Kako pokazuju podaci iz ovog sektora i procene strukovnih udruženja, našu zemlju godišnje poseti između 40.000 i 60.000 inostranih pacijenata, najčešće zbog stomatoloških intervencija, estetske hirurgije, rehabilitacije i ortopedskih procedura.
Većina njih dolazi iz zemalja u kojima je prisutna brojna srpska dijaspora, kao što su Nemačka, Švajcarska, Austrija, SAD i Australija, a ovi pacijenti često koriste priliku da medicinske usluge kombinuju sa turističkim boravkom, što dodatno doprinosi lokalnoj privredi.
Ipak, prema podacima Udruženja za turizam u okviru Privredne komore Srbije (PKS), iako se beleži konstantan rast interesovanja procenjuje se da potencijal ovog sektora nije u potpunosti iskorišćen.
“Srbija raspolaže prirodnim resursima, visokoobrazovanim zdravstvenim kadrom i konkurentnim cenama, ali nedostaju strateški pristupi promociji i razvoju infrastrukture, što ograničava puni ekonomski učinak zdravstvenog turizma”, kažu za Biznis.rs u ovom udruženju.
“U okviru zdravstvenog turizma Srbija najviše nudi stomatološke usluge koje čine do 80 odsto ukupne potražnje stranih pacijenata. Pored toga, veoma su tražene i usluge estetske i plastične hirurgije, ortopedije, reproduktivne medicine, kardiološke procedure, kao i usluge fizikalne terapije i rehabilitacije”, navode.
Kada je reč o cenama, one su višestruko niže u odnosu na zemlje Evropske unije i Sjedinjene Američke Države – u proseku između 50 i 70 odsto.
Na primer, ugradnja zubnih implantata, koja u zemljama Zapadne Evrope košta i preko 3.000 evra, u Srbiji se obavlja za 800 do 1.500 evra. Estetske operacije i ortopedski zahvati su takođe znatno pristupačniji. Ova cenovna konkurentnost, u kombinaciji sa stručnim kadrom i dobrim iskustvima pacijenata, pozicionira Srbiju kao atraktivnu destinaciju za medicinske usluge”, ističu u PKS.
Što se tiče novčanog priliva od ovog dela turizma, u udruženju navode da trenutno ne postoji jedinstvena zvanična statistika koja bi obuhvatila sve ključne parametre zdravstvenog turizma – poput ukupnog prihoda, tačnog broja posetilaca, porekla pacijenata i vrsta zahvata koji se najčešće traže.
Na globalnom nivou zdravstveni turizam predstavlja sektor koji beleži izuzetno dinamičan rast. Među najpoznatijim destinacijama su Turska, Mađarska, Poljska, Španija, Tajland, Indija i Meksiko.
“Turska, na primer, godišnje ostvari više od tri milijarde dolara prihoda od zdravstvenog turizma i privlači ogroman broj pacijenata iz Evrope i Azije, naročito za estetsku hirurgiju, transplantaciju kose i stomatologiju. Poljska i Mađarska su poznate po dentalnim uslugama i fizikalnoj terapiji. Ove zemlje su razvile jaku promociju i ponudu kompletnog paketa – od medicinske usluge do logistike, smeštaja i turističkih sadržaja, što ih čini konkurentnim na evropskom i globalnom tržištu. Srbija, iako cenovno veoma konkurentna, još uvek ne zauzima istaknuto mesto na tim listama upravo zbog manjka sistemskog marketinga i institucionalne podrške”, objašnjavaju iz PKS.
Na pitanje šta je neophodno da zdravstveni turizam u Srbiji dostigne svoj puni potencijal, naši sagovornici napominju da je potrebno sprovođenje nekoliko ključnih mera.
Prvi korak na tom putu bio bi uspostavljanje centralne baze statističkih podataka o korisnicima zdravstvenih usluga iz inostranstva, procedurama koje koriste i prihodima koje ostvaruju zdravstvene ustanove.
“Potrebno je dalje ulaganje u modernizaciju i digitalizaciju banjskih i rehabilitacionih centara, kojih u Srbiji ima više od 50, ali su mnogi infrastrukturno nedovoljno opremljeni za strane pacijente. Ključna je i snažnija institucionalna podrška kroz međunarodnu promociju Srbije kao zdravstvene destinacije, kao i kreiranje specijalizovanih turističko-medicinskih paketa namenjenih dijaspori i tržištima Zapadne Evrope. U tom pravcu bi bilo korisno jačanje javno-privatnih partnerstava, podrška procesima akreditacije zdravstvenih ustanova prema međunarodnim standardima i unapređenje jezičke, logističke i postterapijske podrške za strane pacijente”, zaključuju u Udruženju za turizam Privredne komore Srbije.
Glas agnostic /B08S