i onih za koje se može reći da spadaju u srednji ili premijum segment, nije naročito velika.
(Glas javnosti/Telegraf)
3 min