Glas Javnosti


Za beogradski metro Srbija u 2026. planira zajmove od 2,5 milijardi evra

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Srbija u 2026. planira da se zaduži ukupno 2,5 milijardi evra za projekat beogradskog metroa samo za prvu liniju kod Francuskog trezora i kod, za sada neimenovanih, „stranih investicionih korporacija, banaka i fondova“, vidi se u predlogu budžeta za narednu godinu, piše Forbes Srbija.

Državi je, kako se vidi iz predloga budžeta, odobreno da se u 2026. za projektovanje i izradnju saobraćajnog sistema za Liniju 1, faza 1 metroa, zaduži kod Francuskog trezora u iznosu od 17,5 milijardi dinara (150 miliona evra). Takođe, data je mogućnost i da se za projekat izgradnje metroa (faza I) zaduži 175,8 milijardi dinara (1,5 milijardi evra) kod „stranih investicionih korporacija, fondova i banaka“.


Kod „stranih investicionih korporacija, fondova i banaka“ planiran je još jedan zajam za metro od 99,6 milijarde dinara (850 miliona evra) za projektovanje i izgradnju saobraćajnog sistema za Liniju 1, fazu 1 beogradskog metroa.

Podseća se da je Srbija u 2024. ugovorila zajam za izgradnju depoa Makiš (koji je deo beogradskog metroa), sa Dojče bankom (filijala Hongkong) u iznosu 178,3 miliona evra.

Prema predlogu budžeta, u 2026. država planira da na projekat beogradskog metroa potroši oko 26 milijardi dinara, a izdvajanja za taj projekat planirana su u okviru Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

U 2027. se očekuje da će za beogradski metro biti potrošeno 77,8 milijardi, a u 2028. godini 68,2 milijardi dinara.

Od ukupnih 26 milijardi dinara opredeljenih za metro u 2026. godini, za mašine i opremu namenjeno je 17,08 milijardi dinara, piše u budžetu.

Forbes je upitao Ministarstvo finansija i Ministarstvo građevinarstva za koje konkretne mašine i opremu je namenjeno tih 17,08 milijardi, ali odgovor nisu dobili.

Ostatak novca, odnosno 3,58 milijardi dinara namenjeno je za zgrade i građevinske objekte, a oko 5,38 milijarde za „transfere ostalim nivoima vlasti“.

Na sajtu Beogradski metro i voz od oktobra ove godine piše da je projekat prve linije metroa podeljen u dve faze i da je u završnoj fazi revizije. Navedeno je da su potpisani ugovori za građevinske radove prve faze u dužini od oko 15 kilometara u vrednosti od gotovo milijardu evra, dok se ugovor za sisteme i vozove očekuje u narednim mesecima.

Projekat druge linije biće, kako je navedeno, završen do početka 2027. godine, a da je projektovanje treće linije već započeto tokom ove godine.

Takođe, piše da su dve TBM (Tunnel Boring Machine) mašine tzv. „krtice“ već naručene i njihovo dopremanje u Beograd očekuje se tokom naredne godine, čime će započeti radovi na iskopavanju tunela.

Kako Forbes piše, projekat beogradskog metroa poveren je, bez javnog nadmetanja, kineskoj kompaniji PowerChina za građevinske radove i francuskoj firmi Alstom da isporuči vagonske kompozicije i da izgradi elektromašinske podsisteme.

U projekat metroa je uključena i francuska firma Ežis, koja je 2019, kako se podseća, radila prethodnu studiju izvodljivosti za linije 1 i 2, te 2021. isporučila konceptualni dizajn za liniju 3, dok od 2020. godine kompanija izrađuje idejne projekte i studiju izvodljivosti za fazu 1 linije 1, fazu 2 linije 1 i liniju 2.

Na sajtu Ežisa se podseća da je na osnovu sporazuma između vlada Srbije i Francuske, Francuski trezor obezbedio finansiranje za deo troškova prve faze beogradskog metroa, kao i da će sve tri linije metroa približno koštati sedam milijardi evra.

Kompanija PowerChina potpisala je sporazum o saradnji sa Ministarstvom građevinarstva 2019. u vezi sprovođenja projekta beogradskog metroa.


Glas agnostic /B08S

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR