Na fotografijama napravljenim na krovu zgrade železničke stanice, svega nekoliko dana pre tragedije jasno se vide oštećenja na betonu za koji su bile pričvršćene čelične sajle koje su nosile ukletu nadstrešnicu, a koje su se istovremeno pokidale tog nesrećnog petka.
Na snimcima koje su ekskluzivno objavile "Večernje novosti", oko vrhova utega koje uranjaju u prepoznatljivi talasasti krov, primećuju se velike rupe nastale osipanjem betona. Na samoj nadstrešnici nalaze se i komadići koji su se odvalili, pa se samim tim potvrđuju i svedočenja pojedinih putnika, koji su posle velike nesreće govorili da su osetili kamenčiće koji su se obrušavali kod ulaza u stanicu.
Fotografije otvaraju niz pitanja, a najvažnije je – ko je zakazao u ovom složenom lancu? Da li je moguće da niko sve ovo vreme nije primetio u kakvom su stanju sajle koje nose avangardnu konstrukciju Imrea Farkaša iz 1964. godine?
Da bismo odgovorili na ovo pitanje moramo se, prvo, vratiti u 2015. godinu, kada je po nalogu Evropske unije i MMF "Železnica Srbije" podeljena na četiri preduzeća: "Železnica holding", "Infrastruktura železnica Srbije", "Srbija kargo" i "Srbija voz". U ovoj podeli karata "Infrastrukturi" je zapalo da bude upravljač objektima, pa samim tim i železničkim stanicama kojih u Srbiji ima oko 650.
Iako u organizacionoj šemi "Infrastrukture" postoje Centar za tehnički nadzor i menadžer za održavanje, veliko je pitanje da li je taj posao rađen kako treba. Jer da jeste, neko bi valjda primetio nedopustiva oštećenja zbog kojih se verovatno i obrušila nadstrešnica ostavljajući za sobom tone šuta i ugašene živote.
Osim toga, "Novosti" su došle u posed i fotografije iz 2018. godine na kojoj se vidi da je na krovu železničke stanice u Novom Sadu napravljeno omanje jezero. Dakle, sve se to dešava i pre obnove stanične zgrade i govori slikovito i o tadašnjoj brizi za objekte u kojima cirkuliše veliki broj ljudi.
No, nisu to verovatno jedini propusti. Moguće je da ih je bilo i u samom procesu obnove stanice. Naime, u projektu koji je radio CIP stoji jasna napomena da se detaljno pregleda u kakvom su stanju mermerne ploče na fasadi kao i betonska podloga, i, ako je potrebno, izvrši sanacija. U izveštaju stručnog nadzora iz 2022. godine naglašeno je izvođaču da su pomenute čeone ploče na južnoj fasadi, u lošem stanju i da se ne mogu ponovo upotrebljavati, već se moraju zameniti.
Postavlja se pitanje da li je izvođač to uradio. Ako jeste, neverovatno je da po uklanjanju ploča ne bi primetio u kakvom su stanju sajle koje su držale nadstrešnicu tešku nekoliko tona. Sve ovo moglo bi da baci novo svetlo na nesreću koja okupira pažnju cele nacije.
"Ovde je reč o grešci struke, a ne o korupciji. Da li je tu pogrešio neki institut, zavod, ustanoviće sud. Važno je da usledi kazna da bi to bio nauk i opomena svakome da u budućnosti mora da se vodi računa i sa mnogo više pažnje pristupa poslu", bio je decidan predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
U javnosti se vodi i polemika da li je nadstrešnica na stanici bila preopterećena nakon postavljanja aluminijumskih nosača i stakla. No, nije to jedina "skalamerija" koja je bila nakačena na nju. Naime, na istom mestu je 2018. godine nikao bilbord koji je bio povezan i za čelične sajle. "Novosti" nisu mogle da dobiju informacije ko je dozvolio da se reklama nađe tik iznad glava putnika.
Glas javnosti/V02S