Nedavna analiza Evropske agencije za okolinu (ECA) otkrila je da su nivoi zagađenja iz automobila u Evropi ostali skoro nepromenjeni u poslednjih 12 godina, uprkos strogim propisima EU. Ovo je izazvalo zabrinutost o efikasnosti aktuelnih mera za smanjenje emisije gasova.
Iako Evropska unija teži ka nultoj emisiji štetnih gasova od strane automobila do 2035. godine, trenutni podaci ukazuju na to da automobilska industrija još uvek nije postigla značajan napredak. U izveštajima se navodi da je ovakav trend delimično posledica popularnosti SUV vozila koja imaju veću emisiju gasova u poređenju sa manjim automobilima.
Zabrinutost raste i u vezi sa sposobnošću proizvođača automobila da se prilagode novim tehnologijama. Hibridni i električni automobili se smatraju ključem za smanjenje emisije, ali njihova visoka cena i pitanja o dostupnosti infrastrukture za punjenje ostaju izazov.
U Srbiji, situacija je dodatno komplikovana zbog starijeg voznog parka, koji uključuje vozila sa Euro 3 i Euro 4 standardom. Ovi automobili, koji datiraju još iz devedesetih i ranih 2000-ih, doprinose visokoj emisiji štetnih gasova u zemlji.
Ovaj izveštaj dolazi u trenutku kada se EU bori sa smanjenjem emisija štetnih gasova u transportnom sektoru, koji je jedan od najtežih sektora za dekarbonizaciju. Dok se Evropa i Srbija suočavaju sa izazovima zelene tranzicije, jasno je da su potrebne dodatne inovacije i investicije kako bi se ostvarili ambiciozni ciljevi smanjenja zagađenja.
Glas javnosti