Pravila su sledeća:
1) Prednja svetla za maglu smeju da se koriste i kada nema magle. Jednostavno, zakon ne zabranjuje da se koriste bez obzira na vremenske uslove.
2) Zadnja svetla za maglu ne smeju da se koriste kada nema magle. Zakon kaže: Zadnje svetlo za maglu upotrebljava se samo po magli ili u slučaju smanjene vidljivosti.
Kazna je: 3.000 dinara.
3) Nije obavezno korišćenje ni prednjih ni zadnjih svetala za maglu - iako deluje nelogično, po zakonu za vreme vožnje po magli vozač nije u obavezi da koristi svetla za maglu, ni prednja ni zadnja, iako ih automobil ima.
Dovoljno je da ima uključena "obična" svetla, tj. napred kratka (oborena) i pozadi poziciona (što naravno ide u "paketu").
Logično, apelujemo da za vreme magle obavezno koristite i prednja i zadnja svetla za maglu, bez obzira na to što vas zakon ne obavezuje.
4) Za vreme magle, na vozilu moraju da budu uključena kratka svetla, odnosno svetla za maglu ili obe vrste svetala.
Kazna za vožnju bez ikakvih svetala je: 10.000 do 20.000 dinara, plus 4 kaznena poena, plus zabrana vožnje u trajanju od najmanje 30 dana.
5) Zabranjeno je korišćenje dugih svetala po magli - sa dugim svetlima po magli vidite mnogo lošije nego sa kratkim svetlima, a zaslepljujete i druge vozače.
Kazna je: 5.000 dinara.
6) Obavezna sva četiri migavca kada je gusta magla.
Zakon kaže: Vozač je dužan da na javnom putu uključi sve pokazivače pravca na vozilu "u uslovima izrazito smanjene vidljivosti (gusta magla, dim i sl.)"
Kazna je: 10.000 do 20.000 dinara, plus 2 kaznena poena.
7) Obavezne zadnje pozicije za vreme magle - ukoliko imate auto sa dnevnim svetlima, to znači da vam zadnja poziciona svetla (najverovatnije) ne rade, što je po zakonu obavezno u uslovima smanjene vidljivosti, a u te uslova spada i magla.
Stoga po magli upalite kratka (oborena) svetla, da biste bili osvetljeni i sa zadnje strane.
Kazna je: 20.000 do 40.000 dinara, 6 kaznenih poena i zabrana upravljanja najmanje 3 meseca.
Napomena - većina automobila ima samo prednja dnevna svetla, kod nekih se standardno pale i zadnja poziciona svetla zajedno sa prednjim dnevnim svetlima, a kod nekih ova opcija može da se aktivira i deaktivira u zavisnosti od tržišta ili želje vlasnika.
Zaključak
Dakle, prednja svetla za maglu smeju uvek da se koriste, a zadnja isključivo kada je magla ili u uslovima smanjene vidljivosti.
Ukoliko vaš auto ima samo prednja dnevna svetla, a nema sistem koji prepoznaje smanjenu vidljivost, pa se preko dana po magli neće upaliti farovi i zadnje pozicije, upalite ih ručno. Isto važi i kada padaju jača kiša ili sneg.
Što vi bolje vidite i što vas lakše uoče drugi vozači, bićete bezbedniji.
Glas javnosti/ A05S