Profesionalno održavanje radnih uniformi produžava njihov vek trajanja i zaštitna svojstva. Radnu odeću kod nas najčešće unajmljuju preduzeća iz prehrambene i farmaceutske industrije, ali i ona koja posluju u zdravstvu, mašinskoj i elektroindustriji, ugostiteljstvu…
Prema konsultantskoj kući Business Research Insights, globalno tržište iznajmljivanja radne odeće prošle godine je vredelo sedam milijardi dolara, a očekuje se da će do 2033. dostići vrednost od 13,46 milijardi. Radna odela se unajmljuju od firmi specijalizovanih za tu delatnost koje vode kompletnu brigu oko njihovog održavanja. Analize iz sveta pokazuju da se najam radne odeće dugoročno isplati kompanijama sa velikom fluktuacijom radne snage i onima koje posluju u industrijama sa veoma visokim higijenskim i bezbednosnim standardima.
Kod nas se ovim poslom bavi nekoliko malih domaćih perionica, ali najveći deo tržišta drže dve kompanije u stranom vlasništvu. Obe šiju uniforme po meri svakog zaposlenog, prate broj njihovih pranja preko barkodova na uniformama i nemaju fiksne cene već o njima pregovaraju direktno sa klijentima, u zavisnosti od broja i vrste uniformi koje se unajmljuju, učestalosti njihovog pranja, rute kojom se razvoze…
Kako kaže izvor B&F-a iz ove industrije, ako kupovina jednih pantalona ili bluze za prehrambenu industriju košta oko 20 evra, njihov najam bi mogao stajati oko 45 evrocenti nedeljno, što je 23,40 evra godišnje. Ta cena uključuje izradu uniformi, redovno pranje, preuzimanje nošene odeće i isporuku oprane, besplatnu zamenu kada komad dotraje i mikrobiološke analize briseva.
Finska kompanija Lindstrom radi za 88.000 klijenata u 24 države, a u Srbiji posluje 11 godina i zapošljava 30 ljudi, pri čemu usluge vožnje unajmljuje. Trenutno na našem tržištu ima preko 2.000 klijenata kojima iznajmljuje uniforme, otirače i brendirane staze. Iznajmljivanje uniformi čini oko 65% poslovanja finskog preduzeća, koje kod nas radi sa firmama svih veličina, ali najveći promet ostvaruje sa kompanijama sa preko 1.000 zaposlenih.
Kada je Lindstrom tek došao na naše tržište, njegove klijente pretežno su činile strane kompanije, međutim sada je njihov i broj domaćih preduzeća izjednačen.
Viktor Kurtevski, rukovodilac prodaje za velike klijente u Lindstromu, potvrđuje za B&F da je tokom prethodnih 11 godina tražnja za iznajmljenim uniformama u Srbiji značajno porasla. Razlog tome je velika fluktuacija radne snage na domaćem tržištu, pa postaje i isplativije i zdravstveno bezbednije da se radna odeća unajmljuje od kompanija specijalizovanih za ove usluge, koje garantuju i profesionalno održavanje uniformi, objašnjava Kurtevski.
On naglašava da jedino industrijsko pranje obezbeđuje mikrobiološku čistoću odeće. To je od ključne važnosti u savremenom poslovanju, posebno za kompanije koje rade u delatnostima kao što su prehrambena i farmaceutska industrija i ugostiteljski sektor, odakle dolazi i najveći broj Lindstromovih klijenata.
Kako to izgleda u praksi? Radnik zaposlen u kompaniji čije poslovanje zahteva da se radna odeća menja svaki dan, mora da ima 11 uniformi. „Nošenu odeću zaposleni ostavljaju u sakupljač, odakle je na kraju nedelje preuzimaju naši vozači i odnose, a za svakog zaposlenog ostavljaju pet opranih uniformi. Ona jedna što preostane, koristi se tog dana kada se dovozi oprana roba“, navodi Kurtevski.
Premda ekologija nije uvek presudan motiv za firme kada se odlučuju da unajme radnu odeću, evropska regulativa koja obavezuje poslodavce na odgovornost prema životnoj sredini uvećala je značaj ovih usluga, ukazuje Kurtevski. Finska kompanija je razvila onlajn platformu e-Lindstrom, koja omogućava njenim klijentima da prate i upravljaju svojim porudžbinama, „uključujući i deljenje podataka koliko su korišćenjem naših usluga smanjili svoj ugljenični otisak, koje potom unose u svoje izveštaje o održivom poslovanju“, navodi Kurtevski.
On ističe da Lindstrom insistira na održivosti i u sopstvenom radu. Kompanija koristi najsavremenije mašine koje troše manje struje i vode i planira optimalne rute za transport robe, kao i optimalne utovare radi uštede goriva i smanjenja zagađenja. Ne proizvodi odeću unapred, kako se ne bi stvarale nepotrebne zalihe, već uniforme šije u najbližoj fabrici u Mađarskoj po narudžbini, u veoma kratkom roku.
„Trudimo se i da recikliramo sve što možemo, a kada upotrebljeni tekstil više ne možemo da iskoristimo za proizvodnju uniformi, onda od njega pravimo nešto drugo. U svetu su sada, na primer, veoma popularni akustični paneli za zidove napravljeni od tekstila, pa čak i građevinski blokovi“, navodi Kurtevski.
Austrijsko porodično preduzeće Salesianer, koje se više od jednog veka bavi uslugama održavanja i iznajmljivanja tekstila, došlo je u Srbiju 2015. godine, prateći svoje klijente koji su već pokrenuli ili su planirali da započnu poslovanje na našem tržištu, kaže za B&F Milić Drobnjak, direktor prodaje u ovoj kompaniji.
Salesianer posluje u 11 zemalja centralne i istočne Evrope, ima 3.500 zaposlenih i obrađuje 600 tona tekstila dnevno. U Srbiji zapošljava 30 radnika, uključujući i sopstvene vozače, i sarađuje sa 300 klijenata, od kojih njih 70 snabdeva uniformama.
Ostalima iznajmljuje otirače, industrijske pamučne krpe koje se najčešće koriste u mašinskoj industriji i pamučne rolne za brisanje ruku. Potonje se upotrebljavaju isto kao i papirni ubrusi, samo što se posle bacanja prikupljaju i peru, pa opet koriste. Preduzeće planira da u ponudu uvrsti i najam mopova za brisanje podova.
Ipak, Salesianer ostvaruje 75% ukupnog prometa od iznajmljivanja uniformi, kojima snabdeva preduzeća svih veličina, od 10 pa do 1.500 zaposlenih. Austrijska firma ima najviše klijenata koji posluju u prehrambenoj, farmaceutskoj, mašinskoj i elektronskoj industriji, ali snabdeva i trgovce, zanatlije, javni sektor…
„Od našeg prvog dana na srpskom tržištu tražnja za iznajmljenim uniformama je osetno porasla, zbog većeg poštovanja standarda u proizvodnji za domaće tržište, kao i onih u izvozu“, kaže Drobnjak, koji skreće pažnju da iako se tržište EU uvek ističe kao veoma zahtevno, stroge higijenske zahteve imaju i neke druge države u koje domaće kompanije izvoze.
Ranije je bilo uobičajeno da zaposleni sami peru i održavaju svoje uniforme, ali pošto to nisu radili u profesionalnim uslovima, nije bilo moguće pratiti da li se higijenski odgovarajuće održavaju, a i životni vek uniformi bio je znatno kraći nego kod profesionalnog pranja. Drobnjak napominje da Salesianer, pored toga što svojim uslugama pranja i popravke odeće produžava vek radnim uniformama, klijentima besplatno obezbeđuje i nove komade kada postojeći dotraju ili, na primer, ako je radniku potrebna zamena veličine.
„Za svaku delatnost postoje pravila kako se peru uniforme. Mi radimo mikrobiološke analize briseva opranih uniformi i kompanijama kojima je to bitno, redovno dostavljamo izveštaje nezavisne akreditovane laboratorije. Za elektronsku industriju je važno da se ESD odeća ne pere više od dozvoljenog broja puta, a mi broj pranja pratimo preko barkoda koji se nalazi na svakom komadu odeće. S druge strane, oprema za zavarivače posle pranja mora da se impregnira kako bi zadržala svoja zaštitna svojstva“, navodi Drobnjak neke od primera.
Imajući u vidu da su radne uniforme bitan deo bezbednosnih i higijenskih standarda u proizvodnji, Drobnjak ističe da je njihovim klijentima jako važno to što mogu da se oslone na profesionalce u nabavci i održavanju radne odeće, umesto da se sami time bave, jer ovaj posao zahteva velike resurse.
Glas javnosti /B07S