Ono što je za Irsku viski, Francusku konjak, Italiju pica, Rusiju kavijar, to su čvarci za Srbiju. Iako su gotovo obavezno na trpezama, naročito u zimskom period nakon svinjokolja, čvarci će ove godine za mnoge biti luksuz. Cena ovog specifičnog srpskog proizvoda na pijacama se kreće i do 2000 dinara dok ih pojedini marketi nude po ceni od preko 3000 dinara.
Legenda kaže da su čvarci nastali slučajno, krajem 19. veka, kada su domaćini u jednom seoskom domaćinstvu zaboravili na kazan u kome se topila mast, a po povratku zatekli čvarke koji su izgledali kao rezani duvan, po čemu su i dobili ime.
A kada je čvarak postao deluks proizvod. Pa, jedan od odgovora je i trend. Prema većini nutricionista, mast je ponovo postala zdrava a čvarci glavna namirnica hrono ishrane. Ipak, analitičari kažu da je problem mnogo dublji a tiče se toga se nestašice svinja.
- Čvaraka nema jer nema svinja. Srbija je nekada bila izvoznik svinjskog mesa a danas je uvoznik. Pa kako onda da imamo čvaraka? Zato i moraju biti skupi. Samo u 2023.do jula smo uveli 180.000 tona zamrznutog svinjskog mesa. Imali smo tri kuge od prvog svetskog rata, i ova poslednja afrička kuga je eutanazirala 54 000 svinja - rekao je analitičar.
"Čvarci su specijalitet Srbije"
Radosav Ančić iz Mačkata uzgaja svinje i pravi domaće proizvode među kojima su pršuta, slanina, čvarci. Smatra da cena nije visoka jer je sve drugo poskupelo pa se to samo odražava na krajnji proizvod.
Pa najobičnija salama je skupa, a čvarci su ipak nešto što je specijalitet Srbije. Sigurno su zdraviji od drugih industrijskih prerađevina od mesa. A treba posla oko svega i kako da vam kažem, morate da budete majstor da biste napravili dobre čvarke. Svaka umetnost ima svoju cenu - kaže Radosav.
Ipak, ni čvarci nisu što su nekad bili. Danas se koristi samo sirovina najboljeg kvaliteta. To važi i za duvan i za šoder čvarke te nije retko da ih naši ljudi nose kao poklon čak i u inostranstvo. Da su čvarci Brend Srbije, potvrđuju i u Ministarstvu poljoprivrede objašnjavaju da u poslednje dve decenije tržište hrane i pića karakteriše rastući trend tražnje za proizvodima koji se odlikuju autentičnošću i tradicijom i navode da Srbija ima ogroman potencijal u toj oblasti, a oznaka geografskog porekla predstavlja jedan od najboljih ”alata” za brendiranje hrane i pića.
Glas javnosti/B06S