Lingvistima u Srbiji, onima koji se zvanično bave srbskim jezikom i njegovim pismom, još uvek je nepoznat bezmalo dva veka star zapis francuskog slaviste Siprijana Robera (1807-1857) da je srbski narod početni-narod majka a njegov jezik, srbski, jezik-majka, ali, zato, kad “otkriju” da neka reč u Srba zvuči kao neka reč na bilo kom stranom jeziku, odmah će je “unaprediti” u pozajmljenicu.
Po istoj toj “zakonitosti”, izvesni Žalica, odnekud iz romanijske zabiti, pozivajući se na nešto izvesnijeg Rudolfa Štajnera (1861-1925) iz Švajcarske, nadmoćno će uveravati svoju okolinu da “planinarstvo, sa svojom krunom, klasičnim alpinizmom jeste posredan produkt geteanističke srednjoevropske kulture” poznate kao antropozofija – opštenje sa “višim svetovima”.
Toliko zvučnih reči na jednome mestu natera me da se prisetim jedne poodave onomastičke sedeljke tokom koje se dvojici lingvističko-magistarskih znalaca dalo da nadugačko i naširoko objašnjavaju prisutnim neznalicama kako je koja reč nastala.
U neko doba, jedan od neznaličkih slušalaca požali se kako ga već dugo muči pitanje čija je i šta znači reč “ramudavala”. Nije se moralo čekati na znaličko premišljanje o čemu se radi jer je reč “iz prve” proglašena indijskom, pomenute su Ramajana i Mahabharata, u igru su ubačene Harekrišna i Krišnamenon, čak i Bramaputra i Malosutra. Tumačenja su, bogami, potrajala, sve dok onaj zabrinuti pitač nije “priznao” da ga je sve to osvestilo: “A ja mislio da je to ono Ja sam Jovicu šarala, varala, šećera mu davala”.
Kad je u Planinarskom savezu Srbije krajem 1951. godine pokrenut časopis Kroz planine, već u njegovom prvom broju pojavila se rubrika “Šta nam kažu stari planinari”. Jedan od prvih njenih gostiju bio je profesor Raško Dimitrijević (1898-1988). On se tamo nije pojavio kao stručnjak za svetsku književnost, već kao član Komisije za propagandu u istom tom Planinarskom savezu i, još više, kao iskusan planinar. Njegov biograf, za tu priliku, objasnio je čitaocima da je Raško Dimitrijević “postao planinar još kao dete jer je već u svojoj šestoj godini bio na vrhu Jastrepca, koji je tokom docnijih godina upoznao s kraja na kraj. Kao student u Francuskoj, odlazio je radi planinarstva i alpinizma u Pirineje, Sevene i Vogeze. Odlazio je isto tako i u austriske Alpe. Smatra se za odličnog poznavaoca Juliskih i Kamniških Alpa, u kojima je sa Jožom Čopom i drugim slovenačkim alpinistima, a najčešće sâm, preplezao mnoge staze. Broj njegovih penjanja prelazi hiljadu”.
Raško je, dakle, sa punim pravom stekao privilegiju da neka svoja planinarska iskustva prepriča “ostalima”, odnosno neposvećenima pružajući im priliku da u planine, koje, kako to sam kaže, jedino “zaslužuju da se nazovu zemlja”, niske ili visoke, šumovite ili stenovite, obeležene ili nikom poznate, svejedno koje ili kakve, zakorače bez straha, sigurni da će sve moguće prepreke izbeći ili zaskočiti, preći ih ili se kroz njih provući, baš kao što je to uspevalo njemu, Rašku Dimitrijeviću.
U svom nedugom tekstu pod naslovom Zovu nas planine, on je odmah odbio “podmetanje” da je, i pored skoro pedesetogodišnjeg staža, stari planinar:
“Stari planinari? Ne bih rekao… Iskusni, svakako, okušani, upoznati sa mnogim teškoćama, zgodama i nezgodama, prijatnostima i neprijatnostima planinarskog života… sa mnogo noći provedenih pod zvezdama ili oblacima, koji su tako drukčiji kad se gledaju sa visina nego iz dubina gradova i polja, sa mnogo dana koji su urezali u sećanje svoje svetle tragove – ali stari, ne! Dajem reč da je tako.
Jer onaj neispisani kalendar, koji čovek nosi u sebi, kazuje mi i sad svake godine (i želim da još dugo bude tako) koliko je planina u stanju da ostvari ono čemu se nagonski teži; da sačuva čovekovu mladost. Ma koliko da je prolazno i kratko planinarevo udaljavanje iz ujednačenog života svakidašnjice, ono je dodir sa nepresušnim izvorom na kome planinar, kad ode u planinu, crpe sve što mu je potrebno za dalje stvaranje i za neumorni rad u ljudskoj zajednici. Umor, sa kojim se vraća sa većih pohoda, sadrži u sebi sve to dragoceno: volju, snagu, oduševljenje, podstrek, polet i veru. A to se, sve odjednom, retko i teško nalazi izvan planine.
Ovaj psihološki trenutak u planinarstvu pojačava se do ogromnih razmera ako je planinar i nešto više – ako je alpinist. Onda je svaki njegov poduhvat borba. Ozbiljna i plodonosna. Teška i korisna. Toliko uzbudljiva, da je nje potpuno svestan tek docnije, kad je dodirne sećanjem i mislima, jer u steni, najčistijoj stvarnosti, takva osećanja su zbrisana delom. Alpinist, koji svojim putem ide prema planinskom vrhu ili grebenu, drukčije nego planinar vidi cilj svoga pohoda. Uspeh i neuspeh nisu pravo obeležje tog cilja: njemu je glavno da se bori, da savlađuje, da sâm ili sa jednim drugom za sobom ili pred sobom na konopcu, prolazi preko mesta gde čovekova noga retko stupi, gde možda još nikad nije stupila, da nadmudruje trošni kamen, sleđeni strmi sneg, stalno vrebanje dubine pod njim, ćudljivost vremena… To je borba kojom alpinist – čovek koga je neki trenutak iz mladosti pripremio da bude to – ponovo stiče pravo na život, borba u koju mora da uvede sve svoje moralne i fizičke sposobnosti, borba iz koje, samim tim što joj pristupa, izlazi uvek kao pobednik, bez obzira na uspeh ili neuspeh. Borba bez rekorda, gledalaca i svedoka – i zato je alpinizam mnogo više nego sport”.
Kako je to pisao jedan od tumača Raškovog životnog puta, on“planinske krševe oseća kao okamenjenu muziku, kao veličanstvenu simfoniju, kao zvuke koji se mogu opipati rukama”. Kad se 1982. godine pojavila njegova knjiga Ka visinama i ćutanju, kao kasna književna kruna onoga što je doživeo u planini i sa planinom, iz Ljubljane su stigla dva neobična priznanja: Planinsko društvo “Očnica” dodelilo mu je počasnu plaketu, a Planinska zveza Slovenije zlatnu počasnu značku. Uz ta priznanja treba svrstati i rečenicu da “niko kod nas nije pisao tako poetski o planini i o alpinizmu kao Raško Dimitrijević”.
Pišući o svom drugovanju sa planinama, Raško se, u trećem licu jednine, ispovedio:
“On je odlazio u planine radi penjanja. Ali on je želeo još nešto: da tamo, okružen samoćom velike Prirode, živi svojim životom, drukčijim od onog koji mu je nametnut i koji on hrabro podnosi, da u samoći visokih vrhova pozna pravu vrednost svega, pa da ne uzdrhti ni onda kad mora i smrti da pogleda u oči. Alpinisti znaju da su njihova penjanja, pre svega izraz večite borbe čoveka sa prirodom tamo gde je ona najjača, jer je netaknuta”.
Iz te i takve samoće, željan nekakvog neobuzdanog života, u potrazi za sopstvenom definicijom alpinizma i za vrhovima na kojima bi, na sebi svojstven i sebi prihvatljiv način, mogao spoznati “pravu vrednost svega”, uključujući i priliku da smrti pogleda u oči, Raško je jednog letnjeg dana 1956. godine, u svojim zrelim godinama, otkrio da samo svesno suočavanje sa smrću daje puno značenje životu.
Ili, što bi rekao naš obični svet, mož’ da bidne, al’ ne mora da znači!
A može biti da je takva alpinistička filosofija pomogla Čarlsu Bukovskom, piscu koji je pre toga, između ostalog, bio i poštar, da definiše one kojima je uvek dosadno i koji, da bi se osećali živima, moraju sebe stalno mamuzati!
Ovome potpisniku koji je ne znajući za antropozofijske i geteanističke budalaštine Fruškom počeo da vršlja, neorganizovano, u vreme kad je nastajao onaj Raškov tekst pisan za časopis Kroz planine, odmah je postalo jasno da neće zažaliti što je odgovorio na planinski zov. Istina, nije mu do kraja bilo shvatljivo zbog čega oni koji se opredeljuju za alpinizam, za penjanje (“plezanje”), za klinove i konopce, za “trošni kamen, sleđeni strmi sneg”, za previsnu stenu, ne zaziru pred onim što može biti “i najpotpuniji život i najbrži kraj”. Makar koliko bio spreman da prihvati logiku po kojoj alpinista u svoje ozbiljne i plodonosne, teške i korisne borbe ulazi nesvesno, a da njihove uzbudljivosti postaje “potpuno svestan tek docnije”, on je ponajviše verovao u onu prastaru poštapalicu da je oprezan čovek dugo živeo. Naravno, to sasvim odudara od objašnjenja beogradskog alpiniste Ivana Stojanovića, bliskog Raškovom vremenu, da “nije to stena sa kojom se mi borimo, koju savlađujemo i pobeđujemo; alpinizam je borba čoveka na život i smrt. Zato je svaka naša pobeda tako dragocena i zato je mi tako duboko osećamo”.
Čak i ako sebi, ili drugome, ne postavimo pitanje zbog čega bi čovek svaki svoj susret sa planinom pretvarao u “borbu na život i smrt”, i zbog čega bi uvek rizikovao da, umesto “dragocene pobede”, doživi jeftin ili neki drugi poraz, bilo bi uputno saslušati i one koji na planinu gledaju kao na “nepresušan izvor čovekovog obnavljanja” i od nje očekuju da im produži mladost.
A jedan od takvih bio je i onaj razložni planinar, možda dr Željko Poljak, koji je pisao o planinarstvu kao pojavi sa čijom se prirodom i tradicijom s pravom možemo ponositi:
“Planinarstvo nema jedinstvenu univerzalnu definiciju. Ono je vrlo širok pojam, jer nije ograničeno ni pravilima ni ideologijama. U organizacionom pogledu sastavni je deo fizičke kulture, ali nije sport, jer nema takmičarskog elementa (borbe sa protivnikom radi isticanja sopstvene ličnosti). Takvi su elementi strani planinarstvu, jer su u suprotnosti sa načelom uzajamnosti, dobrovoljnosti, nesebičnosti i humanizma; izuzetak je alpinizam, gde je čoveku “sportski protivnik” stena. Svaki planinar bira za cilj svoga pohoda takvu planinu koja mu odgovara po sklonostima, sposobnostima i drugim mogućnostima. Svim planinarima zajedničko je obeležje smisao za prirodu. Fizička aktivnost u planinarstvu samo je metod, a sadržaj mu je u psihičkoj sferi, pri čemu se dopunjuju fizičko i psihičko doživljavanje. Uz to, planinarstvo proširuje i povećava znanje, fizičku sposobnost, snalažljivost, prilagodljivost, sposobnost za život u kolektivu, a upoznavanje svoje domovine i svog naroda stvara podlogu za razvitak pravog patriotizma. Planinarstvo je nastalo u visokocivilizovanim i kulturnim sredinama, ono je sastavni deo kulture pojedinih naroda i u izvesnom smislu može služiti kao merilo za stepen urbanizacije. Za planinarstvo mogu imati puno razumevanje samo osobe bogatog duhovnog i intelektualnog života”.
Sličnih pogleda bio je i Julius Kugi (1858-1944), rođen u Gorici, umro u Triješću, veletrgovac kafom i uljem, čovek koji je sa svojim slovenačkim vodičima prvi stigao do mnogih vrhova Julijskih Alpa i koji je svetu otkrio njihovu lepotu. Brojni njegovi planinarski spisi prikazuju ga kao vrlo istaknutog tumača planinarskog esteticizma, shvatanja po kome je lepo pretežni činilac pri svakom rasuđivanju o planinarstvu i delanju u njemu. U Vodniki po slovenskih gorah (Vodiču po slovenačkim planinama) kaže se da je Kugi u svojim knjigama napisao o dolini Trente “mnogo lepih, pesnički izražajnih reči, koje su slavu Julijskih Alpa i hvalu njenoj lepoti pronele svetom. U pisanju o planinarstvu bio je i ostao nedostižan majstor prefinjene umetničke reči”. Samo zbog toga, taj Vodič citira isključivo njega, a citata uvek istaknutih na kraju pojedinih poglavlja, u celoj knjizi ima petnaestak. Jedan od njih, u prevodu ovog potpisnika, glasi:
“Voleo sam planine i uvek sam se vraćao njima. Nisam to činio na brzinu, naprotiv; kad bih se ispeo na planinu nisam je mogao ostaviti tek tako. Potucao sam se po njenoj okolini, kao da sam nešto u njoj izgubio ili zaboravio. Uistinu, uvek me je vukla čvrsta želja da tu svoju novu znanku sa svih strana osmotrim i dobro upamtim njen lik. Svaki njen deo najpažljivije sam opažao i pratio, da bih tako pri ponovnom usponu i radosnom susretu sa njom opet našao staru sreću i stekao novu. Planina mi je, tako, izrastala u snažnu ličnost, koja me je utoliko više vezala ukoliko sam dublje i jasnije uspevao da shvatim njenu suštinu i da razumem njeno značenje”.
Kugi nije osvajao planinske vrhove, on je njima išao u pohode. “Samo onima koji vole i tu svoju ljubav pokazuju, planina otvara sve svoje bogatstvo i dubinu svoje duše. Planina hoće celog čoveka, njegovu potpunu predanost, srčanost, odvažnost i istinsko oduševljenje. Samo takvima planina uzvraća ljubav; koga voli, ona uzdigne i učini snažnim i velikim… Ona zapaža oštro i nepogrešivo raspoznaje da li je nekoga njoj dovelo istinsko oduševljenje ili samo pomodnost, želja za nadmetanjem, gizdavost ili slučajna ćudljivost. U ovom poslednjem slučaju, ona se nevoljno odeva izbledelim bojama, nepoverljivo skriva svoje blago i postaje ponosna, hladna i nema. Takvom strancu ona nema šta reći i on, ubog, i jadan, ide od nje onakav kakav je do nje i stigao”.
Sve to uz dobrodušni pozdrav onoga još dobrodušnijeg “isluženog” planinara: “Vazda se uz brdo peo i nikad se na vrh ne popeo. Jer, korak posle vrha znači pad u provaliju; treba se penjati do vrha, a ne na vrh”!
Kugi je o navodnim pobedama u planinama i nad planinom pisao da “bilo koja pobeda koja bi čovekovu moć i spretnost iskazala u najlepšem svetlu, ostvarena je samo zahvaljujući blagonaklonosti ‘pobeđene’ planine. Planina je samo mirno gledala, jer nije htela da spreči takvu pobedu. Mirovalo je njeno strašno oružje; kad ona njime zamahne, tada dobro pogodi i uništi”.
Po Kugijevom uverenju, najlepša vrlina planinareva jeste skromnost, i, stoga, on toplo preporučuje da, “kad stupamo u planinske dvore budimo skromni gosti u domovima svemoćnih. Celog svog života oslanjao sam se na planine kao na najvernijeg prijatelja. Bile su tako pažljive sa mnom, često su me usmeravale, ponekad tešile i uzdizale iz velikih životnih nedaća. Takvim smatram život planinara. Tako sam čeznuo za planinama, tako sam im se sa poverenjem približavao i tako ću se oprostiti od vas kad budem morao, o, vi, prekrasne, večne planine”.
Ako je već tako govorio o planinama, sasvim je razumljivo što je došao do saznanja “da planinar mora u planinama živeti a ne umreti, i da smrt u planini nije junaštvo već, najčešće, prava ludost”.
I razumljivo je što je jedan istaknuti slovenački planinar (i alpinist, dakako), Aleš Kunaver se zvao, onaj koji je vodio ekspediciju ili dve u Himalaje, uveravao planinarske početnike da se alpinizmom može baviti samo onaj za kim nema ko da zaplače.
Posle svega, ovaj potpisnik ništa ne savetuje i ništa ne preporučuje ne želeći da bilo koga uverava u vrednost ili težinu nekog od ovde pozajmljenih stavova. On svakome ostavlja da odabere razlog koji će ga odvesti u planinu, na neku od bezbednih planinskih staza ili u stenu. Jer, kako to kazuje narodno iskustvo, svaka budala ima svoje veselje.
Svoje današnje obrise planinarstvo je počelo da dobija tek u drugoj polovini 18. i prvoj polovini 19. veka – podosta pre onih Štajnerovih “mudrosti” o planinarstvu “sa svojom krunom, klasičnim alpinizmom”, kao “posrednim produktom geteanističke srednjoevropske kulture, o antropozofiji i opštenju sa “višim svetovima” da se ne bavimo – kada su izvedeni prvenstveni usponi na većinu značajnijih evropskih planinskih vrhova, uglavnom u Alpima, dok je (do sada široj javnosti poznat) najstariji zapis o planinarenju, u “turističkom” smislu, svedočio o usponu pesnika Frančeska Petrarke (1304-1374) na planinu Ventu (Mont Ventoux, 1912 m), kod Avinjona, u Provansalskim Alpima, 1336. godine.
“Otkriće” ovog potpisnika pomera tu starost za ceo vek i po unazad (149 godina), i vezuje je za uspon monaha Save (Rastka Nemanjića) do vrha Atonskog (2033 m), krajem maja ili početkom juna 1187. godine.
Naime, iz Teodosijevog Žitija Svetoga Save, objavljenog u knjizi Stara srpska književnost II, Novi Sad-Beograd 1970, 131-294, i ave Justina (Popovića) Žitija prepodobnog i bogonosnog oca našeg Save, prvog arhiepiskopa srpskog, objavljenog u Žitijima svetih za januar, Valjevo 1991, 333-438, vidi se da je Rastko (rođen 1169, iste godine kad su ruski monasi preuzeli svetogorski manastir sv. Pantelejmona), kad je imao sedamnaest godina (1186) “ostavio svet, dobegao u Svetu Goru, zamonašio se u manastiru svetog Pantelejmona i nastanio u njemu”. Već s proleća naredne 1187. godine, na dan Presvete Bogorodice (Blagovesti, 25. mart), on je pozvan u manastir Vatoped “na pobožno slavlje”, ali tamo, uz pristanak prota svetogorskog, i ostade, te se, pod rukovodstvom smernog i svetog starca jeromonaha Makarija, “predade monaškim podvizima, svim žarom svoje čiste i mlade hristočežnjive duše”.
I kako na stranama 350-351 piše ava Justin, posle malo vremena (najverovatnije čim su to vremenske prilike dozvolile, krajem maja ili početkom juna iste godine), “monah Sava izmoli od igumana blagoslov da obiće i pokloni se ostalim manastirima Svete Gore, i da se popne na vrh Atona, da bi posetio otšelnike, pustinjake, i dobio blagoslove od njih. Iguman posla sa njim vične monahe, koji mu znaju pokazati sva sveta mesta u Svetoj Gori. Carević monah bio je svuda priman sa naročitom čašću. Putujući bos po teškim putevima svetogorskim, bogogladni putnik stiže u lavru svetog Atanasija. Tu bi izvrsno dočekan i primljen, pa dobivši blagoslov i molitve svih, on dade odmora svojim bosim nogama. Onda krenu na vrh Atona, kuda ga je odavna vuklo srce. Tamo svu noć provede u molitvi, praveći metanija i kvaseći sveti vrh radosnim i toplim suzama.
A Teodosije, na strani 149, veli da se inok Sava “odavde pope na davno željeni mu Aton, gde prinese klanjanja na kolenima, i obnoćno stajanje, i mnoge molitve Bogu iz dubine srca svoga, i, pošto je taj sveti vrh dovoljno nakvasio radosnim i toplim suzama, kakve zahvalne reči nije izjavio Bogu što ga je udostojio uzlaska na nj! I obiđe sa svih strana taj sveti vrh, i sagleda u raskrilju i podnožju gore mnoštvo isposnika”.
Iz zapisa Teodosijevog i Justinovog vidljivo je da uspon monaha Save do vrha Atonske gore nije bio poslušanje, domaći zadatak, obaveza ili, ne dao Bog, prinuda, već isključivo davna želja. Po tome, njegov uspon imao je sva obeležja planinarskog poduhvata u današnjem značenju, ravno vek i po pre Petrarke – šusterski i žalobni geteanizam i alpinističko-antropozofijske besposlice o opštenju sa “višim svetovima” da zabatalimo.
AUTOR: Ilija Petrović
Mišljenja i stavovi u Kategoriji "Lični stav" nisu nužno stavovi redakcije "Glasa javnosti"