Dizel motor, nekada kralj evropskih puteva, nepovratno gubi bitku. U poslednjih dvadeset godina, udeo dizel motora među novoregistrovanim automobilima u Evropi naglo je opao. Prema najnovijim podacima ACEA, dizel automobili danas čine samo 8,3 odsto svih novih registracija u Evropskoj uniji, Ujedinjenom Kraljevstvu i EFTA.
Poređenja radi, električna vozila drže dvostruko veći udeo – 17,1 odsto.
Automobilski stručnjak i šef Instituta CAR iz Bohuma, prof. Ferdinand Dudenhefer, naziva ovu situaciju „tužnim krajem dizela u putničkim automobilima“, izveštava nemački Auto Bild.
Brojke to potvrđuju: u Nemačkoj je udeo dizelaša među novim automobilima pao na 15,3 procenta u prvih pet meseci 2025. godine, što je pad od čak 20 procenata u poređenju sa istim periodom prošle godine. U Francuskoj, Belgiji, Italiji, Austriji i Španiji situacija je još gora, sa padovima koji dostižu i do 45 procenata.
Posebno drastičan primer je Norveška, gde je 2025. godine registrovano samo 859 novih dizel automobila, što je samo 1,5 odsto ukupne prodaje. Međutim, specifičan poreski sistem u toj zemlji snažno favorizuje električne automobile, tako da ovi podaci ne mogu poslužiti kao referentna vrednost za ostatak kontinenta. Ipak, simbolički je moćno.
Situacija je takva da u nekim zemljama već počinje fizičko povlačenje dizela iz svakodnevnog života.
– U Holandiji, Norveškoj i Belgiji, dizel pumpe na benzinskim stanicama sve više nestaju. Naftne kompanije uklanjaju dizel pumpe i zamenjuju ih benzinskim – ističe Dudenhefer.
S obzirom na smanjenje broja vozila koja koriste dizel, logično je da se tržište prilagođava novim trendovima.
Evropa, nekada centralno tržište za dizel automobile, više nije ključna za globalnu prodaju. Još 2005. godine, skoro trećina svih svetskih dizelaša bila je registrovana na Starom kontinentu. Danas je taj udeo pao na 18 procenata, a prognoze ukazuju da bi mogao pasti ispod 17 procenata do 2030. godine, piše Jutarnji.hr
U Kini, najvećem svetskom tržištu automobila, dizel automobili gotovo da i ne postoje. Električni automobili, plag-in hibridi i modeli sa tzv. produžavači dometa, dok se dizel smatra skupim, komplikovanim i tehnološki zastarelim. Prema Dudenheferu, dizel će opstati samo u segmentu kamiona, i to privremeno, dok se tehnologije poput vodoničnih gorivnih ćelija ne pojave u široj upotrebi.
Na kraju krajeva, dizel automobili bi mogli biti zapostavljeni, sa neizvesnim snabdevanjem gorivom i bez podrške proizvođača. Povlačenje iz ponude, pad broja pumpi i sve manji broj korisnika stvaraju spiralu iz koje se teško izvući. I iako je dizel imao svoje zlatno doba, izgleda da ga u budućnosti čeka zaborav.
Glas javnosti/A03S