Od 15. septembra 2022. korisnici Amazon Prime-a plaćali su do 30 posto više za svoje članstvo. Pre nekoliko dana, Okružni sud u Dizeldorfu proglasio je nevažećom klauzulu o povećanju cena, otvarajući mogućnost refundiranja milionima korisnika.
U leto 2022. Amazon je obavestio svoje Prime kupce u Nemačkoj o planiranom povećanju cena. Kompanija je tada ovaj korak opravdala „opštim i značajnim promenama troškova usled inflacije”. Od 15. septembra 2022. godine mesečna članarina je povećana sa 7,99 evra na 8,99 evra, što predstavlja povećanje od 12,5 odsto. Za godišnje članstvo, cena je skočila sa 69 evra na 89,90 evra – povećanje od 30,3 odsto.
Organizacija potrošača Verbraucherzentrale NRV kritikovala je klauzulu o povećanju cena. Volfgang Šuldzinski, predstavnik organizacije, istakao je da povećanje cena bez izričite saglasnosti korisnika nije pravno opravdano. Slučaj je završio na sudu.
Regionalni sud u Dizeldorfu proglasio je klauzulu o povećanju cena nevažećom i presudio u korist potrošačkih organizacija. Povećanje je izvršeno bez izričite saglasnosti korisnika, što ga čini nevažećim. Međutim, presuda još nije pravosnažna jer Amazon ima pravo žalbe.
Amazon je izrazio nameru da pažljivo razmotri mogućnost žalbe. Kompanija je u izjavi za TECHBOOK istakla da je 2022. godine delovala u skladu sa važećim propisima i da je uvek transparentno komunicirala sa korisnicima. „Stalno radimo na tome da pružimo odlično korisničko iskustvo; Poverenje i transparentnost naših korisnika su nam najvažniji. Obaveštavali smo korisnike o promenama cena članstva na transparentan način, u skladu sa važećim zakonima. Korisnici uvek imaju pravo da otkažu svoje Prime članstvo u bilo kom trenutku, a mi smo im pružili jasne informacije o tome. Pažljivo ćemo razmotriti odluku i preduzeti dalje pravne korake ako bude potrebno“.
Mogući povraćaji za milione korisnikaDa bi obezbedio povraćaj novca, Verbraucherzentrale NRV planira da pokrene grupnu tužbu. Pogođeni korisnici mogu se registrovati na mreži i pridružiti se tužbi, a da ne moraju sami da preduzimaju pravne radnje. Do kraja januara, više od 82.000 Prime korisnika se već prijavilo. Zahtev se može podneti do tri nedelje po završetku usmene rasprave.
Ako sudovi donesu odluku u korist potrošača, povraćaj novca će biti automatski izvršen. Međutim, proces bi mogao potrajati godinama. Alternativno, korisnici bi mogli da se dogovore o dobrovoljnom povraćaju novca od Amazona, slično sličnim slučajevima u Austriji. Nakon pregovora, Amazon je odlučio da tamo nadoknadi pogođenim korisnicima. U zavisnosti od trajanja ugovora, korisnicima je refundirano do 36,50 evra, bilo putem bankovnog računa ili u vidu vaučera.
Potrošači pogođeni povećanjem cene usluge Amazon Prime mogu se prijaviti za grupnu tužbu i čekati dalju tužbu. U međuvremenu, Amazon će verovatno nastaviti da brani svoju poziciju, dok se potrošači nadaju povratu preplaćenih iznosa.
Glas javnosti/B06S