Ipak, bilo je i onih kojima je trenutna zdravstvena situacija omogućila da povećaju promet, pa samim tim i ostvareni profit.
Tako, na primer, naši sagovornici iz kompanija Denty, koja se bavi distribucijom stomatološke opreme, i Audio BM, koja prodaje i servisira slušne aparate, ističu da su u poslednjih nekoliko godina najlošije poslovali tokom 2020, prvenstveno zbog otežane nabavke. Taj segment poslovanja im i dalje predstavlja značajan izazov. S druge strane, Magna Pharmacia je bila zadužena za opremanje novoizgrađenih kovid bolnica, pa je i dobit ove kompanije utrostručena.
Menadžer prodaje firme Denty Jovan Vasić kaže za Biznis.rs da su nestabilnost tržišta, smanjena potražnja i povećanje cena neki od najvećih vidljivih efekata krize koje je osetna još od početka pandemije, a nastavila se sa ratom u Ukrajini.
„Takođe, izazovno je i na tržištu rada, što dodatno pogoršava celu situaciju. Izazovi u nabavci robe su postali svakodnevica, dosta je otežan – a i poskupeo je – sam transport robe, kako drumski, tako i avionski i pomorski. Jedno vreme je bilo teško naći slobodan kontejner, a vredeo je i do tri puta više neko pre pandemije“, objašnjava naš sagovornik.
Vasić napominje da se uvode nova pravila u dobijanju CE znaka za medicinska sredstva u Evropi, a posledica toga je, kako kaže, da se mnogi manji proizvođači nalaze na rubu egzistencije.
„Pored toga, javlja se i problem manjka radne snage, pa su se proizvodni kapaciteti prepolovili, a cene samih proizvoda dosta skočile. Mi smo kao distributeri primorani da uzimamo veće količine robe kako bismo obezbedili kontinuitet isporuke. Takođe, u nekim proizvodnim procesima se javlja i problem nestašice repromaterijala, kao što je na primer slučaj sa mikročipovima“, naglasio je menadžer prodaje Denty-ja.
Izvršni direktor preduzeća Audio BM Predrag Pejović naveo je u razgovoru za Biznis.rs da i njegova firma ima problema sa nabavkom robe i da se suočava sa velikim kašnjenjima u isporukama.
„Nekad smo dobijali robu za dve do tri nedelje, a sada nam se dešava da kažu da ćemo je dobiti za tri do četiri meseca, ili čak ni ne znaju da nam daju okvirni rok. Tako smo u problemu jer ne znamo na koji način da se postavimo prema našim kupcima. Druga problematika je što su svi naši dobavljači podigli cene u prethodna tri do četiri meseca„, obrazložio je Pejović.
Ukupni prihodi premašili 300 milijardi dinaraU Srbiji u okviru trgovine na veliko farmaceutskim proizvodima trenutno posluju 602 kompanije, a podaci bonitetne kuće CompanyWall pokazuju da je ukupno poslovanje firmi u ovoj delatnosti od 2019. do 2021. godine bilo u usponu.
Tako su ukupni prihodi u 2019. godini bili skoro 250 milijardi dinara (249.252.832.000), a u 2020. su se približili cifri od 278 milijardi dinara (277.743.554.000), da bi u 2021. godini značajno porasli na više od 328 milijardi dinara (328.459.239.000).
Prva na listi kompanija po ukupnim prihodima našla se veleprodaja lekova i drugih farmaceutskih proizvoda Phoenix Pharma. U ovom preduzeću u 2021. godini bilo je zaposleno više od 500 ljudi, a ukupni prihodi rasli su od 52,8 milijarde dinara u 2019. godini, preko 56,8 milijardi u pandemijskoj godini do 60,2 milijarde dinara u 2021. godini.
Ravnomeran rast pratila je i dobit ove firme koja je, prema poslednjem dostupnom finansijskom izveštaju iz 2021. godine, iznosila 750 miliona dinara.
Najveću dobit od 4,3 milijarde dinara u 2021. godini ostvarila je Magna Pharmacia, koja se bavi veleprodajom lekova i medicinskih sredstava, kao i servisiranjem opreme. Reč je o značajnom skoku dobiti, pošto je 2019. godine ona bila 743,15 miliona dinara, a 2020. godine 2,3 milijarde dinara.
I ukupni prihodi su višestruko rasli iz godine u godinu, od 3,75 milijardi u 2019. godini, preko 9,22 milijarde dinara do 21,52 milijarde dinara 2021. godine, a jedan od glavnih razloga za ovakve rezultate svakako je i to što je ova kompanija bila zadužena za opremanje novoizgrađenih kovid bolnica.
Menadžer prodaje firme Denty Jovan Vasić smatra da se i u najtežim uslovima za poslovanje mogu pronaći neke nove prilike.
„Naše poslovanje, u smislu ukupnog prometa, raste iz godine u godinu, ali se sam profit i marža na proizvodima drastično smanjila. Ako bih izdvojio neku godinu kao bolju od ostalih, rekao bih da je to do sada bila 2021. godina“, ocenio je sagovornik biznis.rs