Glas Javnosti

Folsvagen je najprodavanija marka u prošloj godini: Evo ko ga je oborio

Auto-moto
Autor: Glas javnosti

Evropsko tržište putničkih automobila je u 2024. simbolično raslo za nepunih jedan procenat u odnosu na 2023. godinu. Prodaju su predvodili Folksvagen kod brendova, Dacia Sandero kod modela, a rast je bio podstaknut hibridima i delimično kineskim markama.

S obzirom na to da se sve upoređuje sa nivoima pre pandemije, uprkos blagom porastu, 2024. je bila peta godina "prigušene" prodaje. Naime, evropsko tržište automobila smanjilo se za skoro tri miliona jedinica od dolaska pandemije 2020. godine.

Rezime za prošlu godinu, u kojoj je prodato skoro 13 miliona novih vozila, izgleda ovako: Dacia je treći model u nizu koji je srušio Golf sa evropskog trona, hibridni automobili su bili jedini segment vozila koji je zabeležio porast registracija u odnosu na 2023. godinu, a SUV vozila su činila skoro 54 posto ukupne prodaje sa skoro sedam miliona isporuka.

Manje električnih automobila, više hibrida

Prošla godina ipak nije bila pozitivna za prodaju električnih vozila (BEV). Evropljani su registrovali nešto više od 1,98 miliona novih baterijskih vozila, što je pad od 1,2 posto na godišnjem nivou. Nedostatak podsticaja, visoka prosečna maloprodajna cena i niska preostala vrednost – kao i zabrinutost oko infrastrukture za punjenje širom kontinenta – su glavni razlozi za pad.

Norveška je zadržala svoju poziciju sa najvećim tržišnim udelom (88%), ispred Danske (51%), Švedske (35%) i Holandije (34,7%), navodi se u podacima platforme Jato Dynamics.


Iz perspektive proizvođača, BEV tržište se nije značajno promenilo u 2024. godini. Folksvagen grupa je ostala najprodavanija, sa više od 427.000 plasiranih jedinica i tržišnim udelom od 21,5 posto.

Uprkos padu zabeleženom prošle godine, očekuje se da će situacija biti bolja tokom 2025. godine jer prosečna cena električnih automobila nastavlja padati u Evropi, uglavnom zbog uvođenja jeftinijih modela glavnih proizvođača automobila.

VW ostao na vrhu, Sandero nasledio Model Y

Gledajući prodaju po markama, Folksvagen je ostao čvrsto na prvoj poziciji, ispred Toyote, BMW-a i odlične Škode. S druge strane, Dacia Sandero je prvi put stigao na vrh rang liste modela, svrgnuvši s trona Tesla Model Y.

Kraj vladavine Golfa kao najpopularnijeg modela putničkog vozila u Evropi 2021. godine, pratio je godišnje promene na prvoj poziciji. Tako je 2022. godine Peugeot 208 bio na tronu, prošle godine to je bio Tesla Model Y, dok je Dacia Sandero krunisana za najprodavaniji auto prošle godine.

Popularnost Sandera uglavnom je rezultat njegovog statusa jednog od najpristupačnijih modela automobila dostupnih u Evropi. Njegova cena mu je omogućila da bude na vrhu liste modela na dva tržišta – Španiji i Portugalu – dok je bio među prvih pet najprodavanijih modela u Francuskoj, Italiji, Belgiji, Austriji i Rumuniji.

Najznačajniji trend bio je da je Kina postala šesta po veličini zemlja po poreklu proizvodnje novih vozila registrovanih u Evropi. Između 2023. i 2024. godine "Kinezi" su nadmašili marke iz Japana, Velike Britanije, Turske i Južne Koreje. Uticaj Kine u Evropi stalno raste. Njihovi proizvodi su visoko konkurentni, ali ostaje da se vidi koliko će uvođenje carina uticati na njihov rast.


SAIC Motor, Geely, BYD i Chery su prošle godine bile najprodavanije kineske kompanije na tržištu automobila u Evropi. MG je i ove godine predvodio listu s više od 243.000 prodatih primeraka.

SUV-ovi su i dalje najprivlačniji

Ne iznenađuje što su SUV ostali najprodavaniji segment vozila u Evropi, uprkos usporavanju rasta kategorije u poslednje tri godine. Više od polovine ukupno prodatih automobila u 2024. godini su bila SUV vozila, što je rekordni tržišni udeo za ovaj segment. Ukupno su potrošači u Evropi kupili 6,92 miliona SUV vozila, što je četiri posto više u odnosu na 2023. godinu.

Kompaktni SUV-ovi (C-SUV) bili su najpopularniji tip u kategoriji, koji su činili 42 posto, dok manji modeli iz B-SUV segmenta prikupili 36 posto tržišnog udelа. Ipak, najveći rast ostvarili su luksuzni SUV vozila, čiji broj registracija je porastao za 13 posto.

Gotovo četvrtina od ukupnog broja novih SUV-ova registrovanih u Evropi prošle godine bila je iz Folksvagen grupe, a T-Roc i Tiguan bili su među deset najprodavanijih modela u kategoriji. Stellantis je bio drugi najprodavaniji sa skoro 800.000 jedinica, dok je Hyundai – Kia grupa, zahvaljujući nepresušnoj potražnji za Tucsonom i Sportageom, zauzela treće mesto sa nešto više od 700.000 prodatih jedinica.


Glas javnosti/B06S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR