Nara i njeni jeleni su toliko povezani da se svetlosmeđi jeleni pojavljuju u turističkim oglasima grada, na autobusima, kartama za vozove i drugde. Prodavnice su prepune suvenira sa motivima jelena, poput plišanih igračaka.
Grad je nedavno proveo popis jelena utvrdivši da u Nara parku ima 313 jelena, 798 srna i 214 lanadi. To je povećanje od 92 u odnosu na prošlu godinu, sa ukupno 1.325 jelena.
Iako Nara ima atrakcije poput hrama Todaiji, jedne od najvećih drvenih struktura na svetu, većina turista dolazi da upozna jelene koji se poznato naklone kada im se ponudi keks. Štandovi širom Nare prodaju ove posebne “Shika Senbei” keksove od rižinih mekinja, koji su jestivi za jelene.
Nabujuki Jamazaki iz Fondacije za očuvanje jelena u Nari rekao je za CNN da “stalno povećanje broja pojedenih krekera za jelene rezultira aktivnijom reprodukcijom jelena. Takođe, više turista posećuje park, pa jeleni lakše dobijaju kekse.”
Međutim, nisu svi susreti ljudi i jelena pozitivni. Neki jeleni su postali previše naviknuti na prisustvo ljudi i previše željni da uzmu keks iz ruke turista.
“Kako se povećava broj jelena i ljudi, tako raste i broj problema,” dodao je Jamazaki.
“U poslednjih nekoliko godina, videli smo povećanje broja nesreća u kojima jeleni guraju ili grizu ljude.”
Studija Univerziteta za žene u Nari pokazala je da je tokom pandemije, kada je zemlja bila zatvorena za međunarodne turiste, manje jelena pravilo naklon. Naklon jelena je jedinstven za Naru i nije zabeležen kod drugih vrsta jelena.
“Nekada davno, jeleni u prestolnici Nara su se plašili ljudi, pa su možda počeli da prave naklon zbog stresa. Međutim, grad je postepeno postao turistička destinacija i jeleni su naučili da se klanjaju ljudima kako bi dobili rižine kekse,” rekao je profesor Joiči Jusa, koji je vodio studiju.
Prema vladinim podacima, 9,3 miliona ljudi je posetilo Naru u 2022. godini.
Japan se suočava sa velikim prilivom turista od ponovnog otvaranja nakon pandemije. Mart, april i maj ove godine svaki su zabeležili više od tri miliona stranih turista mesečno, obarajući rekorde u turizmu.
Neke destinacije su, sledeći slične mere primenjene u Evropi, počele da naplaćuju turističke takse.
Glas javnosti/ N01S