Prema podacima APR-a, trenutno je u registar upisan 4.561 pružalac računovodstvenih usluga, što prema rečima računovođa nije dovoljan broj.
Predsednica Udruženja Računovodstvena komora Srbije (RKS) Snežana Mitrović smatra da nedovoljan broj upisanih računovođa uvodi u pravnu nesigurnost i pružaoce računovodstvenih usluga i zakonske zastupnike, prenosi portal Ekapija.
- Pokušali smo aktivnostima iz RKS da pomognemo da se odloži rok, što bi bila pravna sigurnost i za državu i za zakonske zastupnike i pružaoce računovodstvenih usluga koji se nisu upisali, ali na žalost Ministarstvo finansija se nije sa tim saglasilo - navodi.
Ona kaže da je savet svima da se u ovoj situaciji u aneksima obligacionih ugovora dogovore sa zakonskim zastupnicima, komitentima, oko odgovornosti za vođenje poslovnih knjiga tokom izveštajne poslovne godine u kojoj su taj posao radili, kao i za dostavljanje redovnog finansijskog izveštaja koji će potpisati i dostaviti zakonski zastupnik.
- Druga mogućnost je da se obligacionim ugovorom uključi i treće lice, pružalac računovodstvenih usluga upisan u Registar u APR-u koji je saglasan da dostavi redovan finansijski izveštaj na osnovu bilansnih pozicija koje je formirao drugi računovođa koji je vodio poslovne knjige tokom izveštajnog perioda - savetuje Mitrovićeva.
Aplikacija kao pomoć računovođama
Kada je reč o finansijskim izveštajima, Agencija za privredne registre omogućila je obveznicima rad u aplikaciji za sastavljanje i dostavljanje finansijskih izveštaja za 2022. godinu.
Aplikacija je dostupna na portalu sa eUslugama kome se pristupa preko Sistema za centralizovano prijavljivanje korisnika, u okviru Posebnog informacionog sistema Agencije (PIS Agencije).
Na internet stranici Agencije su ažurirani tekstovi za sve vrste zahteva putem kojih se mogu dostaviti finansijski izveštaji, odnosno propisana dokumentacija, korisnička uputstva za sastavljanje i dostavljanje konkretne vrste zahteva, kao i tehnička uputstva za korišćenje Aplikacije za sastavljanje i dostavljanje finansijskih izveštaja, odnosno dokumentacije, potpisivanje zahteva kvalifikovanim elektronskim potpisom ili sertifikatom u klaudu i uputstvo za plaćanje naknade.
Istovremeno, dostupne su i informacije u vezi sa zakonskim rokovima za njihovo dostavljanje, naknada za obradu i objavljivanje zahteva, obima finansijskog izveštaja i pravilima njihove računsko-logičke kontrole, načinom razvrstavanja pravnih lica i preduzetnika, odnosno ekonomskih celina, primenom računovodstvene regulative i načinom utvrđivanja obaveze revizije i dostavljanja propisane dokumentacije.
Novi korisnici koji do sada nisu imali naloge na sistemu Agencije trebalo bi da registruju svoje korisničke naloge na Portalu za elektronsku identifikaciju (eID.gov.rs), a postojeći korisnici mogu da koriste stare naloge kreirane u sistemu Agencije najkasnije do 1. juna 2023. godine.
Pošto je aplikacija tek puštena u rad računovođe koje su u procesu sastavljanja i pripremanja finansijskih izveštaja nadaju se da će im pomoći u radu.