Sojin napitak u Srbiji doživljava sve veću popularnost, čemu doprinosi svest o zdravim alternativama tradicionalnom mleku. Uprkos nedostatku konkretnih podataka o tržištu sojinog napitka u Srbiji, značajan interes za ovaj proizvod naglašava globalni trend rasta biljnih napitaka. Ovo se posebno odnosi na soju, koja je prepoznata kao vredan izvor biljnih proteina u regionu koji je poznat po svojoj GMO-free proizvodnji.
Srbija je, zahvaljujući svom zakonodavstvu koje zabranjuje GMO, postala atraktivna lokacija za proizvodnju i izvoz soje. Zakon o GMO iz 2009. godine čini Srbiju slobodnom od genetski modifikovanih organizama, doprinoseći visokim cenama lokalno proizvedene soje na tržištu. Ova politika omogućava Srbiji da izvozi soju u EU i Rusku Federaciju, obezbeđujući premiju za svoje GMO-free proizvode.
Uprkos nedostatku podataka o proizvodnji sojinog napitka u Srbiji, interesovanje za sojin proizvod se može sagledati kroz prizmu šireg trenda rasta tržišta biljnih napitaka. Globalno tržište sojinog napitka procenjeno je na 10,3 milijarde dolara u 2022. godini, sa projekcijom rasta na 16,17 milijardi dolara do 2030. godine. Ovaj rast podstaknut je sve većom popularnošću biljnih proizvoda, rastućom prevalencijom intolerancije na laktozu i vladinim podsticanjem usvajanja biljne ishrane.
Značajna akvizicija na polju proizvodnje biljnih proteina u Srbiji bila je preuzimanje kompanije Sojaprotein od strane ADM-a, čime je proširena proizvodnja i distribucija ne-GMO sojinih proizvoda u Evropi. Sojaprotein, kao najveći proizvođač biljnih proteina u Južnoj Evropi, nudi širok spektar isključivo ne-GMO biljnih proteinskih sastojaka. Ova akvizicija naglašava interes i potrebu za visokokvalitetnim biljnim proteinima na evropskom tržištu.
Glas javnosti