Glas Javnosti

Drumski saobraćaj ulazi u evropski sistem trgovine emisijama, očekuje se rast cena goriva

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Od 2027. godine drumski saobraćaj biće uključen u novi evropski sistem trgovine emisijama (ETS 2). To znači da država Nemačka više neće određivati fiksnu cenu CO₂, već će se ona formirati na tržištu – a stručnjaci već sada očekuju značajan rast cena goriva.

Gorivo će poskupeti: Na udaru vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem

Pozadina svega: EU želi značajno smanjiti emisije CO₂ u saobraćaju. Da bi to postigla, gorivo će morati da poskupi – i to upravo tamo gde se emisije najviše stvaraju. Povećanje cene koristi se svesno kako bi prelazak na klimatski prihvatljivije alternative, poput električnih automobila ili javnog prevoza, postao primamljiviji. Vozači će to direktno osetiti na pumpama – najkasnije od 2027. godine.


Prema rečima stručnjaka, ETS 2 bi mogao doneti cenu veću od 100 evra po toni CO₂ – dok se trenutno cena kreće oko 55 evra. Za sve koji nemaju električno vozilo, to znači značajno poskupljenje. Na primer, prema podacima Michelina, sagorevanje jednog litra dizela proizvodi oko 2,68 kilograma CO₂, pa bi samo zbog CO₂ gorivo moglo poskupeti za dodatnih 20 do 50 centi po litru.

Moguće i drastičnije poskupljenje

Još dramatičniju sliku daje Ahim Vambah, predsednik Centra za evropska ekonomska istraživanja (ZEW) iz Manhajma, koji je za Wirtschaftswoche izjavio da bi cena po toni CO₂ mogla da poraste na 200 evra – što bi značilo dodatnih 60 centi po litru benzina i dizela.

Prema procenama berlinskog klimatskog instituta MCC, moguće su još više cene: ukoliko potražnja za fosilnim gorivima poput dizela, benzina, gasa ili lož-ulja nastavi da raste i posle 2027. godine, cena po toni CO₂ mogla bi, po mišljenju stručnjaka, da dostigne i 300 evra.

Gospodarska i industrijska komora Karlsrue napominje da se tačan razvoj cena u okviru ETS 2 sistema još uvek ne može predvideti: studija Fondacije Fridrih Ebert, koja se bavi različitim simulacijama, pokazuje veliku neizvesnost u vezi sa budućim troškovima CO₂. Procene se kreću od 60 do 380 evra po toni, a mnogi scenariji ukazuju na rast iznad 100 evra. Ključno za formiranje cena biće i dodatne mere zaštite klime koje će biti usvojene.

Grejanje postaje nova briga

Pored goriva, i grejanje bi u budućnosti moglo postati veliki finansijski teret – i to bez prethodne pripreme. Prema aktuelnoj anketi firme za čistu energiju Aira (objavljenoj u Wirtschaftswoche), samo pet odsto ispitanika realno procenjuje moguće dodatne troškove za porodičnu kuću sa grejanjem na gas.


U anketi se uzima u obzir cena CO₂ između 200 i 300 evra po toni do 2030. godine. Većina ispitanika očekuje znatno manja opterećenja ili ne može da da nikakvu procenu.

Posebno su pogođena domaćinstva koja zavise od gasa ili lož-ulja. U tim slučajevima, dodatni godišnji troškovi mogli bi dostići i do 1.400 evra. Istovremeno, mnogi su spremni na promene – ali trećina se oseća nemoćno, bilo zbog finansijskih razloga, bilo zato što žive kao podstanari.

Zbog toga se Vambah i drugi ekonomisti zalažu za postepeno i pažljivo povećanje cene CO₂. Upozoravaju da bi preveliki troškovi mogli ugroziti podršku javnosti za klimatske mere. Bez socijalnih kompenzacionih mehanizama, čitav sistem mogao bi biti doveden u pitanje.




Glas Javnosti/ T02S

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR