Evo nekoliko važnih stvari koje nikada ne bi trebalo da radite sa svojim limenim ljubimcem:
Kada je reč o stvarima koje nikada ne bi trebalo da raditi sa svojim automobilom – ignorisanje rđe koja nije visoko na popisu većine ljudi, ali trebalo bi da bude. Rđa na vozilu često je gora nego što izgleda na površini. Ako primetite rđu koja se probija kroz boju na vašem vozilu, nemojte je ignorisati. Treba proveriti veći dio metala ispod boje nego što se čini na prvi pogled. Takve površine treba očistiti, popuniti i ponovno ofarbati što je pre moguće.
Na internet stranicama mogu da se pročitaju svedočanstva ljudi koji tvrde da su smanjili potrošnju goriva tako što su napumpali gume na maksimalni ptitisak naveden na gumi. Ipak ono što ne spominju jeste da takva praksa može da izazove niz problema. Dok se može primetiti blaga ušteda goriva s vožnjom s prenapumpanim gumama, ona je popraćena nizom negativnih rezultata koji nadilaze taj manji dobitak.
Gume koje su prenapumpane imaju duže zaustavne udaljenosti i sklonije su proklizavanju i akvaplaning na mokrim putevima. Osim toga, takve gume imaju kraći vek trajanja. One manje apsorbuju vibracije od udaraca na neravnim putevima, što rezultira grubljom vožnjom.
Hlađenje je ključno za pravilan rad motora, a odabir pravog antifriza je od velike važnosti. Upotreba pogrešnog antifriza ili mešanje različitih vrsta antifriza može imati ozbiljne posledice za motor i sve komponente sastava hlađenja. Preporučeni antifriz za vaš automobil naveden je u vlasničkom priručniku.
Nikada ne mešajte ove tečnostiPogrešno punjenje kočionog ili servo sastava pogrešnom tečnošću može da izazove ozbiljne probleme i sigurnosne rizike. Kočiona tečnost će oštetiti gumene delove sastava za servo upravljanje, dok servo tečnost može da izazove kvar kočnica. Proverite pravilne specifikacije tečnosti pre nego što dopunite ili menjate tečnost u tim sastavima kako biste izbegli ozbiljne probleme.
Nikada ne koristite “univerzalne” tečnostiIako neki proizvođači tvrde da njihove “univerzalne” tečnosti za servo sastav i menjač rade za sve automobile, ova tvrdnja nije uvek istinita. Proizvođači automobila često preporučuju specifične tečnosti koje odgovaraju njihovim tehničkim zahtevima. “Univerzalne” tečnosti nisu nužno kompatibilne sa svim modelima i tipovima automobila. Upotreba pogrešnih tečnostima može da izazove probleme i kvarove u sastavima za servo upravljanje i menjače, što može da dovede do skupih popravki.
Ako nije dostupna odgovarajuća tečnost u lokalnoj prodavnici autodelova, preporučljivo je da kupite u ovlašćenom servisu ili prodavnici kako biste osigurali kompatibilnost i pravilno funkcionisanje vašeg vozila.
Dok je u prošlosti bilo uobičajeno isključiti kabl akumulatora dok je motor radio kako bi se proverila ispravnost alternatora, takva praksa je danas vrlo opasna. Moderni automobili su opremljeni računarima i elektronikom koja je osetljiva na nagli pad napona.
Isključivanje kabla akumulatora dok motor radi može izazvati nagli porast napona unutar sastava i oštetiti elektronične komponente. Umesto toga, koristite voltmetar kako biste proverili ispravnost alternatora ili se obratite prodavnici autodelova koja nudi besplatan dijagnostički test za sastav punjenja.
Nikada ne vozite kad svetli lampica za uljeSvaki automobil ima lampicu koja upozorava na niski prtisak ulja. Ako svetli dok vozite, to znači da je protisak ulja opasno nizak ili da je nestalo ulja u motoru. To može ukazivati na ozbiljne probleme kao što su curenje ulja, kvar pumpe ili blokada u sastavu.
Ako se lampica upali, odmah se zaustavite na sigurnom mestu, isključite motor i proverite nivo ulja pomoću štapića za merenje. Ako je nivo ulja ispod preporučenog minimuma, odmah dodajte ulje pre nego što ponovno pokrenete motor. Vožnja s nedostatkom ulja može ozbiljno da ošteti motor i dovede do skupih popravki.
Nikada ne vozite s manje od četvrtine rezervoara gorivaZadržavanje barem četvrtine goriva u rezervoaru je važno iz više razloga. Električna gorivna pumpa se obično nalazi unutar rezervoara i koristi gorivo za hlađenje. Vožnja s niskim nivoom goriva može uzrokovati pregrevanje pumpe i prerani kvar. Takođe, niski nivo goriva može da izazove usisavanje nečistoće s dna rezervoara, što može da dovede do oštećenja pumpe i začepljenja filtera. Ovo može da rezultira niskim pritiskom goriva i smanjenom učinkovitošću motora.
Redovno održavanje goriva na nivou iznad četvrtine rezervoara pomoći će u izbegavanju tih problema i produžiti životni vek gorivne pumpe.
Nikada ne koristite pogrešno uljeSuvremeni automobili su složeni sistemi s precizno izrađenim komponentama. Upotreba pogrešnog ulja može da poremeti ravnotežu i performanse motora. Proizvođači automobila obično preporučuju specifičnu vrstu i viskoznost ulja koja je optimalna za motor vašeg vozila. Upotreba pogrešnog ulja može da izazove probleme kao što su smanjena delotvornost motora, povećana potrošnja goriva, oštećenje delova motora i smanjena trajnost.
Deterdžent za posuđe je dizajniran da uklanja tvrdokorne ostatke hrane, ulja i masti s posuđa. Međutim, takav deterdžent nije prikladan za pranje automobila. Boja, lak i vosak na automobilu sadrže ulja i smole koje održavaju integritet boje i filtriraju štetne UV zrake. Upotreba deterdženta za posuđe može ukloniti vosak i oštetiti zaštitne slojeve boje, izlažući automobil spoljašnjim elementima. Umesto toga, koristite sredstvo za pranje automobila koje je dizajnirano za tu svrhu i neće oštetiti zaštitne slojeve boje. To će očistiti automobil bez oštećenja i produžiti životni vek boje.
Nikada ne ostavljajte napitke u voziluAko ostavite tečnosti poput vode, soka, gaziranih pića ili piva u automobilu kad temperature padnu ispod nule, možete se suočiti s neželjenim posledicama. Tečnosti se šire kada se smrznu, što može izazvati curenje i nered u unutrašnjosti vozila. Ako ostavite tekučnost u vozilu tokom zimskih meseci, budite spremni na mogućnost curenja i mrlja koje je teško očistiti.
Nikada ne pušite dok točite gorivoIako ovo nije najopasnija stvar koju možete učiniti dok vozite, ipak nije dobra ideja. Vožnja bez obuće može otežati pravilno kočenje i ubrzavanje te može predstavljati rizik u slučaju naglog kočenja ili potrebe za hitnim izlaskom iz vozila. Osim toga, moguće je povrediti noge ili izgubiti dragoceno vreme pokušavajući da obujete obuću u slučaju hitnosti.
Sve u svemu, pridržavanje ovih saveta može vam pomoći da održite vaš automobil u dobrom stanju, produžiti njegov vek i osigurate vašu sigurnost na putu.
Glas javnosti/ N01S