Glas Javnosti

Javašluk doveo do tragedije: Prijava radova za rekonstrukciju Železničke stanice u Novom Sadu kasnila cele tri godine

Društvo
Autor: Glas javnosti

Republička građevinska inspekcija nije bila obaveštena da se tri godine rekonstruiše železnička stanica u Novom Sadu jer joj niko nije prijavio radove.

Republička građevinska inspekcija nije bila zvanično obaveštena da se tri godine izvodila rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu, jer niko nije podneo prijavu radova na vreme, što je izazvalo ozbiljna pitanja nakon tragedije kada se srušila nadstrešnica 1. novembra 2024. godine. Rešenje kojim je potvrđen početak radova izdato je 16. oktobra 2024, ali je inspekciji stiglo tek 1. novembra u 15 časova, dakle posle nesreće. Ovaj dokument je trebalo da bude ključan za nadzor, jer bi inspekcija, da je obaveštena ranije, možda izašla na teren i utvrdila nepravilnosti, poput toga da stanica funkcioniše bez upotrebne dozvole. Zakon o planiranju i izgradnji nalaže da se prijava radova dostavi odmah, a od 2016. godine svi postupci vezani za građevinske dozvole obavljaju se elektronski preko centralnog sistema. Međutim, u ovom slučaju, prijava je kasnila 15 dana, što je neuobičajeno i postavlja pitanje zašto nije prosleđena ranije – da li je to bila namerna opstrukcija ili sistemski propust? Da je inspekcija imala priliku da reaguje, možda bi tragedija, u kojoj je stradalo 14 ljudi, bila sprečena.

Osim toga, postoji i ranija prijava radova iz marta 2022. godine, kojom su odobreni radovi na parcelama 10608 i 10609, gde se nalazi stanična zgrada. Ova prijava takođe nije pomenuta u zvaničnim izjavama inspektora pred tužiocem, iako je trebalo da inspekcija bude obaveštena o svim aktivnostima na tom prostoru. Drugog decembra 2024. godine, pred Višim javnim tužilaštvom u Novom Sadu svedočili su v.d. pomoćnika ministra Ivan Divac, načelnica Republičke građevinske inspekcije Vesna Rumenić i inspektorka Jelena Milosavljević. Ivan Divac je objasnio da je njegov sektor bio zadužen za kontrolu temelja i konstrukcije nakon prijave radova od strane investitora, Infrastrukture železnice Srbije (IŽS). Pozvao se na član 175 Zakona o planiranju i izgradnji, koji obavezuje građevinskog inspektora da izvrši najmanje dva nadzora – jedan nakon prijave temelja i drugi po završetku konstrukcije. Divac je dodao da korišćenje objekta bez upotrebne dozvole nije dozvoljeno, ali je rekao da "ne zna da li je kažnjivo", što je izazvalo dodatnu kontroverzu. Ipak, naglasio je da bi inspekcija, da je utvrdila ovu nepravilnost, zabranila korišćenje stanice dok se ne pribavi upotrebna dozvola.

Vesna Rumenić je ponovila da inspekcija nije postupala jer nije dobila prijave o završetku temelja ili konstrukcije, što je uslov za izlazak na teren. Međutim, priznala je da je inspekcija preko centralnog sistema bila upoznata da je građevinska dozvola izdata negde tokom 2021. ili 2022. godine. Ovo ukazuje da su imali određeni nivo saznanja o projektu, ali nisu preduzeli dalje korake bez formalne prijave. Jelena Milosavljević nije detaljno obrazložila svoje iskaze u javnosti, ali je bila deo tima koji je trebalo da reaguje na osnovu dostupnih informacija.

Advokat upoznat sa Zakonom o planiranju i izgradnji, koji je govorio za Forbes Srbija, objasnio je da građevinska inspekcija nije imala zakonsku obavezu da izađe na gradilište pre nesreće bez prijave problema ili sumnje na rizik. Prijava radova samo informiše inspekciju da su radovi počeli, ali bez dodatnih signala, poput pritužbi ili uočljivih nepravilnosti, inspekcija ne mora da interveniše po službenoj dužnosti. Međutim, isti advokat je naglasio da to ne znači da sistem radi kako treba – procedure bi trebalo promeniti kako bi se povećala proaktivnost inspekcije i sprečile slične situacije u budućnosti. On je ukazao na to da je inspekcija mogla sama da proceni rizik i izađe na teren, posebno s obzirom na obim i značaj projekta rekonstrukcije stanice, ali to nije učinjeno.

U međuvremenu, optužnica protiv odgovornih lica još nije finalizovana i nalazi se u fazi preispitivanja pred nadležnim sudom. Tragedija je izazvala široku javnu debatu o odgovornosti, transparentnosti i efikasnosti građevinskih inspekcija u Srbiji. Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu bila je deo većeg projekta izgradnje brze pruge Beograd-Budimpešta, koji je finansirala država, a izvodile su ga kineske kompanije pod nadzorom domaćih institucija. Međutim, činjenica da stanica nije imala upotrebnu dozvolu, a ipak je bila u funkciji, ukazuje na ozbiljne propuste u lancu odgovornosti – od investitora, preko izvođača, do nadzornih organa. Ovaj slučaj je takođe podigao pitanje zašto inspekcija nije bila bolje uključena u proces, posebno imajući u vidu da je stanica bila u upotrebi tri godine tokom radova, a da nadležni nisu imali potpuni uvid u ono što se dešava na gradilištu.

Glas javnosti/Forbes.com

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR