Glas Javnosti

Pet avio-kompanija dobile kazne: Razlog ručni prtljag?

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Onaj nalet straha koji mnogi putnici osećaju na izlazu za ukrcavanje zbog moguće dodatne naplate za ručni prtljag sada izaziva političku borbu.

Španija je imala dovoljno dodatnih taksi i kaznila je pet avio-kompanija zbog naplaćivanja ručnog prtljaga; sada se bitka za pravo da se u kabinu unese krupnija torba vodi i u drugim zemljama.

Organizacije potrošača iz 12 evropskih zemalja u sredu su se pridružile pravnoj borbi Španije protiv niskobudžetnih avio-kompanija koje naplaćuju putnicima unošenje većih kofera u avion.

Koalicija predvođena Evropskom organizacijom potrošača (BEUC) podnela je žalbu Evropskoj komisiji zbog ovih „nezakonitih“ taksi, zatraživši „istragu na nivou EU“ o poslovnoj praksi Ryanair-a, EasyJet-a, Wizz Air-a, Transavia-e, Volotea-e, Vueling-a i Norwegian Airlines-a.

Ova akcija usledila je nakon kazne od 179 miliona evra koju je u novembru izrekao španski ministar za zaštitu potrošača Pablo Bustinduy protiv pet od pomenutih avio-kompanija zbog nepoštenih praksi, uključujući naplaćivanje ručnog prtljaga.

Generalni direktor Ryanair-a, Michael O’Leary, osudio je kaznu, nazvavši Bustinduya „ludim španskim komunističkim ministrom“, i pokazao kartonsku figuru ministra obučenog kao klovn, sa keceljom na kojoj piše „Ja povećavam cene“, tvrdeći da bi primoravanje avio-kompanija da prihvataju besplatan ručni prtljag dovelo do rasta cena karata.

Bustinduy je uzvratio: „Ako je vaš poslovni model zasnovan na nezakonitim praksama, onda postoji problem sa vašim poslovnim modelom“, rekao je u sredu na predstavljanju žalbe organizacija potrošača u sedištu BEUC-a u Briselu.

Prema najnovijim godišnjim rezultatima Ryanair-a, prihod od dodatnih usluga, uključujući takse za ručni prtljag, izbor sedišta i prioritetno ukrcavanje, iznosio je 4,7 milijardi evra od ukupno 13,95 milijardi evra prihoda.

„Neke od ovih kompanija su počele da naplaćuju ručni prtljag tek 2021–2022. godine. Bile su izuzetno profitabilne i pre toga. A još su profitabilnije sada“, rekao je, dodajući da nema opravdanja za dodatne takse koje kompanije naplaćuju, jer nemaju nikakve dodatne troškove za prevoz ručnog prtljaga niti preuzimaju odgovornost za njega kao što to čine sa prijavljenim koferima.

Spor oko "pristojno dimenzionisanog" ručnog prtljaga

„Niskobudžetne avio-kompanije već dugo sprovode ove prakse koje zloupotrebljavaju prava potrošača... u otvorenom nepoštovanju najvišeg suda EU, koji je presudio da je naplaćivanje dodatnih taksi za pristojno dimenzionisan ručni prtljag protivzakonito“, dodao je on.

Bustinduy se pozvao na presudu Suda pravde Evropske unije iz 2014. godine, u kojoj se navodi da se ručni prtljag ne može dodatno naplaćivati, „pod uslovom da takav prtljag ispunjava razumne zahteve u pogledu težine i dimenzija, i da je u skladu sa važećim bezbednosnim zahtevima“.

Od tada, debata se vodi oko toga šta jeste, a šta nije razumno kada su u pitanju veličina i težina kofera.

Pošto se španska kazna trenutno razmatra po žalbi, moguće je da će sudije EU uskoro ponovo morati da odluče da li putnici mogu besplatno unositi kofere na točkićima u kabinu.

Prema navodima avio-kompanija, presuda EU ih obavezuje samo da dozvole unošenje malih torbi bez dodatne naplate.

„Sve avio-kompanije dozvoljavaju putnicima da ponesu jednu torbu ili lični predmet u okviru osnovne cene karte“, rekla je Ourania Georgoutsakou, izvršna direktorka udruženja Airlines for Europe (A4E), naglašavajući da su avio-kompanije „usklađene“ sa odlukom suda.

Dodala je da bi akcija BEUC-a „smanjila izbor potrošača i primorala sve putnike da plaćaju dodatne usluge koje možda i ne žele“, jer bi „obavezivanje na ručni prtljag nateralo do 50 miliona putnika samo u Španiji da plaćaju za nešto što im nije potrebno“.

Borba oko ručnog prtljaga tiče se i načina kako efikasno ukrcati i iskrcati putnike bez da se svako bori s ogromnim koferom u hodniku.

„Ne vidim to nužno kao mehanizam za ostvarivanje profita“, rekao je Steven Truxal, direktor Međunarodnog instituta za vazduhoplovno i svemirsko pravo na Univerzitetu u Leidenu.

„Vidim to više kao način da se optimizuje procedura ukrcavanja i obezbedi da avioni lete na vreme“, dodao je, pominjući situacije u kojima putnici dođu na kraju ukrcavanja sa torbama koje su prevelike za kabinu i moraju biti prijavljene, što dovodi do kašnjenja.

Prema trenutnom sistemu, „avio-kompanije znaju koliko će se torbi čekirati, a koliko će ih biti u kabini. Putnici imaju izbor“, rekao je Truxal.

Ipak, organizacije potrošača smatraju da španska kazna pokazuje da su godinama s pravom osporavali ove takse i sada su odlučne da borbu podignu na viši nivo.

„Zahvaljujući akciji sprovedenoj u Španiji, imamo važan presedan koji želimo da vidimo primenjen širom Evrope“, rekao je generalni direktor BEUC-a Agustín Reyna.

Ova debata se poklapa sa razgovorima među vladama EU o reformi prava putnika u avio-saobraćaju, što bi, prema zabrinutostima organizacija potrošača, moglo uključiti pravilo koje bi izuzelo niskobudžetne avio-kompanije od novih obaveza.

„Avio-kompanije, očigledno, sada intenzivno lobiraju da promene zakon EU i legalizuju, na primer, ove takse za ručni prtljag“, rekao je Bustinduy.

„Apsolutno je neprihvatljivo da bilo koja zemlja ili institucija EU odustane od svoje misije da štiti prava potrošača kako bi stala uz interese avio-kompanija“, izjavio je ministar.

Komesar za transport Apostolos Tzitzikostas želi da avio-kompanije same uspostave „ambiciozan zajednički standard za dozvoljeni kabinski prtljag“, rekao je u govoru na poslednjem sastanku članova A4E.

„Ovo je pitanje koje direktno pogađa putnike i lično mi je veoma važno“, dodao je grčki političar.



Glas javnosti/B06S

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR