Ugovor za ovaj posao dodeljen je još na leto 2022. godine.
Firma kojoj je dodeljen ugovor kaže za Forbes Srbija da se od tada projekat suočava sa kašnjenjima zbog razloga koji „nisu pod njihovom kontrolom“.
Forbes je u CEOP-u pronašao da je Ministarstvo građevinarstva tri puta odbacilo zahtev koji je podnelo preduzeće Infrastruktura železnice Srbije da se odobri izvođenje radova na zameni eskalatora.
U svim rešenjima se (između ostalog) investitoru ukazuje da je „potrebno uneti podatak o označenju objekta onako kako je upisan u katastru (listu) nepokretnosti. Pod kojim brojem i nazivom“.
Pretragom u e-katastru, Forbes Srbija nije uspeo da nađe objekat podzemne železničke stanice Vukov spomenik. Pitanja smo s toga uputili i Republičkom geodetskom zavodu.
Pitali smo da li je je objekat podzemnog stajališta Vukov spomenik upisan u katastar nepokretnosti. Kao i to ko je vlasnik objekta i na kojim parcelama se objekat nalazi. Pitali smo i da li se podzemni objekti, kao što su garaže, podzemne (železničke) stanice, upisuju u katastar nepokretnosti ili neki drugi katastar.
Iz RGZ-a su odgovorili sledeće: „Katastar nepokretnosti ne vodi evidenciju za ovakvu vrstu objekata i RGZ ne poseduje podatke o pitanjima koja ste postavili“.
Posao nabavke, montaže i puštanja u rad velikih tunelskih stepenica na stajalištu Vukov Spomenik dodeljen je na javnom tenderu u julu 2022.
Posao su dobile firme Kleemann liftovi i Balkan Lift komerc.
Ugovorena vrednost usluge iznosila je 287,9 miliona dinara.
Ipak, početkom 2024. godine na Portalu javnih nabavki je objavljeno obaveštenje o izmeni ugovora.
Produžen je rok za izvršenje usluge.
Prvobitni rok je trebalo da bude 18 meseci od dana potpisivanja, a izmenama je on povećan na 42 meseca od dana potpisivanja ugovora.
Pružalac usluge Kleemann liftovi se obratio „Infrastrukturi železnice Srbije“ dopisom od 07. decembra 2023.
U njemu se kaže da nisu u mogućnosti da ispoštuju ugovorene obaveze.
Razlog je odbijanje Ministarstva građevinarstva da izda „Rešenje o odobrenju izvođenja radova“ – iz razloga što je objekat nad kojim se vrši rekonstrukcija – nelegalan.
Nakon dopisa ove firme Sektor za elektrotehničke poslove se obratio Sektoru za nabavke i centralna stovarišta (Radi se o sektorima u sastavu Infrastrukture železnice Srbije).
U tom dopisu se ukazuje da pružalac usluge (firma Kleemann liftovi i Balkan lift komerc) izvođenju radova može pristupiti tek nakon što naručilac (Infrastruktura) izvrši sprovođenje promena na katastarskoj parceli 2796 (Zvezdara).
Procena produženja roka je izvršena na osnovu prethodnih iskustava o izvršenju promena u katastarskim knjigama.
Forbes Srbija uputio je pitanja i firmi Kleemann liftovi.
U odgovoru koji su nam dostavili se potvrđuje da je tom privrednom društvu 2022. dodeljen javni ugovor za „Nabavku, montažu i puštanje u rad velikih tunelskih eskalatora na stajalištu Vukov spomenik“.
Projekat se od tada suočio, kako kažu, sa „kašnjenjima koja nisu pod njihovom kontrolom“, kažu u odgovorima koje je potpisao Igor Simonović, direktor ovog preduzeća.
Ministarstvo građevine tri puta je odbilo da izda rešenje o odobrenju izvođenja radova na adaptaciji objekta – zamena postojeća tri kraka velikih tunelskih pokretnih stepenica (eskalatora) novim tunelskim pokretnim stepenicama. Te stepenice se nalaze u objektu podzemnog železničkog stajališta Vukov spomenik.
Zahteve je podnosila Infrastrktura železnice Srbije, kao investitor, preko ovlašćenog Kleemann liftovi d.o.o.
Prvi put je zahtev odbijen u maju 2023. godine. Odbačen je kao nepotpun. Tada je kao parcela na kojoj će se izvoditi radovi navedena parcela 2796 na Zvezdari.
U rešenju o odbacivanju je pisalo: Potrebno je definisati objekat koji je predmet zahteva, na način kako je upisan u evidenciji katastra nepokretnosti (broj i naziv objekta). Nakon toga će se steći uslovi da nadležni organ utvrdi da li investitor ima odgovarajuće pravo na objektu.
Pisalo je i da je uvidom u tehničku dokumentaciju, utvrđeno da se predviđenim radovima utiče na stabilnost i sigurnost objekta, uslove zaštite od požara, kao i da se menjaju konstruktivni elementi.
Shodno tome, navedeni radovi ne spadaju u adaptaciju objekta, te je potrebno dostaviti odgovarajuću dokumentaciju za sve predviđene radove i ishodovati lokacijske uslove.
Zahtev za odobrenje radova na zameni eskalatora podnet je i u februaru 2024. godine.
Međutim i taj zahtev je odbačen kao nepotpun. Opet je utvrđeno da nisu ispunjeni formalni uslovi.
Utvrđeni su nedostaci u glavnoj svesci, da nedostaju određene celine, te da nisu priloženi odgovarajući prilozi.
U Glavnoj svesci – sažeti tehnički opis, za postojeći objekat na kojem se izvode radovi na adaptaciji, potrebno je uneti podatak o označenju objekta onako kako je upisan u katastru nepokretnosti. Pod kojim brojem i nazivom. Uz napomenu da investitor mora imati odgovarajuće pravo, odnosno dostaviti dokaz o odgovarajućem pravu na objektu koji je predmet radova.
Dalje se navodi da, uvidom u priloženi grafički prilog – situacioni plan, nije moguće jasno utvrditi na kojim se katastarskim parcelama nalazi objekat koji je predmet zahteva.
Odnosno nije moguće utvrditi da li se objekat nalazi i na drugim katastarskim parcelama a koje nisu navedene kao predmetne u svesci i projektu.
Infrastruktura železnice je preko firme Kleemann liftovi 11. marta ove godine podnela usaglašeni zahtev za izdavanje rešenja o odbrenju za izvođenje radova.
Ovog puta, pored parcele 2796, navedeno je da se radovi izvode i na četiri parcele na Paliluli (1987/3, 1988/6, 2035 и 2912). Ipak i ovaj zahtev je 18. aprila odbačen kao nepotpun.
Utvrđeno je, između ostalog, da u glavnoj svesci nisu priloženi odgovarajući prilozi.
Nije priložen situacioni plan, sa jasno naznačenim objektom stanice (spoljni gabarit), i jasno označenim tunelskim eskalatorima i sa jasno označenim granicama i brojevima katastarskih parcela na kojima se nalaze eskalatori i ceo objekat stanice. Unose se sve granice između parcela, a na samo zajedničke spoljne granice.
Ministarstvo je ukazalo i da u je u glavnoj svesci (naslovna strana) potrebno da se u nazivu objekta, uz već naznačene katastarske parcele celog objekta stanice, naznače posebno katastarske parcele i katastarska opštinu na kojoj se nalaze tunelski eskalatori.
„Precizirati kako je objekat koji je predmet radova zaveden u listu nepokretnosti. Pod kojim brojem i nazivom. Uz napomenu da investitor mora imati odgovarajuće pravo, odnosno dostaviti dokaz o odgovarajućem paravu na objektu koji je predmet radova“.
Prošle godine usvojene su Izmene i dopune zakona o državnom premeru i katastru. Tada je dato i obrazloženje planiranih izmena.
Neke od tih izmena ticale su se upravo podzemnih objekata.
Tada je ukazano da sistem katastra ne obezbeđuje potrebne uslove za odgovarajući upis i grafički prikaz pojedinih objekata infrastrukture.
Upis infrastrukturnih objekata u katastar nepokretnosti se vrši na način koji je propisan za upis objekata.
Međutim deo ispod zemlje, kada se radi o podzemnim objektima, nemoguće je upisati i prikazati u grafici i alfanumerici.
Neke vrste infrastrukturnih i podzemnih objekata se upisuju u bazu podataka katastra nepokretnosti. Neke u bazu podataka katastra vodova. Za pojedine vrste infrastukturnih i podzemnih objekata upis u navedene baze podataka – uopšte nije moguć ili nije adekvatan.
Bez intervencije u važećem pravnom okviru, upis, na primer, metroa i gradske železnice na osnovu rešenja kojim se dozvoljava upotreba kao jedinstvenog objekta infrastrukture, koji će delom biti podzemni, a delom nadzemni – neće biti moguć, pisalo je.
printscreen/youtube
Izmenama je predviđeno da „katastra vodova“ – preraste u „katastar infrastrukturnih i podzemnih objekata – katastar infrastrukture“.
Predviđeno je da ta baza podataka obuhvati celokupnu infrastrukturu u Srbiji. I to iz oblasti saobraćaja (kopneni, vodni i vazdušni saobraćaj), podzemnih i nadzemnih instalacija (vodova). Takođe treba da obuhvati energetske elektronske komunikacionih mreža i sredstava, kao i podzemne objekte (podzemni prolazi, skloništa).
Sve ovo je pisalo u obrazloženju i analizi izmena zakona o katastru koje se usvojene krajem 2023.
U aprilu 2023. godine IŽS objavljuje saopštenju sa naslovom „Novi eskalatori u Vukovom spomeniku nakon tri decenije„.
Najavljuje se da 9. maja te godine počinju radovi na zameni tri tunelska eskalatora u podzemnom stajalištu.
Dan pre toga najavljeno je da će od 9.maja, pa do završetka radova, stajalište Vukov spomenik biti zatvoreno.
Prvo je potrebno da se demontiraju tri postojeća eskalatora sa opremom za upravljanje i komandovanje. Potom da se uklone sa postojećih oslonaca.
Nakon toga bi bili postavljeni novi eskalatori sa savremenom pratećom opremom.
Sadašnje pokretne stepenice je 1995. godine ugradio proizvođač „Eskalator“ iz Sankt Peterburga. Samo jednom je urađen generalni remont.
Zbog dotrajalosti opreme, isteka resursa, kao i otežane nabavke odgovarajućih rezervnih delova, neophodno je bilo da se postojeći eskalatori zamene novim i savremenijim.
Sve ovo navela je Infrastruktura železnice prilikom najave radova u maju prošle godine. Međutim, dan pre najavljenog početka radova, 8. maja 2023. godine, navodi se da stanica, ipak, neće biti zatvorena 9. maja.
Kako je navela Infrastruktura, procenjeno je da tokom pripremnih aktivnosti stanica može da bude otvorena. Bezbednost putnika, železničara i izvođača radova neće biti ugrožena.
„Procena je da će Vukov spomenik biti otvoren i u narednih oko 45 dana, u skladu sa dinamikom realizacije projekta“, rečeno je 8. maja 2023.
Stanica Vukov Spomenik se nalazi na 40 metara ispod zemljine površine i rađena je po strogim francuskim propisima za ovakve vrste objekata.
Objekat ima građevinske dozvole od 08.05.1989. (konstrukcija na nivou perona i deo kosog tunela) i od 15. juna1995. (kosi tunel, vestibil, pešačka i tehnička etaža). Upotrebnu dozvolu ima od 05.jula 1996.
To piše u dokumentu „Objekti beogradskog čvora“ koji je objavilo preduzeće Beogradčvor.
Infrastruktura je 8. novembra dodala u plan javnih nabavki za ovu godinu „usluge hitne poparavke rukohvata na velikim tunelskim eskalatorima u železničkom stajalištu Vukov Spomenik“.
Do objavljivanja teksta Infrastruktura železnice Srbije (IŽS) nije odgovorila na upit Forbes Srbija u vezi sa projektom zamene eskalatora. Kao ni na naknadno poslata pitanja u vezi upisa objekta podzemnog stajališta Vukov spomenik u katastar.
Odgovore na pitanje da li je ovaj objekat upisan u katastar nismo dobili ni od Ministarstva građevine.
Pitanja smo poslali i Železnicama Srbije. Iz tog preduzeća su odgovorili da železničke stanice i stajališta nisu u njihovoj nadležnosti – već privrednog društva „Infrastruktura železnice Srbije“.
Glas javnosti / FO1S