Glas Javnosti

Digitalizacija briše radna mesta: Banke skraćuju radno vreme, šalterske službenike zamenjuju bankomati

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Skraćuju radno vreme blagajni u filijalama do 13 ili do 14 časova. Ograničavaju broj onih koje rade sa većim iznosima gotovine. Određuju koje filijale uopšte ne rade sa kešom.

Banke u Srbiji sve više zamenjuju šalterske službenike bankomatima koji omogućavaju isplatu i uplatu novca, što je samo jedna od promena uvedenih u poslednjih nekoliko meseci. Količina gotovine u bankama nikad veća, uprkos smanjenju broja banaka (sa 30 na 19 u poslednjih 10 godina), filijala (za 452) i zaposlenih (za 2.819).

Gotovinsko stanje u bankama poraslo je sa 26,7 milijardi dinara u maju 2015. na 154,6 milijardi dinara u maju 2025. godine, posebno u periodima neizvesnosti poput pandemije i sukoba u Ukrajini, kao i zbog rasta cena, plata i penzija. Narodna banka Srbije (NBS) upravlja tokovima gotovine, održavajući optimalan obim i kvalitet novca, i distribuira ga preko svojih filijala i banaka.

Banke imaju pravo da same određuju način pružanja usluga, ali moraju obezbediti nesmetan pristup gotovini, posebno za korisnike koji nisu vični digitalnim tehnologijama ili preferiraju lični kontakt. NBS naglašava da banke ne smeju ugroziti prava korisnika i moraju transparentno informisati o uslugama. Iako propisi ne nalažu postojanje filijale u svakoj opštini, banke se podstiču na društvenu odgovornost, uključujući pokrivenost ruralnih područja, eventualno mobilnim ekspoziturama ili zastupnicima.

Digitalizacija je globalni trend, sa rastom korisnika mobilnog (4,84 miliona) i elektronskog bankarstva (4,79 miliona) u Srbiji do marta 2025. godine, uz 61,9 miliona plaćanja u prvom tromesečju, što je porast od 5,9% u odnosu na 2024. godinu. NBS podstiče digitalne usluge, ali i štiti korisnike, a pritužbe na ograničen pristup gotovini nisu značajne.

Pored 19 banaka, platne usluge pruža osam platnih institucija, šest institucija elektronskog novca i poštanski operater, sa preko 7.600 zastupnika, čime se povećava konkurencija i dostupnost usluga. Konsolidacija banaka nije umanjila kvalitet usluga, već je doprinela efikasnosti i stabilnosti finansijskog sistema, uz kontinuirane napore NBS da unapredi regulativu i korisničko iskustvo.

Glas javnosti/N01S

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR