Glas Javnosti

Beograd ipak nije skup: Cena parkiranja u Evropi i regionu obaraju rekorde

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Evropski gradovi postaju sve rigorozniji kada je u pitanju sat parkiranja. Dok Beograd drži pristupačne cene, u metropolama poput Londona, Pariza ili Edinburga sat parkiranja prelazi 2.400 dinara.

Gde se najskuplje plaća parking?

Londonski centar: oko 6,5 funti po satu (7,10 evra/840 dinara)

U pojedinim zonama na centralnim ulicama i obližnjim garažama sat može koštati i do 13–18 funti (1.500–2.100 dinara).

  • Pariz (Šanzeleze): čak 18,17 evra po satu (2.128 dinara).
  • Edinburg: oko 4,55 funti (5,35 evra /627 dinara) .
  • Amsterdam i Oslo: oko 5,22 /4,86 funti (6–6,5 evra / 700–800 dinara) .
  • Atina, Milano, Kopenhagen, Barselona: kreću se između 3,5–5 evra (~390–560 dinara) po satu.

Situacija u regionu (Zapadni Balkan)

  • Zagreb: 12 kuna ili 1,60 evra (186 dinara) po satu – među najniže u regionu.
  • Sarajevo: 9 kuna ili 1,20 evra (140 dinara) .
  • Podgorica: samo 0,60 evra (70 dinara) .
  • Bukurešt: parkiranje je 5 lei/ sat (1 evra /117 dinara), uz podelu na tri zone i različite dnevne tarife.

U regionu, Zagreb, Sarajevo, Podgorica i Bukurešt spadaju među najjeftinije evropske gradove po satu parkiranja.

 

Srbija – status quo i trendovi

U Srbiji, Beograd još nije skroz transparentno podeljen na jasno zonirane tarife po satu, ali se cene kreću od 55 do 200 dinara, zavisno od lokacije i vremena dana.

Vračar, najgušće naseljena opština u Beogradu sa velikim prometom, ima zone i merene cene, koje se približavaju 200 dinara po satu.

Kragujevac ima zoniran sistem sa 4.244 mesta i tri tarife.

Srbija drži umereni nivo cena, daleko ispod evropskih metropola, ali u najvećim urbanim jezgrima trošak može prelaziti 200 dinara po satu — što je neuporedivo jeftinije od pariske ili londonske tarife.

Gde su parkinzi najpuniji i koliko je zonirano?

Evropa: centri većine gradova imaju zone visoke popunjenosti – cilj je smanjenje saobraćaja, povećanje rotacije i zaštita životne sredine. Metode poput emission surcharge dodatno opterećuju vozila zagađivače, kao u Londonu .

Nemačka: prosečan vozač izgubi i do 42 sata godišnje tražeći parking, kola vozeći duže, a godišnje preplati 98 evra.

Srbija: zone su ređe i manja gustoća – u Beogradu i Kragujevcu popunjenost je velike gustoće u vršnim satima, ali nema tržišne dinamike poput najvećih svetskih gradova.

Ako mislite da je 200 dinara po satu puno, znajte da u Parizu plaćate 10 puta više, a u Londonu čak za gužvu i zagađenje se naplaćuje dodatno. Srbiji tek predstoji balansiranje između javnog interesa i prihoda od parkinga — ali za sada, cenovno smo i dalje na „jeftinijoj strani“.


Glas javnosti/B06S


Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR