Otprilike 75 odsto generacije Z, generacije rođene između 1996. i 2012, ima ambicije da „budu sam svoj šef“ i nemaju nameru da rade posao od 9 do 5 do kraja svoje karijere, pokazalo je istraživanje na 2.000 Britanaca.
Pored toga, 77 odsto je uvereno u svoju sposobnost da pokrenu i vode uspešan posao — a 39 odsto kaže da im je za to potreban samo pametni telefon.
Nasuprot tome, nešto više od trećine X i Boomers-a je reklo da je bilo manje mogućnosti za pokretanje sopstvenog biznisa kada su bili mladi zbog pritisaka da nastave tradicionalno obrazovanje i karijeru. Gen X je rođena između 1965. i 1980. godine, dok su bejbi bumeri rođeni nakon Drugog svetskog rata, između 1946. i 1964. godine.
– Gen Z se pokazao kao najpreduzetnija generacija do sada, i to nije slučajnost – rekao je Sem Džons, zvezda Dragon’s Den i osnivač Gener8. — Za razliku od prethodnih generacija, oni su odrasli potpuno uronjeni u digitalno doba, gde su informacije, alati i globalne veze udaljeni samo jedan klik.
Ova izloženost je dovela do inovativnog razmišljanja, dodao je on.
– Oni nisu samo spremni da započnu sopstvene poduhvate – oni su u jedinstvenoj poziciji da nadmaše prethodne generacije u pretvaranju ideja u stvarnost – ističe on.
Preduzetnički duh generacije Z je dobro dokumentovan i vođen je željom za autonomijom i slobodom, uključujući veću fleksibilnost, bolju ravnotežu između poslovnog i privatnog života i svrhu — rekao je Dan Šavbel, budući stručnjak za rad i menadžerski partner u Vorkplace Intelligence.
U jednom viralnom TikTok video snimku, Aleksis Firment, bivša učiteljica iz Ohaja, požalila se da ne može da napusti posao ranije čak i ako je završila sve svoje zadatke za dan. Video je odjeknuo među mlađim gledaocima, a u komentarima su neki žalili zbog borbe „da se prema vama ponašaju kao prema detetu“ na poslu.
– Pošto su odrasli u digitalnom dobu i bili svedoci ekonomske nestabilnosti, često su razočarani rigidnom strukturom i uočenim ograničenjima konvencionalnih radnih aranžmana – rekao je Šavbel za CNBC Make It.
– Umesto toga, preduzetništvo se dopada generaciji Z jer nudi veću kontrolu nad njihovim radom i životom, mogućnosti za inovacije i potencijal da iskoriste svoje tehnološke veštine. Takođe pruža platformu za rešavanje društvenih ili ekoloških pitanja do kojih im je stalo, dok potencijalno nudi veće finansijske nagrade i nezavisnost – dodao je on.
Ključna snaga generacije Z je u tome što su oni digitalni urođenici i brzo usvajaju nove tehnologije, u poređenju sa starijim generacijama, kaže Schavbel.
– Njihovo urođeno razumevanje digitalnih platformi, društvenih medija i tehnologija u nastajanju omogućava im da se sa lakoćom kreću u poslovnom okruženju na internetu – rekao je on.
Ali on je istakao da, iako je generacija Z tehnički pametna, možda nije u potpunosti opremljena za vođenje sopstvenog biznisa.
– Spremnost generacije Z za izazove preduzetništva je pomešana slika. Iako poseduju određene prednosti poput digitalne pameti i inovativnog razmišljanja, mnogi možda potcenjuju zahteve vođenja biznisa – rekao je on.
– Dugi radni sati, finansijska nesigurnost i stalni pritisak održavanja profitabilnosti mogu biti zastrašujuća stvarnost koja se sukobljava sa njihovom željom za ravnotežom između posla i privatnog života.
Dok će neki preduzetnici generacije Z napredovati, drugi će se suočiti sa „proverom potencijalne realnosti“, pošto se poslovni zahtevi sukobljavaju sa njihovim životnim preferencijama – dodao je Šavbel.
Glas javnosti B010S