U pokušaju da nadomesti finansijske gubitke u svojoj raketnoj i svemirskoj industriji, Rusija je započela neobičan eksperiment — pretvaranje raketa i svemirskih letelica u nosače reklama, piše kolumnista američkog časopisa ArsTechnica Stiven Klark.
Prema njegovim navodima, ovaj trend predstavlja „novi oblik komercijalizacije kosmosa“, ali ne i potpuno presedan. Klark podseća da je još 2000. godine lanac picerija Pizza Hut platio milion dolara da svoj logo postavi na telo ruske rakete „Proton“, koja je lansirala modul „Zvezda“ ruskog segmenta Međunarodne svemirske stanice.
„Upotreba komercijalnog oglašavanja u svemiru je neobična, ali ne i nepoznata praksa. Možda će nekoliko miliona dolara — ili stotine miliona rubalja — od reklama omogućiti isplatu plata radnicima, osim ako taj novac ne nestane u nečijem džepu“, ironično primećuje Klark.
Ovaj potez dolazi nakon što je ruski predsednik Vladimir Putin u septembru potpisao zakon kojim se propisuju pravila za oglašavanje na raketama, satelitima i drugim svemirskim objektima. Novi pravni okvir, kako navode moskovski analitičari, otvara mogućnost da država i privatne kompanije kroz komercijalne projekte pokušaju da smanje finansijski teret svemirskih programa i ožive nekadašnju slavu ruske kosmičke industrije.
Glas Javnosti/ P02S
21 min