Prošle, 2023. godine, broj iskliznuća je pao na 83, ali se broj nesreća na putnim prelazima blago povećao (ukupno 45 slučajeva), zbog čega je država pristupila izmenama Zakona o bezbednosti u železničkom saobraćaju. Nadležni procenjuju da bi se broj nesreća uvođenjem novih propisa smanjio za oko pet odsto.
Izmene zakona uticaće i na vlasnike industrijskih koloseka kojih trenutno ima preko 100, a koji ispunjavaju uslove za rad.
Prema evidenciji Direkcije za železnice u Republici Srbiji trenutno ima 17 privatnih prevoznika za prevoz robe. Od toga, troje prevoznika radi za sopstvene potrebe.
„Oblast bezbednosti u železničkom saobraćaju će biti dodatno regulisana… Što se tiče zajedničkih pokazatelja bezbednosti (nesreće, nezgode, pokazatelji koji se odnose na opasnu robu i tako dalje) očekuje se trend opadanja od pet odsto na godišnjem nivou“, navodi se u analizi efekata predloga zakona.
Posebna pažnja biće posvećena i transportu opasne robe. Pre četiri godine, zabeleženo je 39 nesreća u kojima je učestvovalo najmanje jedno železničko vozilo koje prevozi opasnu robu. U 25 takvih slučajeva došlo je do oslobađanja (odnosno curenja) takve opasne robe.
Prošle godine takvih nezgoda je bilo 19, a u devet slučajeva je došlo do izlivanja opasnih tečnosti ili gasova.
Takođe, očekuje se povećanje broja sertifikovanih lica zaduženih za održavanje svih vrsta železničkih vozila, a ne samo onih za teretna kola kao u važećem zakonu.
Prema evidenciji Direkicije za železnice, u 2019. godini nije bilo sudara vozova sa drugim železničkim vozilima, dok ih je u 2023. godini bilo dve.
Kada su u pitanju iskliznuća vozova, planira se da broj padne sa 83 na 79, a da se broj nesreća na putnim prelazima vrati na stanje iz 2019. godine, odnosno da ih opet bude 42.
Kada su u pitanju nesreće u kojima su stradala lica, a koje su izazvane železničkim vozilima u pokretu (udar voza), izuzev samoubistva, u 2019. godini ih je bilo 19. Godine 2023. taj broj se povećao na 26, a nakon izmena zakona se očekuje da će ih biti 20.
Glas javnosti /N011S