Glas Javnosti

Skoro ceo Balkan nema metro: Ovo su sve zemlje koje ga ne poseduju

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Ako ste išli u Slovačku, onda ste primetili da ni Slovaci nemaju metro, iako ste to verovatno očekivali. Karta Evrope na kojoj su obeležene zemlje bez metroa izgleda interesantno.

Srbija nije jedina zemlja u Evropi koja nema metro, iako je izgradnja beogradskog metroa, visokokapacitetnog i potpuno nezavisnog šinskog sistema kao osnove javnog prevoza u Beogradu, planirana je još od pedesetih godina XX veka. Dvadeset i nešto godina kasnije, iste planove čuli su građani Soluna, u Grčkoj, ali jedno im je bilo zajedničko sve ove godine - ni Beograd ni Solun nisu dobili metro. S tim što se situacija u Solunu ipak menja - metro će uskoro biti u upotrebi.
Bivša Jugoslavija je ponovo "spojena zajedničkim nemanjem" - nijedna zemlja iz stare države nema danas metro.

Ovo je spisak zemalja koje nemaju metro prevoz u Evropi:

Albanija - 2,7 miliona stanovnika

Andora - 80.088 stanovnika

Bosna i Hercegovina - 3,2 miliona

Crna Gora - 616,177 stanovnika

Hrvatska - 3,4 miliona

Kipar - 1,3 miliona

Estonija - 1,4 miliona

Irska -  5,3 miliona

Island - 393.600

Litvanija - 2, 9

Lihtenštajn - 39.584

Letonija - 1,9

Luksemburg - 668.606

Malta - 553.214

Moldavija - 2,5 miliona

Monako - 36.297

Severna Makedonija - 1,8 miliona

San Marino - 33.642

Srbija - 6,6 miliona

Slovačka - 5,4 miliona

Slovenija - 2,1 milion

Vatikan - 764 stanovnika


A kako je počela priča o beogradskom metrou?

U najpoznatijem projektu iz 1976. godine, bilo je predviđeno pet samostalnih linija metroa i četiri linije nezavisnog regionalnog metroa, sa prvom fazom od dve linije na trasama Stari Merkator — Vukov spomenik i Dorćol — Autokomanda.[2] Od svojih zagovornika opisivan kao u evropskim milionskim gradovima „aksiom koji se ne dokazuje“[3] i „alfa i omega priče o saobraćaju u Beogradu“[4], a od protivnika kao predimenzionirani „prevaziđeni koncept pravljen za neka druga vremena“[5], projekat beogradskog metroa je slavljen, suspendovan, ponovo oživljavan i u Generalnom urbanističkom planu Beograda do 2021. godine usvojenom 2003. napušten u korist lakog šinskog sistema nazvanog „Beogradski laki metro“.

Skupština grada Beograda je u junu 2010. usvojila informaciju o izradi dokumenta kojim bi se definisali osnovni zahtevi u izgradnji beogradskog metroa, prema kojem će se metro graditi kao nezavisan šinski sistem, bez ukrštanja sa ostalim drumskim saobraćajem, sa dva osnovna pravca od Zemuna i Novog Beograda do Ustaničke ulice, i od Karaburme do Banovog brda i Vidikovca, sa ukrštanjem u centru grada. Linije bi bile vođene podzemno kroz centar grada i iznad zemlje gde je to moguće.

Kakav je plan za beogradski metro danas?

Beogradski metro biće najvećim delom trasiran kroz duboki tunel, koji se kopa krticom, manjim delom biće plitak tunel koji se kopa sa zemlje i najmanjim delom, u zoni depoa, pruga će biti u nivou terena. Ipak, određeni objekti moraće da budu uklonjeni zbog izgradnje stanica, kao i okana duž tunela. Ovo je detaljan spisak svih lokacija na kojima će morati da se ruše objekti ili samo izvrši ekproprijacija.

U pitanju je oko 487 parcela, neke od njih su u procesu deobe, pa taj broj nije konačan. Popisano je ukupno 84 stambenih i 66 poslovnih objekata.


Glas javnosti/T02S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR