Predstavljanjem testnog vozila Sehol E10Ks započela je era natrijum-jonskih baterija za putnička vozila. Ova potencijalno velika promena u industriji baterija i na tržištu pristupačnih putničkih električnih vozila (EV).
Testno vozilo ima bateriju kapaciteta 25 kWh i gustinu energije od 120 vat časova po klilogramu (Wh/kg). Model ima domet od 252 kilometara. Baterija koristi ćelije sa gustinom energije od 140 Wh/kg.
Prednost ovog vozila u odnosu na baterije zasnovane na litijumu jesu performanse na niskim temperaturama i brzo punjenje, prenosi portal Ekapija.
Proizvođač baterija je Hina Bateri koja je predstavila tri natrijum-jonske baterije i najavio partnerstvo sa Anhui Jianghuai Automobile Group Corp (JAC), koja je učinila da je jedan od svojih modela prvi koji nosi natrijum-jonske baterije. Hina Batteri i Sehol – brend zajedničkog preduzeća između JAC-a i Volksvagen Anhui – zajedno su napravili testno vozilo sa natrijum-jonskim baterijama na osnovu modela Sehol E10Ks.
Vozila do 10.000 USD
Sehol E10Ks je trenutno dostupan u sedam verzija sa rasponom cena od 6 do 10 hiljada dolara.
- Tehnologija i performanse natrijum-jonskih baterija mogli bi da se koriste u električnim vozilima srednje i velike veličine - rekao je izvršni direktor kompanije.
Partnerstvo sa Hina Bateri je značajno istraživanje, a Sehol će nastaviti da prati primenu natrijum-jonskih baterija u budućnosti i lansira srodne proizvode u pravom trenutku, rekao je izvršni direktor.
Predstavljanje probnog vozila znači da natrijum-jonske baterije počinju da se koriste u putničkim automobilima, nakon što su se nove baterije uglavnom koristile u električnim dvotočkašima i skladištenju energije.
Ne zagađuje i jetfintija o litijumske baterije
Pre dve godine, jula 2021. predstavljena je prva generaciju natrijum-jonske baterije, tvrdeći da je gustina energije jedne jedinice dostigla 160 Wh/kg, najviši nivo na svetu.
Gustina energije prve generacije natrijum jonske baterije je nešto niža od one trenutne litijum gvožđe fosfatne baterije. Ali ima jasne prednosti u performansama na niskim temperaturama i brzom punjenju, posebno u scenarijima aplikacija velike snage u alpskim regionima, rekla je kompanija tada. Analitičari veruju da natrijum-jonske baterije imaju gustinu energije između litijum-jonskih i olovno-kiselinskih baterija, ali imaju nižu cenu od litijum-jonskih baterija.
Natrijum nema gustinu energije litijuma i teži je, ali natrijum je dostupan svuda i jeftin – to je kuhinjska so. Primera radi na minus 20 stepeni Celzijusa, natrijum-jonske baterije se i dalje drže na više od 90% snage, a na sobnoj temperaturi mogu da se napune do 80% za samo 15 minuta
Natrijum-jonska baterija ima sličan princip rada kao i litijum-jonska baterija – ali joj nisu potrebni kobalt i bakar. Natrijumovi joni imaju veću zapreminu i veće zahteve u pogledu strukturne stabilnosti i kinetičkih svojstava materijala. To je bio glavni problem za industrijalizaciju natrijum-jonskih baterija.