Glas Javnosti

Menja se tržište polovnjaka, trgovci će moći manje da manipulišu stanjem vozila

Auto-moto
Autor: Glas javnosti

Prodaja polovnih automobila više neće biti tako jednostavna od 2026. godine. Evropa želi da stane na kraj sumnjivim poslovima prodavaca automobila, koji će morati da dokažu da ne prodaju automobile na kraju životnog veka. Inicijativa je dobra, ali sa posledicama.

Ovo je jedno od nerešenih pitanja kojima se Evropa dugo bavila. Tržište polovnih automobila je jedno od najvažnijih u industriji, jer se okreću stotine miliona evra u svakoj zemlji, a ujedno je i jedno od najizazovnijih za one koji traže automobil iz snova.

Ministri zaštite okoline su na sastanku Saveta Evropske unije 17. juna usvojili zajednički stav o "Uredbi o vozilima na kraju životnog veka", koji sadrži značajna poboljšanja u odnosu na nacrt predstavljen pre više od deset godina.

Evropa ne želi stare automobile na putevima, niti želi da olakša prodaju varalicama. U budućnosti će taj proces doneti nove obaveze za prodavce i dodatna prava za kupce, navodi Klix.ba.

Centralna osovina ovog projekta EU će, počev od 2026. godine, zakomplikovati prodaju polovnog automobila, jer će prodavac vozila morati da osigura da ono nije na kraju svog životnog veka putem sertifikata.

Taj sertifikat će moći da se dobije od odeljenja za tehnički pregled vozila ili od nezavisnog stručnjaka, što znači da će prodavac morati da ga uključi u kupoprodajni ugovor, bilo da se radi o domaćim ili izvoznim vozilima. Bez ovog dokumenta, automobil neće moći ponovo da se registruje.

Šta se dešava s prodajom automobila između pojedinaca? Ona će u početku biti izuzeta od ovog pravila, ali u budućnosti neće biti. Međutim, i prodaja između privatnih lica jednog dana će ući u ovaj sistem, pa će prodavac morati da dostavi konačan dokaz o tehničkom stanju vozila. Danas svaki kupac ima pravo da to zatraži, ali često se izostavlja.

Evropa želi da spreči trgovce da prodaju automobil na "izdisaju" koje trgovci često predstavljaju kao da je skoro u svom najboljem izdanju. Ali ovi zahtevi imaju i lošu stranu: oni će značiti dodatne troškove za prodavca, koje će kupac morati da plati. Dodatni trošak će značiti da će polovni automobili postati skuplji, iako će kupci u tom slučaju biti sigurniju u kupovinu.

Glas javnosti/ A05S 

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR