U područjima gde ima malo uličnih svetala, vozači su više od tri puta skloniji tome da ustupe prvenstvo pešacima na osvetljenim pešačkim prelazima u poređenju sa prelazima gde nema svetla.
Na pešačkim prelazima koji su osvetljeni i imaju trepćuće žute upozoravajuće signale, vozači su više od 13 puta skloniji tome da im ustupe prvenstvo.
Ovo su glavne tačke novog istraživanja koje je objavio Institut za bezbednost na putevima (Insurance Institute for Highway Safety).
Nalazi istraživanja mogu pomoći da se kreiraju odgovarajuće mere za noćnu bezbednost koje poboljšavaju sigurnost pešaka.
„Ovi rezultati pokazuju da jednostavne promene mogu imati dramatičan uticaj na bezbednost pešaka“, rekao je Dejvid Harki, predsednik Instituta za bezbednost na putevima, u saopštenju.
Kada vozači ustupaju prvenstvo, pešaci ne stradaju, dodaje se.
Studija je pokazala da je oko 75% od 7.522 pešaka koji su poginuli u saobraćajnim nesrećama u 2022. godini poginulo u mračnim, neosvetljenim delovima. Bolje osvetljenje, kako je navedeno u studiji, moglo bi pomoći u zaustavljanju rastućeg broja smrtnih slučajeva pešaka.
Za razliku od uličnih svetala koja su postavljena iznad, osvetljivači pešačkih prelaza su LED floodlight-ovi koji sijaju horizontalno preko ulice.
Istraživači iz Instituta za bezbednost na putevima i Univerziteta Zapadni Mičigen uporedili su efekte različitih sistema osvetljenja pešačkih prelaza na četiri lokacije.
Istraživači su rekli da nijedna od lokacija nije imala znak za zaustavljanje ili saobraćajni signal, a pešački prelaz na jednoj od T raskrsnica bio je opremljen pravougaonim brzim trepćućim signalom (RRFB), žutim LED svetlima postavljenim na znakove za pešake ili bicikliste koja trepću s vremena na vreme kada ih aktivira osoba koja pokušava da pređe ulicu.
Istraživači su testirali efekte komercijalnog osvetljivača pešačkih prelaza na sve četiri lokacije, kako kada je bio postavljen da pruža svetlost konstantno, tako i kada se uključivao samo kada ga aktivira pešak.
Na lokaciji sa trepćućim signalom, istraživači su takođe testirali efekte samog signala, kao i njegove kombinacije sa osvetljivačem koji se aktivira.
Sveukupno, bilo koja vrsta dodatnog osvetljenja ili trepćućih signala poboljšala je ustupanje prvenstva na tri lokacije u mraku, naveli su istraživači, ali je ustupanje prvenstva bilo najviše kada su kombinovani upozoravajući signali i osvetljivači pešačkih prelaza koji se aktiviraju.
„Ovi rezultati pokazuju da osvetljenje pešačkih prelaza i upozoravajući signali značajno povećavaju sigurnost pešaka u slabo osvetljenim područjima“, rekao je Ven Hju, viši istraživački inženjer za saobraćaj u Institutu za bezbednost na putevima i autor studije, navodi se u saopštenju.
„Zajedno sa nižim ograničenjima brzine i dizajnom puteva koji odvraća od brzine, ova jednostavna rešenja imaju potencijal da smanje povrede i smrtnost pešaka“.
Prethodna istraživanja su pokazala da pravougaoni brzi trepćući signali privlače pažnju vozača, ali ne pomažu u vidljivosti pešaka.
Međutim, kombinacija tih trepćućih signala sa osvetljenjem pešačkih prelaza verovatno postiže oba cilja, prema studiji, iako se napominje da su potrebna dalja istraživanja.
„Rešenja nisu uvek složena. Možemo sprečiti smrt pešaka ako se pobrinemo da ih vozači vide, ali prvo planeri grada i kreatori rešenja na putevima moraju da budu svesni značaja toga da se postave svetla“, naglasio je Harki.
Glas javnosti / FO1