Naime, u oglasima za prodaju stanova sve češće se nalaze oni koji se prodaju potpuno opremljeni. Od poda do plafona. Da je ovaj trend sve izraženiji, pokazuju i podaci sa sajta 4zida.
Ali, uz nešto detaljnije pregledanje oglasa za nekretnine i dobru finansijsku računicu, neki od ovih koraka mogu i da se preskoče, piše portal 4zida.
Naime, u oglasima za prodaju stanova sve češće se nalaze oni koji se prodaju potpuno opremljeni. Od poda do plafona. Da je ovaj trend sve izraženiji, pokazuju i podaci sa sajta 4zida.
Od ukupno 35.507 oglasa za prodaju stanova u Srbiji, čak 5.570 se odnosi na nameštene stanove. To znači da je više od 15 odsto svih oglasa za prodaju upravo sa nameštajem.
Agenti za nekretnine kažu da su se prvi namešteni stanovi za prodaju u Beogradu pojavili još pre desetak godina, ali je taj trend tek poslednjih par godina doživeo ekspanziju. Sve je više kupaca koji traže „gotov, estetski i funkcionalno uređen prostor, bez čekanja “. I spemni su da plate za to.
Trend prodaje nameštenih stanova potiče iz razvijenih EU zemalja
"Opremljeni stanovi za prodaju prvo su se pojavili u luksuznim novogradnjama. Ali danas takva praksa je sve češća u i srednjem segmentu tržišta naročito u novim naseljima, kao što su Belvil, A blok, Voždove kapije, Beograd na vodi... gde kupci traže komfor i brzu useljivost", kaže za Mirjana Todorović, vlasnica i direktorka agencije Europolis nekretnine.
Ona još i dodaje da je ovaj koncept preuzet iz praksi razvijenih tržišta u Evropi. U zemljama poput Nemačke, Austrije, Švajcarske, Fruncuske i Španije potpuno opremljeni stanovi već dugo čine značajan deo ponude, naročito u urbanim sredinama gde kupci i zakupci često menjaju prebivalište i žele praktičnost.
"Rekla bih da sada svaki peti kupac aktivno traži potpuno namešten stan, dok je više od polovine njih spremno da razmotri takvu opciju ukoliko im se dopadne uređenje i odnos cene i kvaliteta. Prema mom iskustvu najčešći kupci nameštenih nekretnina su mladi parovi i zaposleni profesionalci koji žele odmah da se usele, bez čekanja i dodatnih troškova. Osim njih kupuju ih i investitori koji nekretninu planiraju za izdavanje, jer gotov i moderno opremljen stan ide odmah na tržište", objašnjava Todorović.
Razlozi zbog kojih ljudi prodaju nameštene stanove su različiti. Prema iskustvu ljudi koji se profesionalno bave nekretninama potpuno opremljene stanove prodaju ljudi koji se, na primer, sele u inostranstvo, prelaze u veći ili manji stan, ili pak investitori koji su takve stanove iznajmljivali.

Svima je zajedničko da im je ovakva prodaja praktičnija, jer ne moraju da iznose ili eventualno skladište nameštaj i belu tehniku, za koju ne znaju da li će im i kada trebati ili se uklapati u novi prostor.
Primetan je i trend da se u novim zgradama stanovi opremaju po meri prostora, estetski i funkcionalno usklađeni, pa bi premeštanje nameštaja ili rasvete u neki novi prostor izgubilo funkcionalni i vizuelni smisao.
Agenti za nekretnine još i kažu da su ovakve nekretnine od pet do 15 odsto skuplje od praznih stanova sličnih karakteristika. Kod luksuznih projekata, kada je enterijer rađen po meri i kada su koriščeni vrhunski materijali i brendirana oprema, cena je skuplja i do 20 procenata.
Sličan trend i u Subotici i Nišu
Da je slična situacija i u Subotici za 4zida potvrđuje Dejan Graovac, iz Sold Nekretnina. Prema njegovim rečima, ukoliko su stanovi lepo uređeni, i sa modernim nameštajem, prodaju se i brže od nenameštenih. Najčešći kupci su mladi bračni parovi, ali u Subotici i Rusi.
"Stranci, najčešće Rusi su velikim delom kupci tih stanova, i mogu da kažem da popularizacija prodaje nameštenih nekretnina ima veze sa njihovim dolaskom", priča Graovac.
Prema njegovom mišljenju čak i cena, koja je viša i do 20 odsto u odnosu na prazne stanove, isplati se i prodavcima i potencijalnim zakupodavcima, dok kupcima često olakša odluku za kupovinu.
"Mislim da će ovaj trend postati sve učestaliji, kao i da će vremenom biti sve više dizajnerski opremljenih stanova. Mi uvek i savetujemo ljude koji žele da prodaju svoju nekretninu, ako žele da povećaju vrednost, da angažuju dizajnera enterijera", zaključuje Graovac.
Na primer, u Subotici se trenutno prodaje potpuno namešten stan od 30 kvadrata po ceni od 49.000 evra. Cena po kvadratu je 1.633 evra. Na istoj lokaciji, stan u novoj zgradi košta 1.565 evra po kvadratu. Ako je suditi po ovom primeru, namešten stan se više isplati. Ali, u oglasima se može videti i stan u jednom poznatom kompleksu na Voždovcu, koji potpuno namešten košta 4.400 evra po kvadratu, dok se prazan prodaje za 3.520 evra po metru kvadratnom.
I Vladimir Živadinović, vlasnik Box nekretnina iz Niša smatra da prodaja nameštenih stanova nije samo trenutni trend, već da će se ustaliti kao praksa. Jedini problem koji on vidi je kupovina putem stambenih kredita.
"Cena pokretne imovine, to jest sav nameštaj i bela tehnika u stanu, ne ulazi u cenu nepokretnosti kada se stan kupuje putem kredita. Zbog toga procenjena vrednost stana i cena koju traži vlasnik često nisu iste. Razlika između te dve cene kupac mora da plati gotovinom, jer taj deo ne može biti pokriven kreditom. U brojkama, iznos gotovine koji treba da se obezbedi je oko 20 odsto od vrednosti stana, toliko su otprilike skuplji namešteni“, objašnjava Živadinović.
On još i dodaje da se opremljeni stanovi isplate samo onda kada je tržišna vrednost nameštaja procenjena realno. Otprilike se može izračunati koliko taj nameštaj i ugrađeni elementi koštaju, a ako prodavac ima bar neke od računa za to, prodaja stana ide mnogo lakše.
"Gledano iz pozicije prodavca smatram da su prodajom nameštenog stana hteli da postignu bolji efekat kod kupca, koji neće žaliti novac da bi platio ceo paket, a ne prazan stan sa 3D projekcijom. Imamo situacije i kada prodavac namerno oprema svoj stan kako bi, na primer, skrenuo pažnju sa loše zgrade, ulaza ili komšiluka, pa svojim enterijerom stana pokušava da nadomesti loše strane koje nekretnina nosi sa sobom", stav je Živadinovića.
Za sada, prema iskustvu agenta za nekretnine, dobro namešten stan, sa dizajnerskim nameštajem i uklopljen u vizuelnu celinu, prodaće se brže od praznog na istoj lokaciji, bez obzira na razliku u ceni.
Glas javnosti N01S