Cilj sprovedenog istraživanja, u kojem je učestvovalo 1.298 IT profesionalaca, navodi se u saopštenju sajta, bio je da se utvrdi kako IT stručnjaci u Srbiji doživljavaju kompanije na tržištu rada, koje vrednosti im znače, šta ih privlači i koji faktori presudno utiču na odluku gde žele da grade svoju karijeru.
“Ovogodišnji rezultati pokazuju da se očekivanja IT zajednice ubrzano menjaju pod uticajem veštačke inteligencije, ali da tehnološki napredak za njih ima vrednost samo kada je praćen etikom, odgovornošću i brigom o ljudima”, navodi se u saopštenju.
Naime, iako 46 odsto ispitanika navodi da su im kompanije koje koriste AI privlačnije, njih 61 odsto bi promenilo mišljenje ukoliko bi se pojavile vesti o zloupotrebi AI – od neetičkog korišćenja podataka do pristrasnih algoritama u zapošljavanju.
Pored toga, iako veštačka inteligencija jeste snažan pokretač promena, doprinos čoveka je takođe važan. Najpoželjniji poslodavci, prema iskustvu zaposlenih u IT sektoru, su oni koji istovremeno vrednuju doprinos ljudi i tehnologije, ali i prepoznaju stres i nesigurnost koje AI može doneti. Čak 67 odsto ispitanika kaže da kompanije koje aktivno rade na smanjenju tog pritiska uživaju znatno bolju reputaciju i veće poverenje.
“Uloga lidera posebno se izdvaja kao presudna. Za 79 odsto učesnika istraživanja, etičko odlučivanje lidera o primeni AI-ja predstavlja ključni deo percepcije poslodavca, dok većina očekuje da upravo lideri inspirišu timove da istražuju mogućnosti koje tehnologija donosi, da podstiču učenje i da stvaraju kulturu u kojoj napredak veština postaje prirodan deo rada. U periodu u kojem se IT poslovi transformišu iz temelja, vođstvo koje razume i tehnologiju i ljude ostaje jedan od najvažnijih pokazatelja kvaliteta poslodavca”, navodi se u saopštenju sajta HelloWorld.
Istovremeno, većina IT stručnjaka AI vidi kao alat koji im omogućava da rade smislenije i kreativnije. Za 74 odsto ispitanika, AI smanjuje vreme utrošeno na rutinu, dok se 59 odsto procenata oseća sigurnije nakon usvajanja novih AI veština. Takođe, 73 odsto ispitanika veruje da im ove kompetencije ubrzavaju napredovanje. Međutim, deo njih oseća i dozu zabrinutosti.
Naime, 23 odsto ispitanika priznaje strah da bi AI mogla da zastari njihove trenutne veštine.
Takođe, poslodavci koji prepoznaju i cene korišćenje AI alata grade snažniji imidž u zajednici, pokazalo je istraživanje.
“Zaposleni sve jasnije poručuju da žele da njihov doprinos razvoju AI rešenja bude primećen, vrednovan i nagrađen”, navodi se u saopštenju.
Glas javnosti N010S