Računovodstvena komora Srbije (RKS) zabrinuta je zbog posledica po privrednika koje donose nove izmene Zakona o elektronskom fakturisanju i neefikasnih procedura.
RKS zahteva od Ministarstva finansija da se u sistemu elektronskih faktura unaprede PDV evidencije i pravna sigurnost, što je u interesu poreskih obveznika, poreskog postupka i države, kaže Snežana Mitrović, predsednica udruženja.
– Sve što smo u prethodnom periodu, ispred Računovodstvene komore Srbije, javno zahtevali od Ministarstva finansija i dalje predstavlja naš zahtev. Naši zahtevi u interesu su pravne sigurnosti koja se ugrožava primenom člana 4. Zakona o elektronskom fakturisanju koji se odnosi na pojedinačne i zbirne evidencije PDV na SEF-u, koje su obavezne počev od poreskog perioda za januar ove godine. Takođe primenom člana 4a Zakona od poreskog perioda posle 31. avgusta ove godine (vezano za evidencije prethodnog PDV na SEF-u) povećava se pravna nesigurnost u radu kod poreskih obveznika – ukazuje Mitrovićeva a prenosi Nova Ekonomija.
da se povežu baze podataka SEF i SUR ( sistem ulaznih fiskalnih računa kod Poreske uprave) da se unaprede evidencije kod prometa na malo koji se odnosi na javni sektor a ne da se duplira posao naknadnim storniranjem fiskalnog računa uz izdavanje e- fakture na zahtev korisnika-kupca iz javnog sektora.
da svi obveznici PDV izdaju e- fakture svim kupcima, tako da ne bi bilo osnova za pojedinačne i zbirne evidencije PDV na SEF-u što od januara 2024. godine dodatno usložnjava posao i uvodi u pravnu nesigurnost sa mogućim ogromnim kaznama za preduzeća i preduzetnike. Računovođe, pružaoci računovodstvenih usluga koji su ovlešćeni po ZPPPA i po PEP-u, da sastavljaju i dostavljaju za PDV obveznike, Poerskoj upravi elektronsku poresku prijavu, PP PDV, takođe se uvode u potpunu pravnu nesigurnost.
da se e- fakture dostavljaju u SEF koji je u okviru Posebnog informacionog Sistema Poreske uprave i da se unapredi izveštavanje Poerske uprave kroz PP PDV prijava do 50 polja i da se ukine Obrazac POPDV. To se nije desilo a sasvim je opravdano, jer u Srbiji su najsloženije PDV evidencije u EU i u odnosu na zemlje u okruženju. Sve to otežava rad PDV obveznicima, usporava poslovne procese, neažurno odobrene e-fakture otežavaju naplatu potraživanja a pri tome se ne unapređuje PDV evidencije kao ni poreski postupak.
Pored toga, predsednica Računovodstvene komore Srbije, kaže da je podugačak spisak toga šta je još trebalo uraditi ali ne kao što se sada radi "u hodu".
– Trebalo je gotovu/prilagođenu verziju SEF-a našem zakonu pustiti u opticaj, pa eventualnim manjim korekcijama prilagoditi. Ovako, još uvek se radi na verziji SEF-a gde se prilagođavanja rade u "hodu" što čini poresku odnosno pravnu nesigurnost. Svedoci smo više izmena Zakona o elektronskom fakturisanju, više verzija podzakonskog akta "pravilnika" (verovatno biće ih još), kao i izmena, gde se u poslednje vreme dva do tri puta mesečno organizuju vebinari (Ministarstva finansija) – kaže Mitrovićeva.
Nadalje, postoji nemogućnost automatskog prenosa faktura za preduzeća koja nisu na SEF-u u pojedinačnu evidenciju. Veliki broj firmi imaju po nekoliko stotina takvih faktura pa su prinuđene da ih unose ručno, a neke ih unose zbirno u pojedinačnu evidenciju kao jednu stavku.
Taj dodatni ručni unos osnovice i iznosa obračunatog PDV-a predstavlja i dodatno angažovanje zaposlenih, kao i veću mogućnost da se napravi greška, odnosno uvođenja u moguće prekršaje za koje su propisane velike kazne za PDV obveznike, preduzeća i preduzetnike, ukazuju iz RKS.
Kod zbirne evidencije PDV- a, prisutni su slični problemi, više puta je menjan izgled modula unosa, funkcija polja, opcije. Generalno ne postoji nikakva mogućnost kontrole između onog sto se nalazi u lokalnoj bazi podataka preduzeća i onog sto je ručno uneto na SEF (niko ne želi da preda dva različita iznosa obaveze za PDV).
Dešava se u praksi da zbog složenosti cele reforme, pojedine firme, izdaju fiskalne račune, a kasnije, greškom, unose iste na SEF, što znači dupliranje iskazane obaveze za PDV.
– Ako će evidencije na SEF-u, u bliskoj budućnosti menjati POPDV obrazac, ne razumemo kako će program barem u ovom trenutku razlikovati na kojim ulaznim fakturama imamo pravo "odbitka" ulaznog PDV-a, a na kojima ne – ukazuju iz RKS.
U praksi se isto dešava da firme često odbijaju fakture na SEF-u, ne proveravajući da li je roba po tom evidentiranom prometu stigla (U tom periodu je i sama roba u nekom "praznom prostoru", u odnosu na evidencije, odnosno ne evidentirana, što remeti i evidencije prometa i valutu plaćanja);
Na SEF-u se unosi evidencija za prethodni mesec do 10. u narednom mesecu, (da bi bilo vremena za obradu podataka), a POPDV se sastavlja i dostavlja do 15. u mesecu za prethodni poreski period;
Evidencija i obračun PDV-a vrlo je odgovoran posao, za većinu računovođa i stresan posao, gde se pored svega, trenutno PDV evidentira na dva mesta, nešto ručno, nešto automatski, u dva propisana roka za jedan mesec, bez mogućnosti logičke kontrole podataka evidentiranih na SEF-u.
– Ponavljamo predlog, da sva preduzeća i preduzetnici, PDV obveznici, treba da budu na SEF-u odnosno da svi kupci od PDV obveznika, bez obzira što nisu u sistemu PDV, treba da budu obveznici SEF-a – kažu iz Komore.