Američke luke su u novembru obradile oko 2,18 miliona TEU jedinica (kontejnera od 6,1 metar), što odgovara uobičajenom sezonskom padu. Ipak, novembar je bio četvrti najjači ikada po obimu uvoza, odmah iza 2020, 2021. i 2024. godine, uprkos neizvesnosti oko trgovinske politike i ekonomskih uslova, prenosi Reuters.
Uvoz iz Kine zabeležio je pad od 19,7 odsto na godišnjem nivou, što je bio ključni razlog ukupnog smanjenja obima uvoza. U prvih 11 meseci 2025. godine, ukupni uvoz je tek 0,1 odsto iznad nivoa iz 2024. godine, što je znatno manje u poređenju sa gotovo deset odsto rasta zabeleženog početkom godine i ukazuje na slabiju tražnju i opreznije naručivanje.
Iz Descartesa navode da, pored sezonskih faktora, pad uvoza odražava i oprez uvoznika zbog promenljive i neizvesne carinske politike. Administracija predsednika SAD Donalda Trampa (Donald Trump) je uvela i potom menjala carine prema ključnim trgovinskim partnerima poput Kine, Meksika i Kanade, što je unelo dodatnu nestabilnost u globalnu trgovinu.
U međuvremenu, Vrhovni sud razmatra Trampov zahtev za široka ovlašćenja za uvođenje carina po osnovu zakona o vanrednim ekonomskim ovlašćenjima. Stručnjaci upozoravaju da bi, čak i ako sud odbije taj zahtev, administracija pokušala da zadrži carine kroz druge pravne mehanizme.
Predstavnici američke maloprodaje ističu da su prodavnice dobro snabdevene pred prazničnu sezonu, ali da ostaje velika neizvesnost u pogledu trgovinske politike u 2026. godini. Analitičari procenjuju da se negativni efekti carina već vide u slabljenju potražnje za robom od kraja ove godine, a verovatno i tokom prve polovine naredne.
Glas agnostic /B08S