Glas Javnosti

Kako sprečiti impulsivnu kupovinu stvari koje vam nisu potrebne?

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Sniženja, lepo upakovana roba i atraktivne reklame ponekad nateraju i najracionalnije osobe da potroše više novca nego što su planirale.

Prema pisanju portala Sve o novcu, impulsivna kupovina je postala svakodnevica u modernom društvu zato što smo konstantno bombardovani oglasima, promocijama i previše opcija koje nas podstiču da trošimo bez razmišljanja.

Zašto kupujemo nepotrebne stvari?

Impulsivna kupovina se najčešće javlja kao rezultat emocionalnih reakcija, želje za trenutnim zadovoljenjem potreba ili čak kao posledica stresa i dosade.

Možda je prodavnica slatkiša mesto gde se češto nađete, gde uživate u bogatoj ponudi omiljenih poslastica, birajući pažljivo između čokoladnih pralina i voćnih karamela. Takvi trenuci mogu biti pravi mali rituali uživanja koje morate sebi povremeno da dopustite, ali istovremeno predstavljaju dobar primer kako nas prijatno okruženje i privlačan ambijent mogu podstaći na kupovinu više nego što smo planirali.

Na sličan način, često želimo da kupimo stvari koje nisu nužno potrebne, već nas privlače svojim izgledom, ambalažom ili idejom da će nam doneti trenutno zadovoljstvo.

Kako ograničiti spisak za kupovinu?

Prvi korak u kontroli impulsa jeste da prepoznamo kada emocije preuzimaju kontrolu. Kada se osećate uzbuđeno, tužno ili pod stresom, upravo tada ste u većem riziku da napravite impulsivnu kupovinu. Naučiti da prepoznate ovaj trenutak je ključni korak u kontroli vaših finansija.


Jedan od najefikasnijih načina za kontrolu impulsivne kupovine je primena strategije „novac u kešu“. Kada koristite gotovinu, mnogo je lakše da pratite svoje troškove i da shvatite kada prelazite granicu. Na primer, ako imate budžet za određenu kategoriju, kao što je odeća ili hrana, i koristite samo gotovinu, bićete svesniji koliko ste potrošili. Kreditne kartice i aplikacije za plaćanje često omogućavaju potrošnju bez ikakvog stvarnog osećaja za novac, pa ćete teže prepoznati kada preterujete.

U ograničavanju neracionalne potrošnje od velike pomoći može biti i postavljanje ciljeva i budžeta. Kada imate jasno definisane ciljeve i granice u vezi sa trošenjem, bićete manje skloni da kupujete stvari koje nisu u skladu sa vašim planovima. Postavite mesečni ili nedeljni budžet i pridržavajte se njega.

Kada napravite listu stvari koje vam zaista trebaju, lakše ćete se odupreti primamljivim, ali nepotrebnim ponudama. Takođe, imajte na umu da postavljanje ciljeva može biti motivacija za štednju, jer ćete se osećati ispunjeno kada ostvarite svoje finansijske ciljeve, umesto da trošite na nepotrebne stvari. Na primer, umesto da potrošite novac na impulsivne kupovine, odlučite da uložite u nešto što je važnije za vašu budućnost, poput štednje za odmor ili planiranja za neku veću kupovinu.

Ne morate sve kupiti odmah

Jedna od najefikasnijih tehnika za kontrolu impulsivnih kupovina je pravilo „24 časa“. Ovaj princip podrazumeva da kada poželite da kupite nešto što nije na vašoj listi, morate da sačekate barem 24 časa pre nego što donesete konačnu odluku. Za to vreme, razmislite da li vam je stvar zaista potrebna ili je samo privremena želja.

Ovaj period čekanja daje vam dovoljno vremena da procenite koliko je kupovina stvarno korisna i vredna. Često se desi da tokom tog vremena shvatimo da nešto nije toliko bitno kako nam se u početku činilo. Dajte sebi vremena da razmislite o stvarima koje želite da kupite, a ne da postupate ishitreno.

Kada odložite kupovinu, šanse su da ćete doneti mnogo bolju i promišljeniju odluku, koja je u skladu sa vašim ciljevima.

Razumevanje marketinga i reklama

Marketing stručnjaci ulažu ogroman napor u to da vam prodaju proizvode, čak i one koje ne želite i ne trebate. Razumeti kako funkcionišu reklame i marketing može vam pomoći da se oduprete njihovom uticaju. Mnoge reklame i promocije su dizajnirane da izazovu trenutnu želju za kupovinom i da nas ubeđuju da je proizvod „neophodan“ ili da je cena „previše dobra da bi se propustila“.

Jedan od načina da se odbranite od ovih marketinških trikova jeste da se zapitate: „Da li je ovo stvarno nešto što mi treba?“

Takođe, pre nego što kupite bilo šta, proverite da li je cena zaista tako povolјna ili je možda samo trik da vas zadrži u trenutnoj emociji. Osvrnite se na prošle kupovine i proverite da li ste ikada koristili proizvode koje ste kupili pod uticajem reklama. Ovo vam može pomoći da se fokusirate na proizvode koji zaista imaju vrednost.


Glas javnosti /B07S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR