Imajući u vidu navedene činjenice i objašnjenja, u daljem tekstu su preporuke za poboljšanje sistema javnih finansija u narednih pet godina, sa mogućim rešenjima i procenjenim koristima za Srbiju i njene građane.
Pregled glavnih barijera sa posledicama i ključne preporuke
za poboljšanje sistema javnih finansija u narednih 5 godina (2026 –2030)
Tabelarni pregled barijera u razvoju upravljanja javnim finansijama
Barijera |
Posledice |
Šta uraditi (preporuka) |
Nedovršen i nepovezan zakonodavni okvir |
Pravna nesigurnost, fragmentirano upravljanje, usporene reforme |
Usaglasiti pet sistemskih zakona i obezbediti jedinstven okvir za odgovorno upravljanje državom |
Ignorisanje COFOG standarda |
Nema uporedivosti sa drugim državama, ograničena transparentnost budžeta |
Uvesti puno korišćenje COFOG klasifikacije za planiranje, izveštavanje i merenje učinka |
Nedostatak strateške elite |
Nema kadrova za dugoročne politike i razvojne pravce |
Obučiti i angažovati stručnjake za kreiranje politika i strateško planiranje |
Slab programski budžet i sistem planiranja |
Neefikasna raspodela sredstava, rezultati se ne mere |
Povezati strategije, programe, budžet i indikatore učinka |
Slaba upravljačka odgovornost |
Rukovodioci ne snose posledice za loše rezultate |
Uvesti mehanizme vezivanja odgovornosti za rezultate i efikasnost trošenja |
Nedostatak kulture javnog izveštavanja |
Građani nemaju uvid šta je postignuto novcem |
Uvesti sistematične i jednostavne izveštaje za javnost |
Nepoštovanje principa fiskalnog upravljanja |
Zakonska pravila ostaju mrtvo slovo na papiru |
Jačati primenu principa odgovornosti, pravičnosti i transparentnosti |
Slabo korišćenje nalaza DRI |
Preporuke se ignorišu, nema poboljšanja u radu institucija |
Obavezati institucije da sprovode preporuke i o tome izveštavaju parlament |
Nedostatak finansijske pismenosti rukovodilaca |
Loše odluke u upravljanju javnim sredstvima |
Uvesti obavezne programe finansijske obuke za sve rukovodioce u javnom sektoru |
Ključne preporuke:
8.1. Uvesti zakonsku obavezu da se izveštaji DRI, Vlade i lokalnih organa razmatraju na sednicama parlamenta i da se glasa o zaključcima
8.2. Uvesti mehanizme sankcionisanja nepostupanja po preporukama DRI
Višestruke koristi:
1) Jačanje upravljačke odgovornosti – Ministarstva, javna preduzeća i lokalne samouprave više ne bi mogla da ignorišu nalaze DRI; znali bi da će morati da polože račun u parlamentu i Vladi i bili bi primorani da postupaju po nalazima, što bi unapredilo kontrolu nad trošenjem javnih sredstava.
2) Efikasnije korišćenje javnog novca i efikasnije planiranje i izvršenje budžeta – Smanjio bi se broj nepravilnosti, rasipanja i zloupotreba, jer bi se moralo postupati po preporukama DRI, a preporuke DRI bi postale instrument za unapređenje programskog budžeta i strateškog upravljanja.
3) Smanjenje fiskalnih rizika – otklanjanje nepravilnosti u upravljanju finansijama sprečilo bi ponovljene gubitke i štete za budžet, a svaka uočena nepravilnost bila bi praćena obaveznim merama i rokovima za otklanjanje.
4) Povećanje transparentnosti i poverenja javnosti – redovno razmatranje izveštaja u parlamentu učinilo bi proces javnim i proverljivim, jer bi javnost imala dokaz da postoji stvarna kontrola nad trošenjem budžetskih sredstava, a ne samo formalni izveštaji.
Podizanje kulture odgovornog upravljanja (GLAVNA KORIST) – uvođenje sankcija bilo bi jasan signal sa porukom da se odgovornost za javni novac ne može izbegavati, čime bi se jačala institucionalna disciplina i najvažnija korist bi bila, što bi uvođenje ove obaveze značilo da nalazi DRI postaju obavezujući instrument reforme, a ne samo „mrtvo slovo na papiru“. Ova mera bi izveštaje DRI izdigla na nivo obavezujućeg alata za reformu javnih finansija, a ne samo informativnog dokumenta. To bi unapredilo fiskalnu disciplinu i osiguralo da se javni novac koristi u interesu građana.
Srbija ima priliku da kroz jačanje odgovornog fiskalnog upravljanja, modernizaciju javne uprave i usvajanje međunarodnih standarda izgradi državu koja će biti otpornija, efikasnija i pravednija. Poštovanje principa iz Zakona o budžetskom sistemu, kao i sprovođenje preporuka koje jačaju transparentnost i odgovornost, nisu samo tehnička pitanja — to su temelji poverenja između države i građana. Samo tako je moguće da javne finansije postanu alat razvoja, a ne izvor krize, i da Srbija osigura bolje blagostanje i za sadašnje i za buduće generacije.
Avgusta 2025.godine
Endnota
Formalno, prema Zakonu o budžetskom sistemu i principu pravičnosti iz člana 27b, Vlada je u obavezi da uzima u obzir uticaj fiskalne politike na blagostanje budućih generacija. U praksi, međutim, taj princip se često krši ili nedovoljno primenjuje. Dokazi za to su: visoki javni dug i česta zaduživanja koja prebacuju teret otplate na buduće generacije, nedovoljno ulaganje u dugoročni razvoj (obrazovanje, nauka, istraživanje, ekologija), dominacija kratkoročnih, populističkih mera koje nose politički profit sada, ali opterećuju budućnost.