Na ovaj način američki „Blumberg“ piše o zabrinjavajućem rastu popularnosti pevača Marka Perkovića Tompsona i toleranciji institucija prema fašističkim ispadima.
„Blumberg“ podseća da je nedavni Tompsonov koncert na Hipodromu u Zagrebu obeležen nošenjem crnih majica sa ustaškim pokličem „Za dom spremni“, koji je sam pevač više puta izgovarao tokom nastupa, uz glasnu podršku publike. Skandalozni prizor nije naišao na osudu zvaničnika. Naprotiv, ministar odbrane Ivan Anušić izjavio je da je „taj događaj ujedinio Hrvatsku“.
„Blumberg“ konstatuje da se nacionalistički pokreti šire širom Evrope, ali da je Hrvatska postala primer kako ono što je do juče bilo neprihvatljivo danas postaje deo mejnstrima. Uprkos ekonomskom napretku i uvođenju evra 2023. godine, kako se navodi, ispod površine ostaje nerešen odnos prema istorijskom nasleđu, pre svega prema saradnji ustaškog režima sa nacističkom Nemačkom u Drugom svetskom ratu.
Profesor Florian Biber sa Univerziteta u Gracu ocenjuje da je „nasleđe Drugog svetskog rata u Hrvatskoj zamućeno“ i da se fašistički simboli sve više normalizuju putem muzike i sporta.
„U Hrvatskoj su ti simboli postali društveno prihvaćeniji nego na drugim mestima. Popularna kultura je glavni kanal takvog prihvatanja“, navodi Biber.
„Blumberg“ podseća da je premijer Andrej Plenković prošle godine formirao koaliciju sa desničarskim Domovinskim pokretom, čime je obezbedio treći mandat. Plenković je viđen na probi Tompsonovog koncerta dok je predsednik Sabora Gordan Jandroković bio prisutan na samom nastupu. Dvojica saborskih poslanika su ubrzo nakon toga upotrebila ustaški pozdrav i u parlamentu.
Isti pozdrav mogao se čuti i tokom fudbalske utakmice Hajduka i Istre u Splitu, gde su navijači skandirali: „Za dom spremni!“ i „Ajmo, ajmo ustaše!“.
„Blumberg“ se osvrće i na 2018. godinu kada je Tompson pozvan da nastupi na centralnom trgu u Zagrebu povodom dočeka hrvatske reprezentacije posle uspeha na Svetskom prvenstvu u fudbalu. Tadašnji nastup je prekinut pre nego što je sporni poklič izgovoren. Međutim, već 2020. godine sud u Hrvatskoj je presudio da se pesma „Bojna Čavoglave“, u kojoj se poklič nalazi, može izvoditi u celosti jer je njen kontekst „vezan za Domovinski rat“. Iste godine Ustavni sud je, s druge strane, ocenio da je pozdrav „Za dom spremni“ povezan sa ustaškim režimom i kao takav neprihvatljiv.
Istorijski gledano, režim NDH odgovoran je za progon i ubistvo stotina hiljada Srba, Jevreja, Roma i antifašistički orijentisanih Hrvata tokom Drugog svetskog rata. U socijalističkoj Jugoslaviji njihovi simboli bili su strogo zabranjeni. Nakon raspada SFRJ i ratova devedesetih, ti simboli su počeli da se vraćaju u javni prostor, pre svega kroz delovanje jedinica HOS-a koje su otvoreno preuzele poklič kao posvetu ustaškom pokretu.Centralna figura ovog procesa danas je 58-godišnji Marko Perković Tompson koji je od čoveka kome je pravosuđe uskraćivalo nastupe, postao jedna od najprepoznatljivijih ličnosti hrvatske estrade, zaključuje se u tekstu koji je objavio „Blumberg“.
Glas javnosti/Po2S