Upravo zbog udela ovih firmi u domaćoj privredi, na njih treba obratiti pažnju i osnažiti ih. Najveća prepreka u poslovanju za skoro polovinu preduzetnika jeste funkcionisanje Poreske uprave, dok trećina ističe složenost radno-pravnih propisa, glavni su nalazi istraživanja koje je Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj (NALED) sprovela u saradnji a Ipsos strategic-om.
Istraživanje je sprovedeno na 203 preduzeća i preduzetnika u toku marta i aprila 2025. godine, na onim preduzećima koja su registrovana u APR-u i koja imaju do 49 zaposlenih.
„Preduzetnici su nosioci ekonomije, ali često bez oslonca u sistemu. Savet je formiran da ih osnaži i uključi u dijalog – da ih država čuje na vreme, a ne tek kada porastu. Želimo da im olakšamo put do informacija, propisa i podrške koje su im zaista potrebne“, rekla je programska direktorka NALED-a Jelena Bojović.
Rezultati pokazuju da sedam od 10 predstavnika ovakvih biznisa veruje da bi početnicima pomogla finansijska podrška državnih fondova, namenjenih nabavci opreme i materijala.
Skoro 60 odsto smatra da bi početnicima značile subvencije za nova radna mesta, a više od polovine njih navodi isto za umanjenje neporeskih nameta i taksi.
Kao najveći problem za poslovanje preduzeća i preduzetnici vide način funkcionisanja Poreske uprave, dok trećina ističe radno-pravne propise.
Takođe, 27 odsto njih smatra da su način obračunavanja i plaćanja neporeskih nameta i inspekcijski nadzor najveći problemi za poslovanje.
Kao poželjnu izmenu propisa preduzetnici i preduzetnice vide ukidanje članstva u Privrednoj komori Srbije, ali i smanjenje poreskog opterećenja na zarade. Trećini biznisa koja su učestvovala u istraživanju bilo bi značajno da se smanje neporeski nameti i da se digitalizuju državne usluge.
„Administracija vezana za poreska rešenja i uverenja za gotovo polovinu preduzetnika predstavlja najveći izazov, a prate ga složeni radno-pravni propisi i parafiskalna opterećenja. Većina biznisa, 85 odsto njih, pokreće se iz ličnih sredstava, dok se za dalji razvoj najčešće oslanjaju na sopstvenu dobit“, rekla je senior menadžerka Ipsos-a Ana Antić.
Problem većini preduzetnika jeste i samo informisanje o promenama u regulativi. Tako se 91 odsto njih informiše o ovim promenama isključivo putem svojih računovođa savetnika, dok se drugi informišu i putem zvaničnih veb sajtova institucija u Srbiji, preko kolega, prijatelja i poznanika, ali i specijalizovanih portala i publikacija. Najmanji broj njih se informiše putem medija i onlajn portala za preduzetnike, pokazuje istraživanje.
Nešto više od 80 odsto privrednika ima otvoren nalog na portalu eUprava za poslovne svrhe, a nešto više od trećine navodi da koristi svoj nalog, sok oko polovine tvrdi da nalog uglavnom koriste zaposleni ili računovođa.
Za male ali i velike biznise digitalni svet i alati su veoma značajni u poslovanju. Tako istraživanje i pokazuje da gotovo polovina manjih preduzeća i preduzetnika koristi digitalne alate u svom poslovanju a od njih su najpopularnije društvene mreže. Žene češće od muškaraca koriste platforme za upravljanje zalihama, a ređe digitalno oglašavanje.
I pored ovoga, istraživanje pokazuje, da polovina njih ipak ne koristi ni jednu vrstu digitalnih alata.
Preduzetnici u Srbiji najčešće pokreću poslovanje pomoću lične ušteđevine
Nakon osnivanja, za dalji rast i razvoj biznisa, privrednici se najčešće oslanjaju na stečenu dobit, potom na bankarske kredite. Tako, tek svaki deseti preduzetnik koristi sopstvena sredstva odnosno ušteđevinu za dalji razvoj poslovanja.
Interesantan je i podatak da žene na poziciji vlasnika ili direktora značajno češće od muškaraca odlučuju da prošire poslovanje uz pomoć kredita.
Glas javnosti /N011S