U Beogradu je održana konferencija, posvećena franšizingu koju su zajednički organizovali Privredna komora Srbije i Srpska franšizna asocijacija, a na kojoj su bili predstavnici nacionalnih franšiznih organizacija, uspešnih sistema i stručnjaci za poslovni razvoj iz Velike Britanije, Slovenije, Hrvatske, Mađarske, Kanade i Belgije, i drugih zemalja.
Zamenik predsednika PKS Mihailo Vesović je rekao da je u Srbiji registrovano 250 franšiznih brendova, 4.500 poslovnih entiteta i oko 30.000 zaposlenih, ali da domaći brendovi čine svega 35 odsto tržišta, što je znatno manje u poređenju sa evropskim prosekom. Franšizing, kako je rekao, globalno čini 6,3 odsto svetskog BDP-a, dok se u svetu svakih sedam minuta otvara nova franšiza, a registrovano je oko tri miliona franšiznih jedinica.
„Ovaj koncept može značajno da doprinese razvoju preduzetništva. Ključno je da vlasnici franšiza sarađuju i koriste ovakve konferencije kao priliku za umrežavanje i razmenu znanja“, rekao je Vesović.
Podsetio je da je Srbija postala deo Evropske porodice franšiznih asocijacija, što domaćim kompanijama otvara put ka evropskim standardima i poslovnim praksama.
Generalni sekretar Svetskog franšiznog veća i predstavnik Britanske franšizne asocijacije Sajmon Bartolomju istakao je da je saradnja davaoca i primaoca franšize suština najuspešnijeg poslovnog modela. Prema njegovim rečima, najrazvijenija franšizna tržišta su SAD (897 milijardi dolara), Ujedinjeno Kraljevstvo (19 milijardi funti) i Kanada (20 milijardi dolara), dok su Novi Zeland i Australija među najnaprednijim tržištima u ovom sektoru.
Predsednica Upravnog odbora Srpske franšizne asocijacije Tatjana Petković naglasila je da je cilj asocijacije izgradnja stabilnog i prepoznatljivog franšiznog sistema u Srbiji koji će otvoriti nova radna mesta i ojačati privredu.
Podsetila je da je asocijacija ove godine postala član Evropske federacije za franšizing, što predstavlja dodatni podsticaj razvoju domaćeg tržišta.
Na konferenciji su tokom stručnih paneli predstavljene studije slučaja vodećih brendova, a diskutovalo se i o regulativi, finansiranju i podršci ovom modelu poslovanja. Posebna izložbena zona namenjena je predstavljanju franšiznih koncepta i povezivanju sa potencijalnim partnerima.
Glas javnosti/ A03S