Iako je postojeći zakon već uveo ozbiljna pooštravanja, najavljene izmene, koje bi trebalo da stupe na snagu, donose rigoroznije mere, a ovo je ujedno i prvi potpuno novi zakon od 2009. godine u kojem sada postoje i neka nova pravila koja do sada nisu postojala.
Nulta tolerancija na alkohol, digitalni vozački dosije, ukidanje probne vozačke, strože kazne za nevezivanje pojasa i prevoz dece, samo su deo novina koje se spremaju i koje bi trebalo da se nađu u novom saobraćajnom zakonu, a evo šta je sve planiramo da uđe u Nacrt novog Zakona:
Šta je sve planirano da se uđe u Nacrt novog Zakona:
Evo šta bi tačno ove izmene trebalo da znače:
Najradikalnija novina koja će predstavljati potpunu promenu u odnosu na dosadsašnju praksu je oduzimanje vozila. Dok je u "starom" zakonu postojalo "privremeno oduzimanje vozila (do dve godine) za najteže prekršaje, nakon čega se vozilo vraća vlasniku, "novi" zakon, koji bi tek trebalo da stupi na snagu, predviđa trajno oduzimanje vozila za vozače koji više puta (nakon dve pravosnažne presude) ponove listu od 18 najtežih prekršaja.
Ko će biti pogođen? Trajno oduzimanje neće se primenjivati na "obične" vozače, ova kazna preti isključivo onima koji su:
Trenutno, oko 15.000 vozača u Srbiji ima istoriju sa barem dva takva prekršaja, što znači da su na korak od trajnog gubitka vozila.
Dok je do sada postojala određena granica tolerancije na alkohol za većinu vozača, novi zakon uvodi apsolutnu nultu toleranciju. Do sada 0.2 promila je bila dozvoljena granica za većinu vozača. Izmene će uvesti nultu toleranciju za sve vozače, a to znači da nema ni kapi alkohola u organizmu.
Drastično se povećavaju kazne za nekorišćenje sigurnosnog pojasa, ali se uvodi i ključna novina koja se tiče odgovornosti vozača.
Prema trenutnom zakonu koji je na snazi, putnici na zadnjem sedištu su odgovorni sami za sebe, a kazna za one koji nemaju pojas je 10.000 dinara. Prema novom zakonu vozač je taj koji odgovara za sve putnike u vozilu koji ne koriste pojas, a kazne će biti drastično veće.
Osim toga, neregistrovanje vozila tretiraće se kao krivično delo sa znatno oštijim posledicama nego što je to bio slučaj do sada.
Razmatra se uvođenje kamere sa AI koje prepoznaju prekršaje (nekorišćenje pojasa, telefoniranje, prebrza vožnja), ali se razmetra i uvođenje aplikacije koja bi omogućila građanima da, uz validan dokazni materijal (snimak), prijavljuju saobraćajne prekršaje.
Razmatra se ukidanje probne vozačke dozvole u sadašnjem obliku, ali i uvođenje kazni za vozače kamiona koji ne prekrivaju teret ceradama, zbog opasnosti od ispadanja materijala na autoputevima.
Bezbendost najmlađih dobija na dodatnom značaju, uz promenu pristupa kontroli saobraćaja u osetljivim zonama. Zone 30: Oko škola, vrtića i igrališta uvodi se striktno ograničenje brzine na 30 km/h. Razmatra se i uvođenje kamere umesto ležećih policajaca - predviđena je veća upotreba pametnih kamera za nadzor umesto klasičnih fizičkih prepreka, uz preuzimanje veće odgovornosti lokalnih samouprava za signalizaciju.
Izmene koje bi trebalo da stupe na snagu učiniće ovaj Zakon o bezbednosti saobraćaja jednim od nasloženijih i najobimnijih zakona koji za cilj ima da unapredi bezbednost saobraćaja, naročito ako znamo da u Srbiji godišnje pogine oko 500 ljudi.
Podsetimo, važeći Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) iz 2009. godine do sada je pretrpeo 18 izmena, a poslednja je bila 2023. godine kada su promenjena 53 člana.
Glas javnosti/T02S