U ovoj analizi sadašnjeg ekonomskog sistema u Srbiji, grupa istaknutih stručnih eksperata ukazuje aktuelnoj vlasti i stručnoj javnosti Srbije na njegova ozbiljna ograničenja i dobre prakse i nudi predloge za mnogo uspešnije vođenje države.
U vremenu kada se Srbija suočava sa brojnim društvenim, ekonomskim i političkim izazovima, pitanje reforme državnog upravljanja i javnih finansija postaje jedno od ključnih za dalji razvoj zemlje. Od načina na koji se planira, troši i kontroliše javni novac zavisi ne samo stabilnost današnje generacije, već i perspektiva budućih. Analiza trenutnog sistema pokazuje da postoje i dobre prakse i ozbiljna ograničenja, a predložene preporuke ukazuju na jasan put ka odgovornijem i efikasnijem vođenju države.
Reforme moraju živeti u praksi, a ne u fijokama
Srbija ima formalno razvijen pravni i strateški okvir reforme državne, odnosno javne uprave, ali implementacija pokazuje sve karakteristike institucionalne stagnacije i čak značajnog nazadovanja. Umesto da zakoni i strategije donesu modernizaciju, oni često ostaju samo mrtvo slovo na papiru, dok građani svakodnevno osećaju posledice – od sporih procedura do nedostatka poverenja u institucije.
Srbija već godinama formalno gradi pravni i strateški okvir za reformu javne uprave. Međutim, kada se pogleda praksa, jasno je da implementacija ne prati donete planove. Umesto napretka, procesi pokazuju znake stagnacije, a u pojedinim oblastima i ozbiljnog nazadovanja.
Na prvi pogled, Srbija je napravila značajan korak u reformi javne uprave – usvojeni su zakoni, planovi i strategije. Međutim, iza uredno napisanih dokumenata krije se drugačija slika: institucije ne uspevaju da sprovedu reforme u svakodnevni rad. Rezultat je institucionalna stagnacija koja onemogućava napredak u kvalitetu usluga koje građani očekuju od države.
Institucije ne prate tempo reformi
Zakonski i strateški dokumenti postoje, ali njihova primena ostaje slaba i nevidljiva.Iako se u izveštajima i strategijama može pronaći čitav niz ciljeva i mera za modernizaciju javne uprave, u praksi se Srbija suočava sa suprotnim trendom. Implementacija zakazuje, a ono što se naziva „reformom“ u realnosti liči na vraćanje unazad. Umesto jačanja kapaciteta i odgovornosti, institucije pokazuju znake blokade.Građani su ti koji svakodnevno osećaju posledice – od komplikovanih procedura do smanjene efikasnosti i slabijeg poverenja u institucije i izostanku stvarnih promena. Za građane to znači isto ono što su imali i pre deset godina – administraciju koja se teško menja i koja sporo odgovara na njihove potrebe.
To je jedan od razloga što i reforma javnih finansija u Srbiji napreduje sporo i fragmentarno, uz prisustvo strukturnih slabosti, a posebno nedovoljne transparentnosti, slabe kontrole rashoda i ograničene odgovornosti u upravljanju budžetskim sredstvima. Takođe, bez stvarne odgovornosti, jačanja nezavisnih kontrolnih institucija i depolitizacije službi, svi budući planovi ostaju samo na papiru.
Ovaj tekst objašnjava nekoliko ključnih barijera koje nas koče, odnosno šta su glavni razlozi zašto stagniramo i šta bi se moglo uraditi da krenemo napred.
Umesto modernizacije javne uprave – ponavljanje starih grešaka
Dakle, glavni nedostaci i sistemski propusti su sledeći:
Ekspertski tim uradio analizu stanja i dao rešenja u 9 nastavaka za potrebe SABORA VOLJA NARODA i stručnoj javnosti Srbije na znanje.
Sutra nastavak, 2. DEO pod naslovom “SPOROST I RASCEPKANOST REFORMI”