Glas Javnosti

KAO TEMPIRANA BOMBA: Mesečno u Srbiji prosečno ŠEST iskliznuća vozova, ovo su RIZICI

Društvo
Autor: Glas javnosti

Ukupna godišnja potrošnja koncentrovane sumporne kiseline mogućeg rudnika Jadar bila bi 320.000 tona, što znači da bi se kiselina prevozila 300 dana tokom godine – oko 1.100 tona dnevno – do mesta pretakanja u stacionarne rezervoare.

Prema godišnjim statističkim izveštajima o nesrećama i nezgodama koje objavljuje državno preduzeće Srbija kargo, u periodu od 2017. do 2023. godine na teritoriji naše zemlje dogodilo se ukupno 479 iskliznuća vozova, što je godišnje 68,4, odnosno mesečno 5,7, dakle više nego jednom nedeljno tokom sedam godina.

Ono što je "utešno", manje od jednog iskliznuća nedeljno dešavalo je prošle godine (ukupno 41), a najgore stanje bilo je 2017. (to je najstariji javno dostupan izveštaj) - 7,4 mesečno, u proseku svakog četvrtog dana.

Statistika 2017-2023

Brojevi iskliznuća po godinama izgledaju ovako:

  1. - 89
  2. - 85
  3. - 70
  4. - 70
  5. - 65
  6. - 59
  7. - 41


Nesreće i nezgode na prugama

Iskliznuća su samo deo nesreća i nezgoda na srpskim prugama.

Među nesrećama upisani su:

sudari vozova sa železničkim vozilom

sudari sa preprekom unutar slobodnog profila

pomenuta iskliznuće voza ili manevarskog sastava

nesreće na putnom prelazu

nesreće u kojima su stradala lica izazvana železničkim vozilom u pokretu

požari

i ostale nesreće


Kao nezgode pri železničkom saobraćaju vode se:

izbegnuti sudari vozova sa železničkim vozilom

izbegnuti sudari vozova sa preprekom unutar slobodnog profila

prolazi vozova ili pružnih vozila pored signala kojim se zabranjuje dalja vožnja

slomljene šine

slomljeni točkovi ili osovine

deformacije koloseka

raskinuća vozova

ostale nezgode

Ukupan broj nesreća i nezgoda u periodu 2017-2023 bio je 1.533, godišnje 219:

  1. - 392
  2. - 285
  3. - 244
  4. - 177
  5. - 182
  6. - 153
  7. - 100

I ovde je pozitivno to što je smanjen sveukupni broj nesreća i nezgoda - za sedam godina gotovo četiri puta manje, ali statistika ipak pokazuje da se na svaka 3-4 dana negde nešto loše dogodi na srpskim prugama.

Srbija kargo je ranije navodio da je najčešći uzrok iskliznuća "nedostatak kolosečnog pribora koji ostvaruje vezu između šina i praga – proširenje koloseka, truli i deformisani pragovi, istrošena glava šine".


Najnoviji slučaj iskliznuća zabeležen je 28. jula kod Zaječara kada je sa pruge ispala vagon-cisterna kojom je prevožena sumporna kiselina. Srbija kargo je saopštio da se ovo iskliznuće dogodilo nedaleko od stanice Trnavac kod Zaječara, da curenja sumporne kiseline nije bilo, a time ni opasnosti po stanovništvo i životnu sredinu.

Ova vozna kompozicija u vlasništvu šabačkog Eliksira imala je 18 vagona-cisterni, a saobraćala je iz Bora za Prahovo.

Pruge, sumporna kiselina i Rio Tinto

Pored firme iz Šapca koja se učestalo pojavljuje u vestima o nesrećama i nezgodama na srpskim prugama, posebno podozrenje domaće javnosti izazivaju ponovne najave realizacije projekta "Jadar" Rio Tinta jer to podrazumeva transport i upotrebu sumporne kiseline.

Kako je na naučno-stručnom skupu "Projekat Jadar - šta je poznato?", održanom u SANU 2021. godine, istakao prof. dr Petar Bulat sa Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Instituta za medicinu rada Srbije, "pri razmatranju potencijalnih efekata po zdravlje mora se imati u vidu da će se u budućem postrojenju nalaziti velike količine sumporne i hlorovodonične kiseline, te u slučaju akcidenta može doći do nesagledivih posledica po zdravlje lokalnog stanovništva. Bez detaljnih informacija o tehnologiji koju investitor planira da primeni nije moguće sagledati sve posledice po zdravlje lokalnog stanovništva".


U dopisu sa 18 tačaka koji je nakon skupa upućen iz SANU na adresu Ministarstva rudarstva navedeno je da u projektu Jadar ima mnogo nedorečenosti o rešavanju velikih problema i pogubnog uticaja na životnu sredinu.

Tako tačka 10 dopisa obelodanjuje da "Rio Tinto ni u jednoj analizi voda nije naveo detektovane količine sumpora kao sulfida. Rio Tinto ni u jednoj analizi čvrstog otpada, niti analizi rudnog tela nije naveo koncentracije (količine) sumpora kao sulfida, a to je od velikog značaja za evaluaciju celokupnog projekta proizvodnje. Rio Tinto tvrdi da se arsen nalazi kao arsenopirit i arsenopiritit (verovatno samo pirotin). Arsenopirit (FeAsS) sadrži sumpor. Pirotin takođe sadrži sumpor. Znači, ima sumpora, ali se ne navode rezultati analiza".


Tačkom 13 ukazano je da "eksperti angažovani od strane Rio Sava (Rio Tinta) koji su učestvovali u radu naučno-stručnog skupa u SANU nisu mogli da garantuju da neće doći do ekoloških problema korišćenjem predstavljenih tehnologija. Povrh svega, treba imati u vidu da se prosečno tokom 300 dana godišnje prevozi koncentrovana sumporna kiselina – oko 1.100 tona dnevno – do mesta pretakanja u stacionarne rezervoare. Ukupna potrošnja mogućeg rudnika Jadar je 320.000 tona/god. Kiselina će se verovatno prevoziti iz Bugarske, eventualno iz Bora".


Večiti vršioci dužnosti

Srbija kargo je preduzeće koje je osnovala Vlada Srbije 10. avgusta 2015. godine. Zastupa ga Nataša Mlinar Ležaja, diplomirani inženjer saobraćaja, u svojstvu vršioca dužnosti generalnog direktora, od 11. jula ove godine.

Četiri dana nakon toga, organizacija Transparentnost Srbija saopštila je da "preduzeće Srbija kargo nije imalo direktora izabranog na konkursu ni jedan jedini dan otkako je osnovano pre tačno devet godina". Prethodni direktor Dušan Garibović je razrešen nakon što je sedam godina nezakonito proveo na tom mestu, istakla je Transparentnost.

Glas javnosti/Prvi prvi na skali

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR