Glas Javnosti


Kina ide napred u proizvodnji električnih vozila, a Amerika usporava

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Stručnjaci upozoravaju da bi prepustiti EV-tehnologiju Kini bila strateška greška i nacionalno-bezbednosni rizik: budućnost transporta oblikovaće zemlje koje kontrolišu tehnologiju, lance snabdevanja i standarde

Dok je vodio kampanju za povratak u Belu kuću, Donald Tramp je proglasio Bajdenovu strategiju za električna vozila prevarom i tvrdio da će za tri godine svi ti automobili biti napravljeni u Kini. Danas ta opaska više izgleda kao obećanje nego upozorenje: povlačenjem subvencija i ukidanjem standarda za električna vozila, SAD su znatno oslabile svoje šanse u trci za budućnost transporta. S druge strane, Kina ubrzano jača svoju poziciju.

Od povratka u Belu kuću, Trampova administracija uz pomoć republikanaca u Kongresu, ukinula je poreski podsticaj od 7.500 dolara, zaustavili investicije u mrežu za punjenje i ukinuli ciljeve za efikasnost goriva. Posledica je očekivana: američke auto-kompanije reaguju povlačenjem i smanjenjem ambicija u ovom segmentu: "Dženeral motors" beleži gubitak u milijardama zbog "strateškog prilagođavanja", "Ford" je odložio modele i pretrpeo ogromne gubitke, a i ostali proizvođači smanjuju planove. Čak i "Tesla" pokazuje znakove preusmeravanja fokusa.

Logika Trampovog povlačenja deluje kontradiktorno jer upravo on insistira na domaćoj proizvodnji i agresivnoj industrijskoj politici u ključnim industrijama.


Industrijsku neizvesnost dodatno pogoršavaju i Trampove carine (25 odsto na uvoz automobila i delova) koje proizvođači trenutno apsorbuju kako ne bi dodatno opteretili kupce. U takvim uslovima, relativno mali i često nepovoljan EV-segment postaje najlakši za rezanje troškova i zato kompanije povlače investicije.

Dok američki proizvođači usporavaju, kineske firme – BYD, Gelly i druge – masovno šire proizvodnju i izvoz. Njihovi automobili postaju konkurentni i bezbedni na testovima, a zahvaljujući državnim i industrijskim politikama Kina brzo preuzima prednost u proizvodnji vozila, baterija i ključnih sirovina.

Stručnjaci upozoravaju da bi prepustiti EV tehnologiju Kini bila strateška greška i nacionalno-bezbednosni rizik: budućnost transporta oblikovaće zemlje koje kontrolišu tehnologiju, lance snabdevanja i standarde. Dodaju i, ako SAD žele da ostanu na vodećoj poziciji, potreban je jasan, koherentan i dugoročan državni pristup koji kombinuje industrijsku politiku, podsticaje i sigurnosne garancije:

"Naspram kratkoročne političke zaokrete koji šalje proizvođače u povlačenje."

Glas javnosti /R02S 

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR